Het nut van mobiel

Door Bas van de Haterd op 04-05-2011 07:24.

Na de discussie van gisteren die gevoerd werd bij een stuk dat er totaal niet over ging, is het goed om even mijn visie op mobiel en recruitment nogmaals uiteen te zetten en te herhalen.

Eigenlijk is het heel eenvoudig. Mobiel internet heeft veel toekomst. Zonder meer. Mobiel solliciteren gebeurt op dit moment nog nauwelijks, ook al heb je er een app voor, zo blijkt. Mobiel site bezoek is heel erg afhankelijk van de organisatie waar je voor werkt. Bij Continu bijvoorbeeld monitoren we het mobiele sitebezoek, maar is het nu nog zo laag dat er geen investering verantwoord kan worden voor een mobiele site. Een andere klant van mij zit in een doelgroep waar we met de nieuwe site wel meteen mobiele templates hebben laten maken. Echter hebben we geen hele aparte mobiele site laten bouwen, met andere features en mogelijkheden, want die kosten konden niet worden verantwoord.

Game changer

Mobiel internet is een game changer, zonder meer. Het punt is alleen dat we het spel met online recruitment nog niet veranderen. Pas als we dat doen, gaat het echt een vlucht nemen. In andere woorden, pas als we mobiel gaan inzetten zoals we mobiel kunnen gebruiken en waarde creƫren voor de gebruiker zal recruitment via de mobiel kansen maken.

De nieuwssites doen dat bijvoorbeeld al. Logisch, het geeft een gebruiker de mogelijkheid zijn ‘leesvoer’ in de bus of trein te consumeren. Dat is een natuurlijk vervolg. Echter zie ik niet veel mensen hun CV op hun mobiel zetten en gaan solliciteren.

Meerwaarde

Een andere mobiele meerwaarde kan zijn dat je mobiele elementen toevoegt aan offline advertenties. Van een SMS nummer tot een QR code. Ondanks dat ik niet geloof dat de QR code op de lange termijn het zal redden en echt mainstream zullen worden is het op dit moment het beste alternatief.

Een Layar maken voor een open dag, mits je dit buiten doet, met presentatie van wat je daar doet (op een bouwlocatie bijvoorbeeld) kan goed werken als leuke extra.

De meerwaarde moet echter voor de kandidaat zijn, niet voor je bedrijf.

Conclusie

Zoals ik eerder aangaf: wel doen: je site geschikt maken voor mobiel en de makkelijke goedkope mogelijkheden zoals in bij Foursquare logins een tip achterlaten dat je mensen zoekt. Niet doen: teveel geld investeren voordat er meerwaarde is voor de gebruiker.

Hoeveel investering je kan verantwoorden in het mobiel maken van je site is afhankelijk van je doelgroep en het sitebezoek. Soms kan daar geen euro van af en is alles weggegooid geld. Soms is het te verantwoorden mobiele templates te maken van je huidige site en bij sommige beroepsgroepen kan ik me goed indenken dat je een aparte site laat maken die ook juist de functionaliteiten biedt die je online zou willen zien (en dat is lang niet alles dat je op een gewone site wilt). Er is in ieder geval geen one-size-fits-all en zolang ik geen voorbeelden krijg van bedrijven die een significant aantal sollicitaties via mobiel ontvangen (een paar is genoeg, of een paar procent bij een heel groot bedrijf) denk ik dat het bewijs duidelijk is dat mobiel solliciteren nog niet heel belangrijk is.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


254 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn