Ik krijg nog al eens de vraag waarom ik, als iemand die zoveel waarde hecht aan social media, me ondertussen zo druk maakt over de verschrikkelijke kwaliteit van recruitmentsites in Nederland. Immers, zo horen een hoop partijen van hun ‘guru’, je moet zijn waar je kandidaten zijn en je eigen site wordt dus ondergeschikt en verdwijnt misschien wel. Heel vaak wordt het voorbeeld van Skittels dan aangehaald. Geen eigen site meer (min of meer) en alles op social media.

Ik stel dan meestal de wedervraag: als dat zo succesvol is, waarom heeft het dan geen navolging gekregen? Vandaag kwam ik op een uitstekend artikel ‘4 Reasons Your Web Site Sits at the Heart of Your Social Strategy’.

4 redenen

Het artikel noemt 4 redenen waarom je eigen website zo belangrijk is binnen je social media strategie.

  • You want to build trust
  • You need to won the right search shelf-space
  • Your CRM program is important to you
  • You may someday sell via eCommerce

Een eigen website geeft nog steeds vertrouwen. Het geeft meer vertrouwen (nog) dan een social media pagina op Hyves of Facebook. Je kan in veel gevallen ook meer communicatiemogelijkheden bieden (hoewel Facebook die op zich nu ook wel biedt), maar zeker ook meer informatie.

De tweede belangrijke reden is eenvoudig: SEO. Een eigen website heeft betere kans om op meer termen goed te scoren in Google. Met de miljoenen en miljoenen vacaturezoekopdrachten in Google elke maand wil je al die gratis bezoekers gewoon niet laten lopen!

Ze noemen het hier CRM, laten wij het kandidaat management noemen. Nu is dit nog een bijna volledig onontgonnen gebied wat mij betreft. Ik hoor veel partijen hier over spreken, ik hoor veel vooral grote partijen roepen dat dit de reden is dat hun sollicitatie-proces zo verschrikkelijk kandidaat onvriendelijk moet zijn, maar eigenlijk bijna geen die er echt iets mee doen. Kandidaat relaties gaan namelijk om menselijke interacties en die automatiseren gaat juist weer een beetje voorbij aan het doel. Je kan het geheel laten ondersteunen door techniek, natuurlijk. Het probleem is dat je uiteindelijk een kandidaat centrale mentaliteit moet hebben en die ontbreekt meestal, wat bewezen wordt door de dramatische inschrijfprocedures. Interessant dilemma, niet? Om kandidaat centraal te zijn vinden de meeste partijen dat ze niet kandidaat vriendelijk kunnen zijn bij inschrijving! (Het kan uiteraard wel, maar dan moet je je niet laten leiden door de techniekverkopers)

Terug naar het punt: je wilt uiteindelijk echt talentpool management en daarvoor moet je (langzaam) een relatie opbouwen met een kandidaat. Dat kan, of moet, ook via andere kanalen als Facebook en Twitter, maar een centrale aggregatie waar je ook CV’s (Linkedin profielen) aan hangt en aan de achterkant een matching doet zodat je eerdere kandidaten eerst benaderd voor je een vacature uit zet zou het doel moeten zijn.

Het laatste van de 4 redenen gaat niet echt op in deze, de meeste ‘verkopen’ immers hun vacatures al.

Recruitment strategie

Overigens begint het artikel ook met een uitstekend punt dat een online strategie of een social media strategie eigenlijk tussenfases zijn. Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om je bedrijfsstrategie, waaruit je een personeelsstrategie moet afleiden die leidt tot je recruitment strategie.

Dat we nu vervolgens, omdat een aantal mensen even de tijd moeten krijgen om bij te komen, een ‘online recruitment strategie’ en een ‘social media strategie’ maken is een fase waarin we nu zitten. Over een aantal jaar gaat het weer gewoon om de recruitment strategie waar het een integraal onderdeel van is.

Conclusie

Je corporate careersite is volgens mij echt nog steeds het hart van je recruitment strategie en dat zal wat mij betreft nog lang zo blijven. Natuurlijk moet je aanwezig zijn op de plekken waar je kandidaten zijn en het liefst ook daar de mogelijkheid bieden tot converteren naar kandidaten. Dat neemt niet weg dat heel veel additionele informatie en het gros van je conversie altijd op je wervingssite zal plaatsvinden.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


388 views | Reageer (2 reacties)
  • Beste Bas,

    Goed verhaal, wel beetje lang. Ben het met je eens over het feit dat de corporate vacaturesite (eventueel geintegreerd met de corporate companysite) een belangrijk aspect is in het recruiten van potentieeltjes. Zelf zie ik een corporate vacaturesite als het hart van de recruitment waarbij social media de benen en armen zijn die terug refereren aan het hart (en de hersenen, maargoed, dit gaat over recruitment en niet biologie). Een moederschip als het ware.
    Ik hoop dat met jou en mij er meer mensen zijn en/of mogen komen die zich niet blind staren op social media.

    Met vriendelijke groet,

    Timon Rammeloo
    RecruitingRoundtable.nl

  • Gerbeng G van Dijk

    Interessant om te lezen. Zelf heb ik nog het argument dat privacy een reden kan zijn om zaken te doen op je eigen website. Tot nu toe heeft Facebook niet de naam daar heel zorgvuldig mee te zijn. Het lijkt me belangrijk om te kunnen solliciteren met discretie en beschermde privacy. Vanuit de optiek van kandidaat (webredacteur) zou ik dat alleen maar prettig vinden.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn