Afgelopen week sprak ik een goede relatie van me, een bureau dat een specialisatie heeft in adviesdiensten op IT gebied. Hun doelgroep zijn de middelgrote IT bedrijven en ze zijn daar zeer succesvol bij.

Eén van de bottlenecks die men heeft met betrekking tot verdere groei zit bij de klant, namelijk het vinden van goede IT developers door hun klanten.

Een logisch gevolg is dat, als vertrouwde partner, men regelmatig de vraag krijgt: weet jij niet nog iemand? Jullie zitten toch bij zoveel partijen, dan weet je ook wie daar goed zijn. Verleidelijk om dan ook Werving en Selectie diensten te gaan aanbieden, lucratief vaak ook, maar gelukkig gaat deze partij dat niet doen.

W&S kan je er nooit bij doen

Ik herinner me een gesprek dat ik had met een groot HR advieskantoor in de begintijd van mij loopbaan, toen ik nog beloningsonderzoeker was. Deze partij deed alles op HR gebied, behalve… Werving en Selectie. Dat kan je er niet bij doen vertelde de directeur me. Wij zitten namelijk bij de klanten binnen, doen workshops voor managers, doen coaching van medewerkers, geven advies op allerlei gebieden. Ik zou geen enkele partij vertrouwen die ook Werving en Selectie daarbij doet, want de vraag is dan altijd: wie neemt hij nu weer mee?

Mijn eerste reactie was destijds: maar dan kan je toch zeggen: ik werf niet bij klanten? Ja, antwoorde de man, maar dan belazer je dus je W&S klant, want dan haal je voor die partij niet het onderste uit de kan.

Inmiddels heb ik heel wat partijen, ook grote organisaties, gezien die exact dit beleid voeren. Denk aan de Hay group, denk aan Conclusion. Hun stellingname is elke keer hetzelfde: hoe integer je er ook denkt mee om te kunnen gaan, je zou jezelf niet eens in de verleiding moeten willen brengen. Recruitment doe je er niet bij, dat moet, als je integer wil blijven, altijd een bedrijf op zich zijn. Niet eens deel uitmakend van dezelfde holding of noem het maar op.

Daaruit afgeleid geldt dus ook: als je recruitment doet, doe je er niets anders bij. Tenminste, wil je integer blijven. Je moet jezelf als organisatie (of persoon) niet eens de kans geven in de verleiding te komen.

Wervingsactiviteiten

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen wervingsactiviteiten mogelijk zijn, waarmee je partijen kan ondersteunen. Denk aan het introduceren aan een goede wervingspartij of het aanbieden van diensten die hen kunnen helpen. Natuurlijk kan je op dat gebied partijen helpen. Een arbeidsmarktcommunicatiebureau bijvoorbeeld zou wel kunnen. Partijen helpen samen sterker de markt op te gaan ook.

Zelf W&S diensten aanbieden als organisatie moet je niet willen. Persoonlijk zou ik geen partij die dat in zijn dienstenpakket zou hebben ooit toegang geven tot mijn mensen, ongeacht hoe hoog de Chinese muren volgens die partijen zijn.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl

Stem of voeg toe aan:  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op Digg Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner
287 views | Reageer (4 reacties)

» Reacties RSS Feed4 reacties op “Recruitment doe je er niet bij”


  • Geschreven door: Inge Lukkien
    Geplaatst op: 27-05-2011 om 06:55

    Hallo Bas,

    Naast integriteit is recruitment ook nog een vak, wat een specifieke deskundigheid vraagt.

    Goed stuk.

    Inge


  • Geschreven door: Boudewijn
    Geplaatst op: 27-05-2011 om 10:27

    Toevallig had ik pasgeleden hier intern dezelfde discussie. De conclusie was eingelijk hetzelfde: wij als potentiele klant zouden ons ook niet helemaal prettig voelen met een dienstverlener die tevens werving en selectie zouden doen. Eigenlijk om dezelfde reden.


  • Geschreven door: Weetikveel
    Geplaatst op: 30-05-2011 om 10:18

    Beetje kortzichtig! Gewoon doen, knakken verdienen doe jij het niet dan wel een ander.

    Beetje schijnheilig lopen doen.. bah! Als bedrijven bang zijn voor
    W&S dan klopt er intern iets niet, betaal je personeel goed (If you
    pay peanuts, you get monkeys) en geef ze de ruimte zichzelf te
    ontwikkelen, doorgroeien, trainen etc. dan gaan ze never nooit niet weg.

    Waarom wel W&S omdat mensen die daar voor open staan, zowieso de
    wens hebben zichzelf te verbeteren, qwa baan, werkgever, loon whatever
    ze staan open voor nieuwe dingen. Dus sooner of later raak je ze kwijt.
    En halfgemotiveerder mensen kan je beter kwijt zijn dan rijk!


  • Geschreven door: Bas van de Haterd
    Geplaatst op: 30-05-2011 om 11:28

    Het feit dat je hier anoniem reageert en niet het lef hebt gewoon normaal je naam te vermelden geeft denk ik wel heel veel over je persoon weer. Ethiek is je blijkbaar volkomen vreemd, dus je moet het gewoon doen, maar het lef om dat toe te geven heb je niet. Tja… die mensen heb je. Heeft niets met schijnheilig te maken, maar met ethiek. Dit soort dingen roepen maar niet het lef hebben je bekend te maken, dat is inderdaad wel schijnheilig.



Reageer





Wij stellen reacties erg op prijs, maar er zijn wel regels.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën