RecTec is trotse media partner van de Social Recruiting Conference in Londen op 30 juni. In aanloop naar deze conferentie hebben we korte interviews met verschillende sprekers. Vorige week spraken we met Matthew Jeffery, Hoofd talent acquisitie voor EMEA bij Autodesk. Vandaag Paul Maxin, Wereldwijd hoofd werving van Unilever.

Een interview over de wereldwijde strategie van Unilever op het gebied van graduate recruitment en de positie van social media daarin.

Paul, bij Unilever ben je verantwoordelijk voor verschillende dingen, onder andere een wereldwijde outsourcing deal met Accenture en een wereldwijd programma voor de werving van afgestudeerden. Dit lijkt in strijd zijn met de Unilever-merk strategie van een mondiaal bedrijf, maar met lokale merken te reageren op lokale behoeften en gewoonten. Kun je daar commentaar op geven?

De noodzaak om talent te verwerven is universeel. Onze propositie voor management trainees via onze “toekomstige leiders programma” is een wereldwijd afgestemde propositie van wereldklasse naar afgestudeerden. Deze propositie stelt ons in staat om het beste talent aan te trekken en ontwikkelen en de beste toekomstige leiders te vormen om onze groei en duurzame ambities waar te maken. Wij hebben een wereldwijd gemeenschappelijke aanpak van het aantrekken, selecteren, ontwikkelen en beheren van onze stagiairs die dan activeren we op lokaal niveau – op basis van wat geschikt is voor elke afzonderlijke markt.

Het contract dat we hebben met onze partners bij Accenture is een business process outsourcing deal. Daarvan is de werving slechts een deel. In de 23 markten waar we de werving uitbesteden hebben we nog steeds de volledige controle over onze talent acquisitiestrategie.

Je bent verantwoordelijk voor het employer brand en dus ook de sociale werven strategie bij Unilever. Kun je ons vertellen, in het kort, hoe die eruit ziet? Wat is Unilever’s employer brand en hoe gebruik je social media om dit over te brengen?

De sleutel tot een succesvol werkgeversmerk is dat het moet worden gedifferentieerd en het een hoge mate van bewustzijn moet genereren. Belangrijker echter, het moet authentiek zijn. Dat is waarom onze benadering van sociale media gebruik, met name bij het aantrekken van management trainees, is om hun stem te laten horen. Dus of het nu, faceboook, Twitter of Youtube is, waar het om draait is “graduates for graduates”, we laten toekomstig trainees communiceren met bestaande trainees met het belangrijkste doel om de betrokkenheid te bouwen en potentiële nieuwe trainees te werven.

Het lijkt mij dat de wereld sterk veranderd is de laatste jaren. Dat er meer dan ooit verschil is tussen de regio’s als het gaat om de werving van afgestudeerden. In het westen kunnen afgestudeerden kiezen omdat er meer mensen met pensioen gaan dan afstuderen. In het oosten is er een explosie van talent, maar ze zijn de eerste ‘opgeleide’ generatie. Kun je ons vertellen over je ervaringen met een wereldwijde campus recruitment?

Uit het onderzoek blijkt dat afgestudeerden in het westen kritischer zijn dan je ze krediet voor geeft. Toch is een van de belangrijkste veranderingen van de afgelopen jaren de snelle ontwikkeling in ontwikkelingslanden en opkomende markten – zoals China en India. Deze zijn goed voor ongeveer 70 procent van onze toekomstige groei, daar moet dus ook veel talent uit naar voren komen. Unilever is uniek gepositioneerd om te profiteren van deze ontwikkeling, met name met betrekking tot het vinden van talent, vanwege onze lange historie in deze markten.

Kunt u ons iets vertellen, maar een hint, over uw keynote op de sociale Recruiting conferentie? Wat is je belangrijkste punt zal zijn die u wilt overbrengen?
Loop niet in de val dat je sociale media wil gebruiken alleen maar omdat anderen dat ook doen. Je moet weten welke resultaten je wilt en vervolgens een strategie ontwikkelen die dat uitdraagt op de platforms waarop je actief wilt zijn.

Een laatste vraag nog: In uw bio verklaart zij u van een ongezonde encyclopedische kennis van Bob Dylan muziek. Ontmoet je nog wel afgestudeerden die weten wie dat is? :)

Nou afgestudeerden van mijn generatie weten dat heel goed! Ik verwacht niet dat de afgevaardigden op de sociale media conferentie allemaal pas afgestudeerden zijn, dus… Dat gezegd hebbende, velen zijn wel Adele fan en ze weten dat haar grootste hit werd geschreven door his Bobness

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl

Stem of voeg toe aan:  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op Digg Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner
154 views | Reageer (1 reacties)

» Reacties RSS Feed1 reactie op “Paul Maxin (Global Resourcing Director @ Unilever) Interview”


  • Geschreven door: alanwhitford
    Geplaatst op: 08-06-2011 om 19:32

    Thanks Bas for the interview. We are happy to have Paul as one of our keynote speakers. Your Dutch readers may recall Paul’s rousing address at Global Recruitment Conference in Amsterdam in 2009.  We have plenty of space left, so If you are available to attend, please register here: http://www.socialrecruitingconference.com/attend. Readers of the blog can receive a 20% discount by using the code: SRCONF20.Best regardsAlan WhitfordConference Chairman



Reageer





Wij stellen reacties erg op prijs, maar er zijn wel regels.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën