Al eerder schreven we dat een klein bedrijf geen excuus hoeft te zijn voor een slechte wervingssite. Werken bij Klap bewijst dat. Vandaag kwam ik, omdat het gewoon een leuke start up is, op Airbnb. Als vakidioot bekijk ik natuurlijk meteen de jobs sectie en hoewel klein, beperkt, geeft hij me een goed gevoel. Nee, hij voldoet bij lange na niet aan alle eisen, ze zouden nooit in aanmerking komen voor een Digitaal-Werven nominatie, maar volgens mij past het perfect bij de cultuur en zit er toch heel veel in.

Hoe kan het dus ook?

Het begint met een enorme visual. Nu ben ik daar normaal niet zo heel erg fan van, maar hier is iets speciaals mee. Niet alleen is het een echt shot van een echt persoon, dat zie je vaker, maar de pay off is briljant.

We’re creating an industry and we’re hiring. Daar is geen reclamebureau aan te pas gekomen. Dat is gewoon ‘in your face’ en je geeft meteen aan waarom men voor je moet werken. Iedereen die daar niet door getriggerd wordt wil je ook niet hebben.

Informatie

Vervolgens biedt men wat informatie. Waarom voor ons werken, stukje tekst. Cultuur en werkplek, een foto collage (hoe zelden zie je dat, 10 punten) en wat bijzonderheden aan hoe het is om er te werken. Geen inhoudsloze kreten, geen geweldige verhalen, tenminste, het zijn wel geweldige verhalen, maar ergens geloof ik het van een start-up.

Een way over the top video van de Aircrew die dan ook weer grappig is om te zien. De banen die er staan (daar is nog wel het één en ander te winnen) en tot slot de benefits. Mooi weergegeven, met icoontjes, alles goed.

Solliciteren

Bij het solliciteren zelf is nog wel wat te winnen. De vacatures worden niet heel mooi weergegeven (ik mis korte profielen, locaties, etc) en je kan niet met Linkedin solliciteren. Jammer, zeker voor een start-up.

Story & Team

Wel op de site, niet direct op de recruitment site, maar oh zo belangrijk zijn het verhaal en de founding members. Het verhaal hoe het is begonnen, op een zolderkamer, met 3 luchtbedden. Dat zijn de verhalen die het doen. Het management team wordt uitgebreid voorgesteld. Het is zo belangrijk voor wie je werkt, zeker bij zo’n organisatie.

Dat zijn ook toegevoegde waardes in een dergelijke site.

Conclusie

Is het allemaal top? Nee. Het is een relatief klein bedrijf met een dito site. Klein, maar wel redelijk efficiënt en goed weergegeven. De wervingssite is praktisch gezien één pagina, maar doordat men zo to-the-point is, is hij wel verleidend.

Een voorbeeld voor kleine bedrijfjes die geen geld willen uitgeven voor uitgebreide wervingssites, maar wel iets leuks willen doen wat mij betreft.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


652 views | Reageer (3 reacties)
  • Martin Schievink

    Zo klein is Airbnb niet, ze staan op het punt om een $100M+ funding deal te sluiten en zouden daarmee op meer dan $1B worden gewaardeerd. Het is een van de top startups op dit moment.

    http://techcrunch.com/2011/05/30/airbnb-has-arrived-raising-mega-round-at-a-1-billion-valuation/

    Stel dat je er naar kijkt als een groot bedrijf, blijft de review dan hetzelfde?

  • Veel funding en hoge waardering is niet hetzelfde als groot zijn qua personeel. En groot en groot zijn nog steeds twee verschillende grootheden 🙂 

    Nee, het is geen top site, dat gaf ik al aan. Het is een aardige site voor een start-up, een stuk beter dan bij de meeste organisaties van hun bedrijfsomvang (lees <500 medewerkers). 

  • Pingback: Leren van AirBnB | RecTec()