Recommendations in search

Door Bas van de Haterd op 06-06-2011 08:20.

He? Watte? Recommendations in search? Wat is dat nu weer?

Voor iedereen die net begint te begrijpen hoe belangrijk social media en zoekmachinemarketing is wordt het er niet makkelijker op. Veel lezers van dit blog zullen mogelijk al wel weten waar ik over schrijf, maar gezien de deplorabele staat van zoekmachine optimalisatie waarin de meeste corporate carrièresites zich nog bevinden is het voor velen nog steeds een ‘engima’.

Toch is er iets bij gekomen dat de moeite waard is om te delen. Social Media heeft namelijk ook invloed op zoekmachine optimalisatie. Mogelijk ook op de resultaten (op de lange termijn lijkt dat wel zeker), maar in ieder geval ook op ons gedrag.

Het blijkt dat we veel meer waarde hechten aan wat onze vrienden, kennissen, familie en relaties vinden dan wat wildvreemden vinden. Niet geheel onlogisch, toch?

Daarom staat bij Facebook advertenties altijd wie van je bekenden een bepaald product ‘leuk vinden’. In andere woorden: op like geklikt hebben als men adverteert vanuit een fanpage.

Zo heb ik blijkbaar drie mensen die zoveel van Nespresso houden in mijn Facebook vrienden dat die de Nespresso Fanpage geliked hebben. Dat geeft mij vertrouwen.

Dat gebeurt nu ook steeds meer in Google. Een zoekopdacht op ‘vacature winkel’ geeft mij bijvoorbeeld het volgende resultaat.

Eén van de mensen die ik volg op Twitter, Roel Kiers, heeft de site ‘retailbaan.nl’ aangeprezen op twitter. Of er in ieder geval over getweet. Dat zie ik nu, wat mij aangeeft dat Roel deze organisatie kent en ik dus navraag bij hem kan doet. Het is ook een stukje vertrouwen.  Zo kan ik meerdere zoekopdrachten ingeven en regelmatig zit er in de top 10 wel een resultaat dat gedeeld is door iemand uit met name mijn Twitterlijst. Google weet dit omdat ik in Google profiles mijn Twitter profiel heb gekoppeld.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de vacature account manager zoekopdracht, welke twee mensen hebben gedeeld. Toevallig wel beide bij hun eigen organisatie, maar dat had ik natuurlijk kunnen verwachten.

Google +1

Het Twitteren over vacatures komt nu, bij mensen die ingelogd zijn (en dat zijn er stiekem best veel) dus ook in de zoekresultaten terug. Echter is er sinds vorige week ook de +1 functie (inmiddels ook op dit blog ge:integreert, naast de Facebook like en Hyves respect knop.

Die knop gaat niet alleen invloed hebben op de ranking zoekmachine resultaten, maar ook dat komt terug in de resultaten zelf. Zoals Joost de Valk laat zien op zijn blog.

Conclusie

Het delen van vacatures op social media gaat dus een steeds groter effect hebben, met name van mensen die een groot netwerk hebben. Niet alleen direct verkeer zal erdoor toenemen, ook indirect verkeer uit Google. De resultaten zullen erdoor beïnvloed gaan worden (Google is altijd schimmig over de exacte impact ervan) en waarschijnlijk zullen de klikratio’s ook toenemen doordat het vertrouwen uitstraalt. Belangrijk is dat dit steeds meer gaat over gepersonaliseerde search. In andere woorden: als je als recruiter met allerlei andere recruiters ‘connected’ bent op Twitter en zo heeft het weinig impact op je doelgroep. Het heeft namelijk vooral invloed op de connecties die je hebt.

Zoekmachine marketing en social media marketing is weer een stukje ingewikkelder geworden voor iedereen die het al ingewikkeld vond. De resultaten zullen er waarschijnlijk wel beter door worden, hoewel we altijd moeten opletten op Filter bubbels.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl

Stem of voeg toe aan:  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op Digg Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner
271 views | Reageer (1 reacties)
  • http://twitter.com/wesselhaytink Wessel Haytink

    Recommendations in search


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Kapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumWethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RET73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_06

Categoriën