Waarde van het verhaal

Door Bas van de Haterd op 03-06-2011 07:57.

Een mooi verhaal, dat is nog steeds waar de meeste mensen gek op zijn. Een tijdje terug schreef ik op Marketingfacts al een verhaaltje over de waarde van het verhaal, over hoe ik door het Hermitage liep, prachtige schilderijen en kunst zag, maar de samenhang, het verhaal, ontbrak.

Dat geldt vaak ook voor de corporate stories. Waarom willen mensen voor je werken? Wat is het verhaal van je organisatie? Veel bedrijven hebben echt hele mooie verhalen te vertellen, maar vertellen deze niet.

Zo zat ik vorige week in de trein en het ging over fietsen. De sponsor van één van de grootste profploegen in het peloton, een fietsfabrikant. Mijn reisgenoten, ook fanatieke fietsers, kende het merk niet echt. Ik begon, als oud fietsverkoper, enthousiast te vertellen over de historie van het merk. Dat men ooit begonnen was in de jaren ’70 en ’80 als de knutselaars in Californië. Daar werden destijds de eerste mountainbikes gemaakt, van raceframes, schijfremmen van motoren, enzovoort. Men was dat verder gaan uitbouwen en daar kwamen de eerste echte mountainbikes uit.

Eén van mijn reisgenoten, hoofdredacteur van een marketingblad, vond dit een prachtig verhaal en verbaasde zich erover dat hij het niet kende. Hij had spontaan een voorkeur voor het merk, dat nu ook bijvoorbeeld ski sluitingen maakt en allerlei outdoor sport materiaal.

Het imago van de knutselende mensen is echter verloren gegaan en misschien ook wel die pioniersmentaliteit. Dat is zonde. Het verhaal is volkomen verdwenen door de jaren heen en enkel een gestoorde oud fietsverkoper als mij kent het nog.

Ik geloof dat als men dit verhaal zou blijven vertellen ze niet alleen marketing technisch, maar ook arbeidsmarkt technisch een heel andere positie zouden hebben. Juist die pioniersgeest die men zou moeten willen behouden kan je versterken met je historie te vertellen. Dan krijg je ook de mensen die daar bij passen en blijf je dus je dus bij je kern.

Dat is ook de reden waarom ik de werkenbijheineken site alleen maar kon bestempelen met de term: jammer. Heineken is een prachtig merk, inmiddels een verzameling van prachtige merken, met een schitterend verhaal. Niets daarvan komt terug in de site. Het verhaal van Heineken is er één dat ze graag vertellen als je er bent. De video van de geschiedenis laten ze alle bezoekers van de fabriek zien. Niets daarvan wordt echter verteld op de site.

Als organisatie moet je vooral je verhaal vertellen. Waarom besta je? Waarom ben je ooit opgericht? Zoals Simon Sinek zegt: it starts with why.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


217 views | Reageer (1 reacties)
  • Ik heb hier thuis The Magic of Heineken staan, een enorme pil, gemaakt door Mathieu Jacobs van http://www.historion.nl/. Dus ze hebben alles al liggen. Het verhaal is ook expliciet gemaakt, niet alleen in de vorm van een film, maar ook een dik boek. Ongelofelijk dat ze dan toch zo’n betekenisloze website kunnen maken.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën