Marc Drees schreef er afgelopen week ook al met enig ongeloof over. Het altijd grappige onderzoek‘ (PDF) van IG over de wervingskanalen. Grappig omdat ze nog steeds dingen vragen en niet meten, terwijl gedrag vragen per definitie een verkeerd beeld oproept. Immers, op de vraag wat het eerste is dat iemand doet als hij thuiskomst heb ik nog nooit gehoord: ‘de sleutel in het slot doen om te deur te openen’. Daarom staat Google bijvoorbeeld nooit op een realistische plek in de ranglijst (Google opent onze deuren) en moet je je twijfels bij het hele onderzoek zetten. Toch is er meer op aan te merken dit keer. Ik had me ooit voorgenomen de onderzoeken niet meer te fileren, het is immers te makkelijk, maar ‘for old times sake’ nog maar een keer.

Social media is geen netwerk

Het meest bijzondere is dat Social Media volgens IG geen netwerk is. Dit zijn namelijk aparte categorieën, want bekenden/netwerk staat op 1 en social media zit op 1% op de 18e plek.

Volgens mij bereik ik primair mijn eigen netwerk via Social Media en via hun kom ik weer in mijn ‘tweede graads’ netwerk. Met een dergelijke vraagstelling kan je natuurlijk alles bewijzen, maar of je er als organisatie iets aan hebt?

W&S Bureau is geen headhunter

Hetzelfde geldt eigenlijk voor het feit dat een W&S bureau een andere categorie is dan een headhunter. Nu weet ik dat die zichzelf heel anders definiëren, maar dan is 1% van de baanwisselaars weer heel veel. Immers, als de headhunters zich enkel op de boardroom of het absolute top management richten zou men ongeveer elke Boardroom / top manager in Nederland ondervraagt moeten hebben.

Meten, niet vragen en gokken

Laat ik dan nog één andere ‘vraag’ stellen. Hoeveel mensen komen slechts via één bron binnen bij een organisatie? Hoe vaak komt het niet voor dat je op meerdere plekken over een organisatie hoort of leest?

In de webanalytics is momenteel al een behoorlijke beweging gaande (al enkele jaren, maar hij krijgt nu vorm) dat ‘last cookie counts’ niet de weg is. Wat men daarmee zegt is: het gaat niet enkel om de laatste site waar je was aan wie de verkoop moet worden toegekend.

In de werving moeten we blijkbaar nog één eerdere stap zetten. Eerst moeten we ophouden met vragen en gokken en gaan meten. Ik heb tijden geleden al geschreven waarom onderzoeken via vraagstellingen naar gedrag per definitie niet werken. De volgende stap is dat wanneer we gaan meten (dus via analytics) we ook meteen de lessen trekken van b.v. de E-Commerce markten, het gaat niet enkel om de laatste referral. Het hele kanaal telt mee.

Mocht er dan trouwens vraag zijn naar ‘als we het allemaal individueel meten, hoe komen we dan aan dit soort lijstjes’ is het antwoord: misschien wel niet. En misschien is dat dan wel heel goed, want het meest effectieve kanaal is voor elke organisatie anders. Dat zelf doormeten wat voor jouw doelgroep het beste werkt (en soms experimenteren met andere kanalen om te kijken of je nog goed zit) is veel effectiever.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.070 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën