KLM (Profit) en LUMC (Non profit) zijn de meest aantrekkelijke werkgevers van Nederland volgens een onderzoek van Randstad onder ruim 7.200 respondenten tussen de 18 en 65 jaar (student, werkend, niet werkend).

Het verschil met het onderzoek van Universum (dat Philips en Google tot  meest aantrekkelijke werkgevers uitriep) is dat dit onderzoek enkel onder studenten gedaan werd. Philips scoorde de nummer 1 plek bij techniek studenten, Google bij ‘business’ studenten.

Bij het Randstad onderzoek, dat voor het tweede jaar is uitgevoerd maar voor het eerste jaar is gepubliceerd, konden ondervraagden aangeven welke organisaties ze kende en waar ze voor zouden willen werken. Het onderzoek was overigens behoorlijk beperkt in deelname, Randstad zelf had 150 partijen geselecteerd en respondenten konden geen andere ‘geliefde’ werkgevers aangeven (in tegenstelling tot b.v. Universum).

Andere interessante feitjes die uit het Randstad onderzoek naar voren kwamen waren de belangrijkste aspecten waarom een werkgever interessant is. De top 3 algemeen is:

  1. Aangename werksfeer
  2. Werk-privé balans
  3. Werkzekerheid op lange termijn

Hoge lonen komt pas op de 8e plaats.

Wanneer er echter onderscheid gemaakt worden tussen mannen en vrouwen zie je andere rijtjes

Bij mannen

  1. Sterke innovatieve bedrijven
  2. Hoge lonen
  3. Toekomstpespectief

Bij vrouwen

  1. Bereikbaarheid
  2. Werksfeer
  3. Werk-Privé balans

Hoe deze zaken te rijmen zijn is mij niet geheel duidelijk als ik eerlijk ben. Als hoge lonen bij mannen op 2 staat maar in het algemeen pas op 8 zou dat inhouden dat er veel meer vrouwen hebben meegedaan, maar dan zou bereikbaarheid weer veel hoger hebben moeten staan.

Andere interessante feitjes uit het onderzoek van Randstad:

Meest bekende bedrijven (naamsbekendheid) in Nederland:

  1. Albert Heijn
  2. HEMA
  3. Ikea
  4. Belastingdienst
  5. ANWB

Hoogste absolute aantrekkelijkheid (dus van totale steekproef)

  1. ANWB
  2. Schiphol
  3. Ministerie van Justitie
  4. Rabobank
  5. KLM

Echter heeft men gekeken naar de relatieve aantrekkelijkheid voor de prijs. Dus het aantal mensen dat er zou willen werken t.o.v. het aantal mensen dat het bedrijf kent (waarbij minimaal 10% van de respondenten het bedrijf moest kennen.

Dat leverde uiteindelijk de Top 20 meest aantrekkelijke werkgevers op:

1.   KLM (winnaar profit)
2.   NV Luchthaven Schiphol
3.   Academisch Ziekenhuis Leiden LUMC (winnaar non-profit)
4.   Philips
5.   Ministerie van Justitie
6.   ANWB
7.   Centraal Bureau voor de Statistiek
8.   Erasmus Rotterdam
9.   Academisch Medisch Centrum Amsterdam
10. Rabobank
11. Stichting Philadelphia Zorg
12. Academisch Ziekenhuis Rotterdam
13. Gemeente Utrecht
14. Heineken
15. Unilever
16. Academisch Ziekenhuis Maastricht
17. Kadaster
18. Center Parcs
19. Gemeente Amsterdam
20. Ministerie van Defensie

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


530 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën