Soms, heel soms, vraag ik me af hoe iemand ooit op het idee is gekomen bepaalde teksten op te nemen in vacatures.

Bovenstaande tekst stond onder een vacature van BMW in de adformatie. ‘Op mail anders dan sollicitaties wordt niet gereageerd.‘ Dus als je vragen hebt over de vacature, jouw probleem. Als je iets wilt weten over de procedure, heb je pech. Blijkbaar is bij BMW solliciteren een ‘one way street’ en is communicatie uit den boze.

Nu kom ik veel misstanden tegen in de wereld die werving heet en ik blog daar regelmatig over.

Het gebruik van noreply adressen als autoresponse bijvoorbeeld. Ook een teken ‘wij willen geen contact met onze kandidaat’. Recent hoorde ik iemand zeggen dat hij het adres had veranderd in ‘pleasereply’ en uiteraard de mailbox uitlas. Toch een stuk vriendelijker.

Het verbaast me. Volgens mij zijn de meeste mensen ooit P&O gaan studeren en recruitment gaan doen vanwege het menselijke aspect. Hoe kan je dan ooit op het idee komen zo’n regel onder een vacature te zetten? Of een norpley adres acceptabel te vinden als auto reply?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


768 views | Reageer (5 reacties)
  • Bart te Riele

    Volgens mij interpreteer je het te letterlijk. Ja, het is wat ongelukkig geformuleerd, maar waarschijnlijk bedoelen ze gewoon “acquisitie wordt niet op prijs gesteld”. Als sollicitant zul je best vragen mogen stellen. In het kader van onderzoeksjournalistiek, doe eens gek, probeer het. Kijken wat er gebeurd. 😉

  • @bart Dat is uiteraard door mij heen gegaan, maar… dat staat er niet. Als dat al zo zou zijn is de vraag: wat is erger? Geen communicatie met een sollicitant willen en daar tenminste eerlijk over zijn of zo’n enorme blunder maken dat in ieder geval veel mensen denken dat je dat niet wilt?

    Ik heb er aan gedacht er naar te mailen, maar toen dacht ik: laten we eens kijken of BMW dan tenminste zijn webcare op orde heeft en hierop gaat reageren 🙂 Daarom heb ik ook expliciet de term BMW opgenomen in de tekst en niet enkel in het plaatje (wat ik normaal vaak doe om ze niet teveel negatieve google ranking te geven).

  • Over je regel: “Volgens mij zijn de meeste mensen ooit P&O gaan studeren en recruitment gaan doen vanwege het menselijke aspect”:

    Wellicht hebben de mensen die deze misstanden de wereld in helpen veelal geen P&O gestudeerd!

  • Hoe bedoel je dat? De meeste recruiters die ik ken (en ik ken er nogal wat) hebben een P&O studie achtergrond, lang niet allemaal, maar wel veel.

  • Pingback: Nieuwe rubriek: gevonden voorwerpen | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën