Afgelopen week gaven we reeds aan dat we met RecTec media partner zijn geworden van de Social Recruiting Conference in Londen op 30 juni.

In de aanloop naar dit event hebben we toegang tot enkele sprekers om met hen korte vraag en antwoord sessies te doen. Vandaag de eerste van deze sprekers, Matthew Jeffery, hoofd talent acquisitie voor EMEA bij Autodesk.

Mogelijk kennen enkele lezers hem nog van Digitaal-Werven vorig jaar, toen hij nog wereldwijd hoofd talent was bij game-maker Electronic Arts. Hij vertelde toen onder andere dat ze bij EA 65% van alle hires via Social media binnen kregen. Een miljoenen besparende operatie is dat geweest de laatste jaren. We stelde hem enkele vragen over zijn overstap, de grote verschillen en zijn ambities bij het ‘minder sexy’ merk Autodesk.

Matthew, een aantal van onze lezers weten dat je van Digitaal-Werven vorig jaar. Je zat toen nog bij Electronic Aarts. Je vertelde dat je erin geslaagd was om 60% van je werving via sociale media te doen. Je hebt onlangs verkast naar softwaremaker Autodesk. Wat zijn je ambities zijn er?

Mijn ambities in het eerste jaar zijn enorm. Het gaat erom vanuit de basis een geloofwaardige, authentieke Employer Brand te bouwen. Daarna ga ik kijken naar alle fases van de kandidaat-ervaring, te weten ‘opvallen’, ‘overwegen’, ‘solliciteren’, ‘gaan werken’, ‘daadwerkelijk werken’, ‘verlaten’ en ‘herinneren’. Dit betekent enorm veel. Van een complete re-design van de corporate carrière website, het opbouwen alle sociale media kanalen, het ontwerpen van een corporate blog en het opbouwen van een geloofwaardige community, het ontwerpen en lanceren van een wervings-en merk-app voor iPhone / iPad en Android.Er is zoveel te doen. Het zal een geweldig jaar worden. Geen seconde tijd om stil te staan of op je lauweren te rusten.

Wanneer ik naar de merknaam kijk is Autodesk volgens mij een stuk minder sexy dan Electronic Arts. Denk je dat u dezelfde resultaten te behalen als het gaat om sociale media? Of was de merknaam EA cruciaal voor dat?

Interessante definitie van sexy. Zo heeft Autodesk-software bijgedragen aan het ontwerp van de laatste 16 winnaars van de Visual Effects Oscar, waaronder films als Inception, Avatar, Lord of the Rings, Pixar films. Ik denk dat mensen te vertellen over de kracht en de creativiteit van de software en het tonen van de prachtige, Oscar winnende, visuele effecten in deze blockbuster films, zeer sexy is. Voortbordurend op dat thema van de verleiding: Autodesk-software is betrokken bij het ontwerpen van de meeste videogames, maar ook van veel van wat ons omringt zoals auto’s, boten, gebouwen, wegen en bruggen. Ik hoop dat je daarmee ziet dat Autodesk wel heel erg sexy is, of kan zijn.

In termen van resultaten. We moeten ambitieus. Ik wil juist meer. Mijn ambities zijn nog groter. En zij zullen vervuld worden … social media gaat over betrokkenheid en het meenemen van mensen op een reis, die de bestemming kan hebben om iemand aan te nemen of een ‘brand ambassador’ te maken. Ik zie geen reden waarom we niet voor kunnen gaan aan die 65% van EA.

Wat was je grootste (positieve en negatieve) verrassing toen je kwam naar Autodesk?

Grootste positieve ervaring: Autodesk is zo’n geweldige bedrijf dat zoveel heeft bereikt, maar heeft zoveel meer potentieel. Grootste uitdaging is het bouwen van Employer Brand Bas, ik weet zeker dat veel van je lezers nog nooit gehoord hebben van ‘Autodesk’ en zeggen “wie?” Maar wanneer ze beginnen te zien wat we doen, dan slaat ‘wow’ factor hard toe, zoals een uppercut van Mohammed Ali. Ik vergelijk het intern iemand rond te wandelen in een kunstgalerie van mooie schilderijen, maar in de hoek, verborgen onder een dekzeil, is het grootste kunstwerk dat nog moeten worden ontdekt. Dat is mijn baan bij Autodesk. En ik heb er zoveel zin in!

In de conferentie ben je actief in het sociale media wervingsstrategie pannel. Wat zal je belangrijkste ‘punt’ worden over dit onderwerp?

Het zal de belangrijkste reden zijn waarom we sociale media gebruiken. Zoveel bedrijven snappen het totaal niet. Ze gaan zo snel mogelijk iets doen en maken een Facebook / Twitter-pagina en klaar. Ze publiceren een lijst van banen met hyperlinks terug naar hun corporate carrière site. Hoe saai is dat?  Laten we eerlijk zijn Bas, werving is saai. De enige keer dat mensen kijken naar corporate carrière-sites en kijk naar Twitter-feeds met lijsten van banen is wanneer ze op zoek zijn naar een baan. Wilt je je abonneren op een Facebook-pagina of Twitter-feed als je niet op zoek naar een baan. Nee, want een lijst van banen is saai. Dit terug naar de dagen van Recruitment 1.0 ‘Post, Schreeuw en Bid’! Kijk maar eens naar enkele van de Corporate Facebook sites of Twitter-feeds. Sommige grote bedrijven posten hun vacatures naar hun 200 ‘fans’ / ‘volgers’. Sterker nog, sommige bedrijven posten meer vacatures in een week dan ze volgens hebben! Ha ha.

Dus de aanwijzing is in de titel. ‘Sociaal’. Het impliceert een gesprek, 2-weg communicatie, betrokkenheid en authenticiteit. Dat is wat bedrijven nodig hebben om zeer snel te realiseren. ‘Vermenselijken’ van je bedrijf, een kijkje achter het Corporate IJzeren Gordijn en laat mensen praten in real time en opbouwen van een relatie met uw bedrijf / merk.

Wil je Matthew Live horen spreken? Inschrijven kan via deze link en als je als trouwe lezer van RecTec de code: SRCONF20 gebruikt als discount code krijg je 20% korting.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


124 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën