Ongeveer 5 jaar geleden sprak ik er voor het eerst over in mijn ‘recruitment nieuwe stijl’ masterclasses. Er zullen in de toekomst bedrijven failliet gaan vanwege gebrek aan personeel. De vergrijzing gaat gewoon toeslaan op een manier die organisaties nog nooit gezien hebben.

Recentelijk hoorde ik het verhaal van Bakker Lamers in het centrum van Oss. De bakker waar mijn ouders in het weekend altijd hun brood haalde. De bakkerij was een tijdje terug gesloten, ze konden namelijk geen bakker meer vinden. Altijd had men met twee bakkers gewerkt, één was nu gestopt en na anderhalf jaar zoeken, waarbij de tweede bakker dus eigenlijk twee keer zo hard werkte, had men eer een punt achter gezet. De tweede bakker was het beu dubbel werk te doen en het ging gewoon niet werken. De bakkerij is gesloten. Klaar.

Aan klandizie lag het niet. Elke zaterdag was het er stampvol. Het beste brood in de omgeving. Er kwamen zelfs mensen uit Den Bosch die elke zaterdag 25 kilometer heen en 25 kilometer terug reden om daar hun brood te halen. De prijzen waren hoger, maar daar maalde niemand om, het was het lekkerste brood. Nee, het was geen financiële reden, maar puur een personeelsreden. Men kon gewoon de bakker niet vinden.

Natuurlijk kan je hier van alles en nog wat bij zeggen. Men had eerder moeten fuseren of groter moeten groeien. Meer mensen was het verlies van één persoon beperkter geweest. Daarmee was echter ook de kwaliteit achteruit gegaan, dat zie je bij hun familie, de ‘andere bakkerijen Lamers’ in Oss en omgeving. Die hebben met 3 winkels de productie wel gecentraliseerd en hoeveel waarde ze daar ook hechten aan de kwaliteit, het is net iets minder. Ja, die leven nog, maar kunnen ze de concurrentie op de lange termijn aan met de grote bakkersketens?

Het is één van de eerste gevallen die ik hoor over een bedrijf dat stopt wegens personeelsgebrek. Er zullen er nog veel volgen, ook grote bedrijven. Vergeet namelijk niet dat juist bij grote organisaties je een bepaalde schaal moet hebben om de enorme staf te kunnen betalen. Als de krimp van de grote IT bedrijven zich doorzet, wat ongetwijfeld dit jaar niet het geval zal zijn, kunnen die de top salarissen van de top en de staf straks niet meer betalen. Ook daar gaan klappen vallen.

Een goed personeelsbeleid, een goed ‘sociaal kapitaal’ beleid waarbij niet alleen gekeken wordt naar ‘in dienst’, maar ook naar zelfstandigen, zal essentieel worden voor het overleven van organisaties de komende 10 tot 20 jaar.

Naschrift: Via de mail (helaas niet het reactieveld hieronder) heeft de nog bestaande Bakkerij Lamers mij laten weten dat ik enkele feitelijke onjuistheden in dit stuk heb zitten cq. verkeerd geïnformeerd ben. Ten eerste heeft men slechts twee zaken, geen drie en ook geen centrale bakkerij. Ook is men geen familie van de nu dus failliet gegane bakker Lamers. Mijn informatie in deze was dus duidelijk incorrect en daarvoor moet ik hen mijn excuus maken.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.846 views | Reageer (9 reacties)
  • Mark Bassie

    Is dit nu een voorbeeld van geen personeel kunnen vinden op geen opvolger in de zaak. Voor mij zijn dat toch 2 verschillende zaken. De opvolging is in heel veel kleine zaken een probleem, maar als je nu al -met al die grenzen open- nog geen personeel kunt vinden dan ben je misschien wel te kritisch als werkgever of je biedt te weinig.
    Maar ik ben het wel met je eens dat er grote problemen door de krapte te verwachten zijn.

  • Dit is een geval van geen personeel kunnen vinden. Het ging niet om een opvolger, de eigenares (en haar zus) waren namelijk het winkelpersoneel, niet de bakker zelf. Die was er al lang uit en vervangen door een gewone bakker in loondienst.

    Dat men hoge eisen stelt geloof ik graag, als mensen elke zaterdag 50 km (25 heen en terug) rijden om brood te halen biedt je wel heel veel kwaliteit. Ik denk echter niet dat een bakker snel van land verandert voor een baan, het zijn geen kenniswerkers wiens carrière boven alles gaat. En om nu een Franse of Spaanse bakker te importeren, dat is toch heel ander brood wat ze daar hebben leren bakken. 

  •  I think in other sectors we’re already seeing creative bankruptcy in the Netherlands. People are confusing innovation with distribution, and social media with social entertainment. I get the impression that the discussion about the use of social media tools in journalism is about 18 months ahead in the UK. http://www.youtube.com/playlist?p=PL2AD6DFC3E488F317  

  • Anoniem

    Beste Bas,
    Beste Bas,
    leuk voorbeeld. In de schoenmakersbranche spelen dit soort zaken ook. Deels opvolgingsproblematiek, maar 60 uur werken en niet ziek kunnen worden omdat de klant dan voor een gesloten deur staat is een probleem in het MKB.
    Het is daarbij naar mijn idee geen kwestie van HR beleid, in dit soort kleine bedrijven zijn dat soort zaken informeler, persoonlijker geregeld. Maar dit terzijde. 
    Ik deel jouw opvatting dat HR zich niet moet beperken tot de kring van eigen (vaste) medewerkers. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat een “total workforce” model beter aansluit bij deze tijd. Het vereist een andere manier van denken en doen, maar is zeker in het tijdsperspectief dat jij schetst onontkoombaar.
    Ik heb deze kijk op zaken verwerkt in deze preso: Recruitment in the next decades, Talent Relationship Management http://ow.ly/50vmj Groeten,Alexander 
    Recruitment in the next decades, Talent Relationship Management http://ow.ly/50vmj 

    Groeten,
    Alexander
     

  • Een bakkerij met zo’n reputatie moet je toch zo weer leven in kunnen blazen (zou je denken)?

  • Mark Bassie

    Er viel kennelijk geen droog brood mee te verdienen……:))

  • Ik betwijfel inderdaad hoe hoog de marges waren, misschien per product wel, maar in totaal? Maar inderdaad, je zou het zeggen, echter, de reputatie is natuurlijk gelijk aan de kwaliteit van het product dat je levert. Dat kan heel snel gaan natuurlijk, een mindere bakker en je bent snel je reputatie kwijt.

  • Interessante gedachte dat bedrijven het moeilijker gaan krijgen vanwege de krappe arbeidsmarkt. Iets wat in de IT natuurlijk al langer aan de gang is. Bij Peoplexs leiden wij o.a. zelf ons personeel op en is het zaak om gedreven en gemotiveerd personeel te vinden, iets wat nog altijd prima gaat. Echter om nu een bakker te gaan vergelijken met een IT bedrijf vind ik toch wat ver gaan. Ik vind het eigenlijk geen vergelijking. Ik denk dat er in dit geval gekeken moet worden naar de opleiding en hoeveel mensen nog een bakkersopleiding volgt in verhouding tot een IT opleiding. Heeft dat nou met verkrapping op de arbeidsmarkt te maken of opleidingsmarkt? En dan bedoel ik verkrapping in de zin dat die opleiding niet meer gekozen wordt.  Nou weet ik niet veel van de bakkers- of opleidingsmarkt af, maar ik kan me zo voorstellen dat het bakkersberoep en de bakkersopleiding een uitstervend geheel is.

  • @Eelco: volgens mij zijn die twee verbonden, denk je niet? Als er voldoende werkloosheid is, is iemand bereid zich tot bakker op te laten leiden. Bij een krappe arbeidsmarkt is dat minder het geval. 


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën