Zoals bekend ben ik een groot voorstander van testen. Je wervingssite doormeten op wat nu echt werkt en niet klakkeloos allerlei experts, waaronder mijzelf, geloven dat iets werkt. Het gedrag van bezoekers is namelijk niet op voorhand te voorspellen. Daarnaast behoren de experts nooit tot de doelgroep, dat maakt het dubbel lastig.

Bij Continu hebben we (de betrokken partijen, waaronder ikzelf) na de livegang vorig jaar enkele testen uitgevoerd. Adwise heeft deze testen daadwerkelijk uitgevoerd en op basis hiervan hebben we een paar conclusies kunnen trekken.

Eén van de meest basale zaken die je kan testen is de kleur en omvang van je knoppen op de website. Zo heeft bijvoorbeeld SNS ooit getest of rode of groene knoppen het beste werkte bij het aanvragen van hypotheek offertes. De resultaten waren bijzonder (rood werkt het beste op maandag, dinsdag en woensdag, groen op zaterdag en zondag). Aangezien de conversie van offerte naar afsluiten gelijk bleef leverde dit SNS tonnen op.

Om te testen heb je als organisatie veel bezoekers nodig. Nu mag ik geen exacte cijfers vrijgeven van Continu, maar de tienduizenden die deze website elke maand trekt is meer dan genoeg om veel leuke testen te kunnen doen, ook op ‘sub pagina’s’ zoals de vacatures zelf.

De eerste test die we hebben gedaan had te maken met de kleur van de solliciteer knop. Heel simpel, heel basaal. Tevens is gekeken of een aparte ‘solliciteer met je Linkedin profiel’ knop extra sollicitanten tot gevolg had. Nu zit Continu in een markt waar Linkedin nog lang niet zo is doorgedrongen als veel andere sectoren, maar toch bleek het effect te hebben.

Er zijn drie kleuren getest, groen, oranje en geel. Alle varianten met de ‘linkedin solliciteer knop’ erbij scoorde hoger dan zonder deze knop. Deze knop is er dus bij gekomen.

In de kleurvarianten was er geen enkele variant die echt significant beter scoorde dan het origineel, waar de knop in de huisstijl blauw was. Echter, je hebt significant en je hebt nuttig. De groene knop scoorde van alle geteste kleuren uiteindelijk na enkele duizenden bezoekers wel het beste. Geen grote significante verschillen, maar wel enkele procenten.

De bijna 5% meer kliks die deze groene knop oplevert t.o.v. het origineel resulteert bij de aantallen vacatures en bezoekers die Continu op haar website heeft al snel in enkele honderden sollicitaties per jaar extra.

Dus een rendement van enkele honderden sollicitaties uit exact hetzelfde bezoek door de kleur van een knop aan te passen en een extra sollicitatieknop in te voegen. Een mooi resultaat lijkt me.

Conclusie

Moet u nu de sollicitatieknop groen maken op uw website? Nee. Best practices werken altijd het beste voor anderen. Zelf testen wat het publiek op uw recruitmentsite prettig vind is wat iedereen zou moeten doen. Begin simpel met de kleur en misschien de plek van de knoppen. Van daar uit kan je verder gaan met het optimaliseren van je website.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


786 views | Reageer (2 reacties)