Afgelopen week berichtte zowel HRlog als Recruitmentmatters er al over. Op Gigaom was namelijk een artikel dat Linkedin in juni met een ‘apply with Linkedin’ knop komt. Een stap verder dan de huidige API waarmee ATS’en en wervingssites de mogelijkheid hebben om een Linkedin profiel in te laden.

De eenvoud die hiermee geboden wordt zal naar verwachting de snelheid van deze ontwikkeling exponentieel doen laten toenemen. Een button integreren is namelijk een stukje makkelijker (denkt men vaak) dan een api aanspreken. De vraag is: what’s next?

Linkedin probeert zichzelf hiermee op te laten schuiven in de pikorde van de sollicitatie-hiërarchie. Men komt hierdoor dichter bij de klant (corporate en bureau) te zitten en gaat meteen ook (zoals Marc op RM aangeeft) waarschijnlijk bizar veel informatie verzamelen over het sollicitatiegedrag van kandidaten.

Dit kan natuurlijk extreem waardevol worden. Immers is dit de heilige graal voor het optimaliseren van matching mechanismen en dus voor meer direct mail (SPAM) aan kandidaten.

Verdien aan de bedrijven

Linkedin heeft duidelijk door dat het meeste geld te verdienen is aan de bedrijven kant. Het aantal particulieren met een pro account zal best leuk geld opleveren, maar de groei zit daar niet heel erg in, zoals onderstaande grafiek wel laat zien. Ik verwacht dat de hiring solutions nog veel meer zullen groeien. De vraag is: gaat Linkedin straks ook een eigen ATS aanbieden aan de bedrijven?

Het zou mij persoonlijk niet verbazen als Linkedin de richting op gaat waarbij het de hiring solutions nog verder wil profileren en uiteindelijk ook een eigen ATS gaat aanbieden. Door een veel betere, optimalere, integratie met zowel de ” apply with Linkedin” knop als matchingfunctionaliteiten zou dit wel eens een behoorlijk sterke propositie kunnen worden.

Nadeel is natuurlijk dat de kans klein is dat Linkedin heel veel aandacht gaat besteden aan corporate recruitmentsites en integratie daarmee, net als aan SEO. De vraag is dus of het als totaaloplossing de beste oplossing gaat zijn voor bedrijven.

Make or buy

Een andere vraag is: make or buy. Komt men straks zelf met een eigen ATS of koopt men een grote partij op. De beursgang heeft in ieder geval genoeg geld in het laatje gebracht dat men elk ATS in de wereld wel kan kopen denk ik. De kans dat het een grote internationale speler, met name Amerikaans gericht, zal zijn is dan het grootste. Taleo, Kenexa, StepStone (Lumesse tegenwoordig) en PeopleClick zouden denk ik de belangrijkste kanshebbers zijn voor een overname. Maar ik zou er ook niet verbaasd van zijn als men Jobpartners zou kopen of de divisie van Oracle/Peoplesoft of zelfs SAP.

Kans

Of het gaat gebeuren? Ik weet het oprecht niet. Ik zie voordelen en heel veel nadelen. Ik schat de kans 50/50 is (lekker veilig) dat Linkedin zelf meer in het ‘candidate management’ gaat doen en straks een ATS koopt of men een eigen ATS komt. Voor de massa zou een Linkedin ATS best handig kunnen zijn en door het enorme bereik van Linkedin is dit relatief eenvoudig weg te zetten. Vanuit die optiek zou het eerste een ‘make’ besluit zijn. De vraag is of men daarmee snel genoeg voldoende massa creëert. Het zou mij dus niet verbazen als men voor het einde van dit jaar nog een overname aankondigt van een ATS.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


280 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën