In het FD van zaterdag (alleen voor betalende abonnees) een bijzonder artikel. Ebay klaagt Google aan omdat de zoekmachine gigant bedrijfsgeheimen van Ebay zou hebben gesloten voor zijn nieuwe systeem: Google Wallet.

Op zich is dat niets nieuws, maar de onderbouwing van Ebay wel. Men beticht volgens het artikel Google er namelijk van twee toptalenten te hebben weggekaapt vlak nadat zij gevoelige informatie over de strategie zouden hebben doorgesluisd naar Google.

Eén van de twee toppers zou zeer invloedrijk geweest zijn bij Ebay, daarom weten wie nog meer van groot belang was binnen Paypal (de unit van Ebay waarmee Google Wallet gaat concurreren) en ook die mensen aan het lokken zijn.

Op zich is het natuurlijk verboden om concurrentie gevoelige informatie door te sluizen. Als dat gebeurt is voordat men in dienst is getreden is dat niet heel vreemd dat Ebay hier actie op onderneemt. De vraag is natuurlijk of ooit te bewijzen valt wanneer die informatie is doorgespeeld.

Als het hier tot een uitspraak komt, die in het nadeel van de werknemers en Google is, wat voor impact zal dat dan hebben op de arbeidsmarkt? Immers is één van de redenen dat elk bedrijf mensen aantrekt de kennis van deze mensen. Die kennis is natuurlijk deels de kennis die men opdoet bij de vorige werkgever. Het is een bijzondere zaak die de veranderende verhoudingen op de arbeidsmarkt weergeeft.

Eerder schreef ik al over de miljoenenclaims die er nu boven de markt hingen vanwege de afspraken tussen o.a. Google, Apple en Adobe over het niet wegkapen van elkaars personeel. De arbeidsverhoudingen veranderen en dit zijn tekenen dat iedereen, werknemers en werkgevers, zoekende zijn naar de nieuwe status quo, de nieuwe verhoudingen.

Interessante gedachte hierbij is natuurlijk: als je deze man nu aantrekt als Google zijnde en hij Ebay en de strategie zo makkelijk verraad, kan je hem dan vertrouwen met jouw strategie? Het is zoiets als de persoon die een relatie begint met iemand die vreemd ging met hem. Je moet er dan niet vreemd van opkijken als hij of zijn vervolgens ook jouw weer belazerd.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


108 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën