Dat ik een groot voorstander ben van het doormeten van gedrag op een website en op basis daarvan het verbeteren van de website is denk ik inmiddels bekend. Ik heb er zelfs een traineeship voor opgezet samen met Top webanalist Ton Wesseling. Wat mij echter opvalt is het gebrek aan interesse vanuit met name de W&S branche voor dit vakgebied.

Zoals ik al eerder schreef was ik vorige week op Emerce Conversion en ik was daar de enige persoon uit de wervingsbranche volgens mij. Nu begrijp ik dat daar relatief weinig corporate recruiters zijn en dat het voor de corporate wervingssites soms nog een brug te ver is (hoewel juist ook daar héél véél winst te halen is). Echter, nog onbegrijpelijker vind ik het voor de W&S bureaus, want deze vertonen toch heel veel overeenkomsten met de sector die hier het verst in is: E-commerce.

Webanalyse

Misschien is het goed even heel kort stil te staan bij wat voor mij valt onder webanalyse. Het gaat hier niet puur om het kijken naar de cijfers in Google Analytics, of welk pakket je ook gebruikt, maar ook naar het doen van testen (A/B testen of Multivariate testen) en het trekken van (de juiste) conclusies uit de cijfers.

Zoals ik eerder schreef, kleine aanpassingen zoals de kleur van de button kan zomaar honderden tot duizenden sollicitaties extra betekenen. In het eerdere voorbeeld was dit heel beperkt, mogelijk omdat er vooraf al heel goed was nagedacht. Zoals Jorden Lentze van ABN AMRO al ooit aangaf, het optimaliseren van een nooit geteste pagina levert gemiddeld zo’n 40% conversieverbetering op.

Het gaat dus op het aanpassen van de pagina op het gedrag van de bezoeker, niet op basis van wat experts zoals ik daar van zeggen. Dat gedrag is te meten, dat is vaak op te delen in verschillende groepen om vervolgens op basis daarvan de pagina’s aan te passen.

Voorbeelden

Zomaar een paar voorbeelden waar nog bijna niets mee gedaan wordt bij W&S bureaus. Ik ben nog zelden websites tegen gekomen waar een onderscheid wordt gemaakt tussen nieuwe en terugkerende bezoekers. Heel af en toe kom je een kopje tegen: eerder bekeken vacatures. Vaak moet je je daarvoor geregistreerd hebben, wat natuurlijk onzin is als je kijkt naar de reissites.

Het aanpassen van deze websites voor deze twee groepen (nieuwe en terugkerende bezoekers) kan echter veel verder gaan. Subtiel het ontwerp aanpassen is vaak heel rendabel. De varianten hiervan zijn afhankelijk van de informatie die je een partij aanbiedt.

W&S bureaus

Voor corporate recruitmentsites is het nu al vaak heel lastig om verbeteringen door te voeren. Zelden is er zelfs één full time (of serieuze part-time) manager bij betrokken. Het hangt er, onterecht, een beetje bij. Dan is het verdomd lastig daar natuurlijk een full-time webanalist bij te zetten. Neem eerst eens gewoon een verantwoordelijke aan.

Voor W&S bureaus, met name de grote, is dat een heel ander verhaal. Daar is bijna altijd een marketing manager onder wie de website valt. Voor alle grote partijen is het rendabel een full-time webanalist / conversie specialist in dienst te nemen denk ik. Immers is het binnenhalen van kandidaten, de juiste kandidaten, één van de belangrijkste aspecten van een bureau. Hoe vervul je opdrachten? Door de juiste kandidaat al in database te hebben toch? Het optimaliseren van de eigen website is daarin extreem belangrijk. Net zoals bij een E-Commerce bedrijf (zoals BOL.com en Wehkamp) of een reiswebsite (zoals kras, sunweb, D-reizen) zouden ook W&S bureaus de slag moeten maken dit in eigen hand te nemen.

D-Reizen stelde op Emerce Conversion al dat elk bedrijf een eigen webanalist zou moeten hebben. Nu is dat denk ik niet voor elk bedrijf rendabel, maar wel voor elk bedrijf dat veel online zaken doen, zoals de bureaus. Er gebeurt wel wat, er zijn wel partijen die analytics serieus oppakken, maar nog lang niet consequent genoeg. Natuurlijk predik ik nu ook enigszins voor eigen parochie, met Digital Specialists helpen wij organisaties hier immers mee. Dit had ik echter niet opgezet als ik er niet oprecht in zou geloven. Ik denk dat de eerste W&S bureaus die gaan leren van de E-Commerce sites en online reisbureaus een grote voorsprong gaan nemen en de eerste slag zullen winnen in de komende krapte.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


447 views | Reageer (3 reacties)
  • This is great news.. Nice to hear.. You are first person in this field..

  • Helemaal mee eens Bas. De komende jaren zal er een nog groter tekort ontstaan aan webanalisten dan nu al het geval is verwachten ook wij. Vanuit Traffic Builders constateren we enerzijds dat onze eigen behoefte aan webanalisten toeneemt en anderzijds zie je hetzelfde bij onze opdrachtgevers. Vandaar ook dat we met Traffic Builders People zijn gestart: een werving en selectiebureau dat zich specifiek richt op online professionals, waaronder webanalisten. Je zal ook zien dat webanalytics steeds meer een strategische rol gaat innemen binnen organisaties en dat het vak opschuift van ‘web intelligence’ naar (online) marketing intelligence.

  • @Wolter: jammer dat je op zo’n doorzichtige manier moet pluggen, maar nog erger is het product dat je gelanceerd hebt. De perfecte reden dat ik elke organisatie ten alle tijden zal afraden nog iets met traffic builders te doen. Veel te gevaarlijk. Je weet nooit met elke goede medewerker jullie er vandoor gaan omdat je daar weer een leuke W&S fee aan kan verdienen. Werving en selectie is een dienstverlening die je nooit, maar dan ook nooit met enige andere dienstverlening kan of zou moeten willen combineren.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën