In oktober van vorig jaar ging de nieuwe werkenbijcapgemini site live en teleurstellend was het enige woord dat de site goed omschreef. Aangezien Cap Gemini n.a.v. dit artikel contact heeft gezocht wist ik dat er ze iets mee gingen doen. Dat iets is heel veel geworden, want de site is op allerlei punten aangepast. Cap Gemini heeft het artikel gebruikt zoals het bedoeld was (gratis advies) en er staat iets veel beters.

De homepage waar ik erg over te spreken was is minder rustig geworden. Het zoeken is helaas verder weg gegaan, de branding van de organisatie is meer naar voren gekomen. Dit is niet goed of fout, maar een keuze.

De ervaringsjaren bij de verschillende niveaus staan er nog steeds niet bij, maar de informatie onder elke van de kopjes is veel beter en duidelijk gestructureerd.

De geheel onduidelijke informatie, zoals bij de cases, is volledig verdwenen. Ook goed gedaan, je komt bij de meeste kopjes nu ook daadwerkelijk uit waar je verwacht uit te komen.

Video’s

De grootste fout in de vorige site vond ik de video’s. Een overzicht met allemaal miniatuur video’s die ook niet uit te klappen waren of zo. Allemaal verdwenen en vervangen door enkele nieuwe ‘eigen’ producties.

In deze nieuwe video’s, welke men duidelijk van aangeeft dat zelf zijn gemaakt, komen in ieder geval wel de eigen mensen aan bod en je weet wie het zijn. Ze zijn duidelijk niet door een professioneel bedrijf gemaakt, wat ergens wel zijn charme heeft, maar aan de andere kant wordt ik er persoonlijk niet heel warm van.

Recruiters

De recruiter pagina is nu duidelijk wel een designer over heen geweest en het ziet er keurig uit.

Jammer dat de Linkedin en Twitter profielen zijn verdwenen uit deze pagina, maar daar wordt aan gewerkt is mij vertelt.

Vacatures

De vacature presentatie is heel veel aan verbeterd. Nog verre van ideaal, laat ik dat voorop stellen, maar dat heeft in veel gevallen te maken met ‘historische keuzes’ op technologie gebied (lees een ATS met de flexibiliteit van een stoelpoot).

Mijn kritiek op het feit dat er niets stond over de vacature als ze gepresenteerd werden is geheel opgelost. Een kort profiel, met additionele informatie. Zo kan je tenminste echt bepalen welke vacature je geheel wilt bekijken.

Ook zit er nu zowel boven als onder de vacature een solliciteerknop. Logisch, maar dat ontbrak op de vorige site.

Ook heeft men nu, heel keurig, een profiel van de recruiter naast de vacature. Met een foto, met contactgegevens (hier incl. Twitter (indien van toepassing) en Linkedin.

Precies zoals het hoort, precies zoals mijn advies luidde in het vorige artikel.

Conclusie

Cap Gemini heeft heel veel gedaan met alle kritiek en heeft, waar technisch mogelijk, dit allemaal keurig doorgevoerd.

Is de site nu geweldig? Nee, er is nog veel te verbeteren. Men is echter serieus omgegaan met alle kritiek en heeft heel veel hiervan doorgevoerd. Daar moet ik ze een groot compliment voor geven.

Wat er allemaal nog te verbeteren is? Dat weten ze inmiddels zelf want ze hebben Digitaal-Werven (lees mij) ingehuurd daar een uitgebreid rapport over te schrijven wat inmiddels gepresenteerd is. Met deze site komen ze denk ik nog niet in aanmerking voor een nominatie, maar hij is al veel, veel beter dan de eerste versie van oktober.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


733 views | Reageer (22 reacties)
  • Ga je in het kader van Digitaal-Werven ook onderzoeken of vacaturesites ook geschikt zijn voor mobiel internetgebruikers? Het is in het geval van WerkenbijCapgemini bijvoorbeeld nog altijd onmogelijk te solliciteren met een iPhone of iPad.

  • Hopsieflopsie

    Bas,

    Goed stuk, maar kijk even hoe je Capgemini schrijft….

  • Ja, ik gebruik nog de oude schrijfwijze, klopt, ben ik meer op gewezen, blijf het een vreemde naam vinden zo 🙂 Maar je hebt gelijk.

  • Natuurlijk niet. Tot het moment dat er daadwerkelijk partijen zijn die enkele mobiele sollicitaties krijgen is dat vooral een speeltje van jouw en Gordon waarmee jullie hard roepen, maar natuurlijk geen enkele waarde toevoegen aan de markt. Mobiel solliciteren zit helemaal niet in het systeem van mensen, hooguit de ipad, maar die markt is nog relatief zo minimaal dat daar voor een puur Nederlandse markt helemaal geen interessante business case voor te maken is.

    Mobiel is nog veel te divers. Waarom een iphone? Android is veel, veel groter al. Maar verschillende android toestellen werken weer net iets anders. Moeten we Blackberries ook testen. Allemaal marginaal en overbodig, want niemand stuurt zijn CV met een mobiel. Je moet je afvragen waarvoor het gebruik kan worden en dan zitten er best een aantal mogelijkheden in, maar concreet solliciteren? Nee, dat is nog steeds niet aan de orde: http://www.rectec.nl/2010/05/26/mobiel-solliciteren-nog-even-niet/

  • Heb je dat gemeten of is dat een mening? De mogelijkhed om te solliciteren is natuurlijk ook maar slechts een aspect hiervan. Websites zijn nu vaak gemaakt voor resoluties van 1024 x 768 pixels. Dat is niet handig voor mobiele devices…

    Misschien moet je het dit jaar Digitaal-Werven-Met-PC event gaan noemen. Of er een disclaimer bij zetten als je de winnaar benoemt “Deze site is mogelijk ongeschikt voor mobiele devices’. Want stel je voor dat men per ongeluk een mobiel device gebruikt om informatie op te zoeken. Dat kun jij je bijna niet voorstellen maar voor in dat uitzonderlijke geval sla je geen flater 😉

  • Bas van de haterd

    Dat is gemeten. Zelfs bij veel grote werkenbijnsites is het mobiele verkeer minimaal. Dat wil niet zeggen dat je er niet goed aan doet je site geschikt te maken voor mobiel, dat zeg ik niet. Maar jij hebt het over mobiel wolliciteren en dat gebeurt nauwelijks. Logisch ook, het voegt niets toe voor de kandidaat, maar isnwel lastiger.

    Digitaal-werven, waar deze post overigens niet over gaat, is ee realistisch onderzoek naar echte gebruikservaringen zoals die in de mrkt gezien worden. Dus ik weet het goed gemaakt. Jij brengt mij in contact met minimaal 3 organisaties die een significant aantal, dus een paar procent, van hun sollicitanten via mobiel hebben gekregen en ik bied hier publiekelijk mij excuus aan en kijk hoe het opgenomen kan worden. Zo niet geef jij gewoon toe dat het eigenlijk gewoon onzin uitkraamt en weer je eigen paradeplaatjes loopt te pluggen zonder onderbouwing, goed? Ik leg de lat volgens mij erg laag. Je begrijpt dat als je daar niet op in gaat je mijn gelijk natuurlijk bewijst.

  • Ik loop helemaal niets te pluggen. Dat doe jij al in elke reactie als ik reageer. Ik probeer er alleen achter te komen waarom je mobiel internetgebruik zo enorm bagatelliseerd. Dat vind ik niet realistisch.

    De vraag die jouw ervaringscijfers oproept is hoe geschikt deze sites zijn voor mobiel internetbezoek. Mijn (geoptimaliseerde) websites krijgen nu al minimaal 10% bezoek van mobiele internetgebruikers met uitschieters tot 20%. Zie mijn onderbouwing hier http://www.recruitingroundtable.nl/2011/05/03/wow-nu-al-1-op-5-bezoekers-via-een-mobiel-apparaat/.

    De organisaties die voorop lopen op dit gebied geven aan dat kandidaten het prettig vinden om op deze wijze geinformeerd te worden over nieuws/vacatures op hun vakgebied. Ze zijn echter al vaak bekend met deze organisatie! Een App of mobiele site zal zelden nog het primaire kanaal of het eerste contactmoment zijn en dat ga ik ook niet beweren.

  • Bas van de haterd

    Ik bagataliseer het niet, ik ben realistisch en maak er ook niet teveel stampij over. Het feit dat je hier over bemt gaan roepen het moment dat je ineens een app had geeft genoeg aan volgens mij. Het is een kanaal, maar over het algemeen nog niet boeiend voor recruitment.

    Je artikel zegt mTuurlijk weer he-le-maal miets. Dat is een BLOG, geen werken bij site. Appels met peren vergelijken. Dus ik herhaal mijn vraag, geef eens 3 organisaties die een paar procent van hun hires via mobiel halen. Of vul het eens aan met 3 werken bij sites die over 10% verkeer vanaf mobiel zitten. Maak eens een zuivere vergelijing? Of kan je dat niet?

  • Bedankt dat je mijn dienstverlening nogmaals onder de aandacht brengt. Ik hoop dat nu echt iedereen weet naar wie ze toe moeten als men meer mobiel internetbezoek wil krijgen.

    Appels met peren? Het verschil tussen een blog en website is tegenwoordig flinterdun. Of zou dat moeten zijn… Ik plaats ook af en toe vacatures op mijn blog http://www.recruitingroundtable.nl/category/vacature-2/. Maar goed dat is een geheel ander onderwerp, en als deze blog is uitgesloten van deelname dan wil ik graag mijn corporate HTML5 website nomineren (zie link http://www.recruitingroundtable.nl/2011/01/11/de-toekomst-van-mobiel-recruitment-implicaties-deel-2/ voor bewijs mbt mobiel internetbezoek).

    Andere organisaties met een vergelijkbare casus mogen reageren op dit blog.

    PS. Wel jammer dat Marketingfacts nu ook uitgesloten is van deelname. Wat doet dit blog eigenlijk aan mobiel internetbezoek?

  • Jacco, als je nu eens ballen toont en oftewel over de brug komt met 3 organisaties die daadwerkelijk enkele mobiele sollicitanten hebben gehad of gewoon toegeeft dat je onzin uitkraamt.

    En verder ben je of wel heel blind of wel heel triest. Maar een blog heeft niets te maken met een werken bij site. Ik praat over werken bij sites, niet over jobboards, blogs of iets. Daar heeft Digitaal-Werven namelijk betrekking op, corporate careersites. Of heb je in vijf jaar tijd dat nog steeds niet door?

    Maar ik herhaal mijn vraag voor de derde keer nu. Kom nu eens met drie corporate careersites, drie bedrijven, die daadwerkelijk via mobiel enkele sollicitanten hebben gehad. Mag ook via de mail hoor. Dat je je best doet alle mogelijke uitvluchten te bedenken laat je wel zien, maar houd het zuiver en houd op met deze trieste onzin om blogs te vergelijken met corporate carrière sites.

  • Mag het ook een corporate hire zijn via een iPhone App? http://www.techflash.com/seattle/2010/10/starbucks_makes_first_hire_via_iphone.html

    Verder kan ik alleen voor mezelf praten. Niet iedereen heeft er zin in om slapende honden wakker te maken. Het blog staat open voor iedereen om te reageren.

    Ik kijk in ieder geval halsreikend uit naar Digitaal-Werven 2011. Het blog is al voor 80% geschreven. Nu nog alleen de naam invullen en een paar screenshots maken met mijn iPad als de winnaar bekend wordt gemaakt. Dat wordt lachen! 😉

  • Wat ben je toch een triest mannetje he. Stackbucks in Amerika, ik dacht dat we in Nederland werkzaam waren, op een Nederlands blog. Maar uiteindelijk zeg je dus: ik kan niet eens drie Nederlandse organisaties noemen die iemand hebben aangenomen via een mobiele sollicitatie.

    Erg zielig dat je dan nu niet bij jezelf denkt: goh, misschien is het niet zo belangrijk, maar dat je dan zinloos en nutteloos commentaar gaat schrijven. Wauw, het werkt misschien niet op een iPhone of Ipad, niet dat dat boeiend is, want ik kan niemand noemen die ooit er via gesolliciteerd heeft, maar ja, wat maakt dat uit, dat je daadwerkelijk iets nuttigs voor je klant doet. Als jij er maar aan verdient toch Jacco?

  • Pingback: Het nut van mobiel | RecTec()

  • Info

    Die laatste zin, is in het geval van Jacco Valkenburg 100% waar. Als klant kan ik het weten, helaas. Hij is niet bezig met waarde toevoegen, hij is bezig met schrapen.

  • @Info als je echt een klant bent maak jezelf dan bekend. Alleen dan kan ik je helpen. Ik heb nog geen klachten gehoord en mochten bepaalde verwachtingen niet waargemaakt zijn dan is er altijd ruimte voor compensatie of extra inspanning van mijn kant.

  • D Dzankovic

    Wat jammer dit

  • @Bas Uit een quickscan onder corporate organisaties blijkt dat er uberhaupt slechts 3 (Nederlandse) corporate organisaties serieuze pogingen ondernemen de werkzoekende doelgroep met een smartphone te bereiken; ConQuaestor, Deloitte en KPMG.

    Dat is triest en hierdoor lijkt er een kip-en-ei situatie te ontstaan. Als je er niets aan doet om mobiel solliciteren te faciliteren dan ga je deze nooit krijgen. Zoals bij Capgemini. Dus hoe kunnen we deze patstelling doorbreken?

    Ik ga in ieder geval de uitdaging aan om een goede casus op te bouwen. Daarom bied ik de eerste corporate organisatie die zich bij mij meldt een GRATIS mobile app suite (iPhone, Android en WP7) plus advies aan. Voorwaarden hiervoor zijn wel dat je werkt voor een corporate organisatie met tenminste 30 vacatures op jaarbasis, locatie Randstad, goede webanalytics, actief in sociale media en beschikt over een mobile-friendly ATS.

    Wie gaat deze uitdaging aan?

  • @jacco:twitter
    Ah, dus het is zo dat geen enkele corporate het begrijpt. Of kan het misschien zijn dat jij het niet begrijpt en de corporates wel? Omdat een aantal ervan bijvoorbeeld kijkt naar het nut en gebruik en ziet dat het weggegooide tijd en geld is?Wat is je definitie van ‘serieuze poging’. Een eigen app? Volgens mij is dat de definitie van ‘totaal geen verstand van werkzoekend gedrag’ namelijk. Je site bereikbaar maken voor mobile: sure. Je sollicitatie engine? Zeer twijfelachtig of dat al nut heeft. Al het andere (apps e.d.) totaal overbodig.
    Leg nu eens één keer aan iemand uit waarom een sollicitant naar de itunes store zou gaan, een app zou downloaden om zo te solliciteren met een CV die hij niet op zijn mobiele telefoon heeft staan? Totale onzin. Probeer, ik weet, lastig, eens te denken vanuit de sollicitant.

  • Ach, laat ik het zo zeggen, ik zie een sterke gelijkenis met de opkomst van sociale media en de inzet door corporate organisaties 😉

    Jij kan het je misschien niet voorstellen waarom iemand een App gaat downloaden met dit doel maar de feiten laten een geheel ander beeld zien. Want Recruitment/Job Apps worden heel vaak gedownload. Dit soort Apps staat steevast in de top 10 (!) van meest gedownloade zakelijk apps (bewijs hier http://www.recruitingroundtable.nl/2011/04/09/recruitment-apps-zijn-populair-bij-iphone-gebruikers/).

    Blijft de vraag waarom een sollicitant een corporate app zou willen installeren? Daar kan ik een lange blog over schrijven maar een kort antwoord is: om dezelfde redenen dat hij/zij een bedrijf volgt via sociale media! Let wel: ik heb het hier over een corporate app die nieuws, video’s, foto’s, tweets, en vacatures bevat en daarmee interessante vakinformatie biedt. Het is erg handig om al deze informatie gebundeld in een mobiele app(licatie) te hebben heb ik gemerkt! Ik ben het met je eens dat een App met enkel bedrijfsvacatures redelijk overbodig is, net zoals een Twitter bedrijfsaccount dat is met alleen vacatures.

    Deze ‘gouden regel’ gaat overigens niet op voor W&S-bureaus en vacaturebanken. Die voegen weer waarde toe aan een app gebruiker (denk o.a. aan freelancers) op een andere manier.

  • Aangezien de thread zo smal is geworden reageer ik hier even, maar Jacco, houd nu eens op met te pogen je ongelijk te halen door steeds maar weer appels met peren te vergelijken en als je slim bent houd je op je voor gek te zetten met je domme vergelijkingen.

    In de top apps zitten enkele vacature apps. Inderdaad, van JOBBOARDS. Ik heb het ook nooit over gehad dat vacaturebank apps niet werken, die bieden namelijk iets genaamd toegevoegde waarde. Precies dat wat een bedrijfsapp niet doet.

    Vervolgens vergelijk je het met social media. Ja, dat is iets dat veel bedrijf en recruiters, inclusief jijzelf, jaren genegeerd hebben. Hoeveel jaar nadat ik er training over gaf kwam je ook al weer met je boekje? Jaartje of twee?

    Maar de vergelijking gaat natuurlijk volkomen mank. Waarom mensen twitter accounts van bedrijven volgen, dat doen ze bijna niet. De aantallen zijn minimaal in vergelijking met personen. Net als de aantallen apps van die bedrijven. Als men dat zou doen zoals je zegt, en drie bedrijven hebben dat, en sollicitanten zijn er zo gek op als je zegt, dan zouden die drie bedrijven toch massa’s vacatures moeten vinden? Maar dat is niet zo. Net zo min als dat die apps massaal zijn gedownload.

    Mobiel is allemaal leuk en aardig. Voor vacaturebanken kan daar een toegevoegde waarde in zitten, maar dat duurt nog even, nu is het vooral ‘bouwen’. Voor bedrijven is het noodzaak sites een beetje toegankelijk te maken via de browser, maar daar (veel) geld in stoppen is weggegooid geld, men solliciteert niet via mobiel. Er is geen meerwaarde voor de gebruiker en die komt er (voorlopig) nog niet ook.

  • Zolang je reacties een persoonlijke aanval bevatten zal ik hierop blijven reageren. Het voelt als laster en daarom voel ik me genoodzaakt om dit recht te zetten. Met feiten en niet met meningen.

    Feit: Ik gaf mijn eerste LinkedIn training al in 2004 (bewijs hier http://www.globalrecruitingroundtable.com/2010/12/30/my-linkedin-training-and-presentation-in-2004/). Het boek is in mei 2008 voor het eerst verschenen.

  • als het laster is moet je een advocaat erop zetten, ik wacht die aanklacht rustig (en met alle gemoedsrust) af.

    Feiten is precies waar ik het over heb, die heb je niet, enkel je mening die je steeds met allerlei kwinkslagen probeert te verdedigen, waarbij je elke keer jezelf voor schut zet. Ik denk dat de link alles zegt: 404 not found 🙂 En als zou er op die site iets staan, dat kan je er met anti-datering zo inzetten, dus dat is nog steeds geen bewijs.

    Maar laten we het op de feiten houden inderdaad.
    Feit: geen organisatie haalt enige hoeveelheid significante hires uit mobiel
    Feit: er zijn een aantal organisaties die mobiele apps hebben en die werken voor geen meter, dus als het daar aan zou liggen zouden die partijen spekkoper moeten zijn
    Feit: elke keer als ik je vraag enig bewijs te komen draai je er omheen, haal je andere onrelevante voorbeelden erbij of moet je met een internationaal voorbeeld komen.

    Volgens mij is het tijd hier gewoon een punt achter te zetten aangezien je toch niet in staat bent om je punt ook maar met enige bewijslast of feiten te onderbouwen. Dus ik zou zeggen: reageer nog een keer, ga je gang, zet jezelf nog meer voor schut of prove me wrong en kom over drie maanden met een klant die mij cijfers laat zien hoeveel hires hij heeft met je app’je.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën