Zoals ik vrijdag al schreef was ik afgelopen week op het Emerce Conversion event. Een event vol met inspiratie vanuit sectoren waar men op bepaalde gebieden een stuk verder is dan de recruitment sector. Niet alle partijen uit die sector, maar er zitten pareltjes tussen wat testen, optimaliseren en verbeteren betreft. Er werden ook nog wat mythes doorgeprikt en mooie suggesties gegeven.

Vrijdag schreef ik over één specifieke sessie rondom webteksten. Hoe vertaal je deze nu naar een goede wervingssite. In dit stuk wil ik een aantal andere zaken de revue laten passeren, zoals de invloed van plaatjes, gamefication en het belang van testen… testen… en testen.

Wij denken visueel

Een bijzonder interessante opmerking vanuit de keynote van Stephan Anderson was dat we allemaal visueel denken. Wij denken niet in tekst, we denken in plaatjes. Plaatjes helpen ons keuzes te maken. Plaatjes helpen ons het te doorzien. Een prachtig voorbeeld is the girl store, een fundaraising initiatief waar je meisjes uit India geld kan geven. Dat doe je echter door dingen voor ze te kopen, wat visueel gebeurt. Jij koopt een jurkje? Je ziet dat ze dat jurkje heeft en niet de vodden. Je ziet ook de kinderen erbij. Prachtig voorbeeld. Andere voorbeelden zijn het maken van een pizza, waarbij elk ingrediënt erop komt (en als het een onzichtbaar iets is, of niet goed visueel zichtbaar melden ze dat).

Ook het kiezen van bands die je leuk vind bij muzieksites werkt veel beter met plaatjes dan met tekst. Voer je favoriete bands is leidt gemiddeld tot 5 à 6 ingevulde bands. Services waar je ze met plaatjes erbij kan selecteren tot meer dan 20, wat meer informatie en daarmee meer waarde oplevert.

Toch zien we in wervingssites zelden veel plaatjes terug. Plaatjes van de recruiters, maar ook b.v. van het team waar je in komt te werken kunnen helpen te overtuigen. Het pand of de werkplek ook.

Gamefication

Het doen van testen is iets dat opvallend genoeg nog bijna niet voorkomt op wervingssites, terwijl het toch echt één van de meest logische zaken is. Iedereen is gek van assesments lijkt het wel in wervingsland. We willen iedereen testen, maar pas na hun sollicitatie.

Testen kunnen heel erg leuk zijn en vooral als je er sociale elementen in doet. Aantal vragen goed en je eigen high scores verbreken op bepaalde kennisvragen. Hoe scoor je t.o.v. je vrienden en collega’s. Eigenlijk is de enige echte topcase in ons land op dit gebied volgens mij all options. Het toepassen van game technologie om mensen meer informatie te laten invullen is nog een totaal onontgonnen terrein in deze sector.

Set competion

Als we het dan toch hebben over het aanvullen van informatie die je graag zou willen zijn daar hele mooie manieren van. Set competion wordt dat genoemd. Mensen willen graag iets af hebben, sets compleet hebben. De Linkedin meter ‘profile completeness’ heeft tot een enorme toename geleid van het aantal mensen dat meer informatie is gaan invullen. Zeer verstandig van Linkedin.

Een gouden tip is nooit beginnen op nul. Een voorbeeld uit de offline wereld was een autowasstraat waar men na 8 keer een gratis wasbeurt kreeg. De helft van de mensen hadden een kaart met 8 knipjes, de andere helft kreeg er één met 10 knipjes, waarvan de eerste twee al waren geknipt ‘als kado’tje’. Twee keer zoveel mensen met de kaart van 10 hebben hun gratis wasbeurt gehaald en degene die het haalde in twee keer zo weinig tijd.

Dit is toe te passen bij bijvoorbeeld online profielen. Laadt je Linkedin profiel in en ga langzaam extra informatie verzamelen van die persoon, zet daarbij een ‘profile completeness’ op die nooit op 0% mag beginnen.

Testen

Eén van de presentaties ging over de vraag: welke variant van de bestelsite rendeert het beste? Het publiek kreeg twee varianten te zien en mocht kiezen. Bij de meeste was de verdeling ongeveer 50/50 in het publiek. Steeds had dus de helft het fout. Niemand had ze allemaal goed. De conclusie is eenvoudig: we weten het niet. Dus er is maar één optie: testen!

Uit testen kunnen hele aparte dingen komen. Zo worden veel mythes doorgeprikt.

Opvallende cases

Een aantal voor mij opvallende zaken

  • Veel tekst is niet per definitie slecht voor conversie in een e-mail. In bepaalde situaties, wat ik me ook kan indenken bij sollicitaties, wil men gewoon compleet geïnformeerd worden;
  • Je landingspagina moet visueel overeenkomen met de e-mail. Stuur je een job alert, zorg dan dat men zich herkent in de vacatures;
  • Personaliseren in een onderwerpregel werkt nog steeds heel goed. Bas, jouw sollicitatie of Bas, jouw vacatures zal leiden tot meer open ratio’s;
  • Rechtshandigen (het gros van de mensen nog steeds) hebben een positiever gevoel bij plaatjes rechts in het gezichtsveld. Dus zet je recruiter altijd in de rechterkolom;
  • Het vragen aan mensen op je site is positief, ook al zijn reacties vaak negatief. Zelfs al klikt men enquête pop ups weg, de conversie bij webwinkels waar men ze heeft laten zien is elke keer weer hoger;
  • Visueel goede plaatjes werken het beste. Een shirt laten zien t.o.v. een shirt op een lichaam bijvoorbeeld. Bij het shirt dat een lichaam eronder had waren 45% meer mensen die bestelde en de mandjes waren 65% voller. Een recruiter is één, een recruiter op zijn of haar werkplek is dus waarschijnlijk beter;
  • Het redesignen van de deactivatie-pagina van Facebook scheelt ze 7% uitschrijvers. Men heeft er foto’s opgezet met ‘hij, hij en zij gaan je missen’ (je vrienden dus) als je je uitschrijft;
  • Als organisatie heb je iemand nodig die full time met webanalytics en optimalisatie bezig is volgens D-Reizen.
  • Grotere buttons werken niet altijd beter, zo bleek uit testen van de SNS;
  • De gewenste kleur van de button kan zomaar afhankelijk zijn van de dag van de week. Rode knoppen werkte bij SNS het beste op maandag, dinsdag en woensdag. Groene op zaterdag en zondag. (Donderdag en vrijdag maakte het niets uit).

Bij al deze punten moet je echter bedenken: best practices werken meestal het beste voor anderen. Zelf testen wat jouw publiek ergens van vind, niet vragen, maar testen, is altijd het uitgangspunt.

Tot slot nog een paar leuke quotes van de sprekers:

  • Verkeer rijdt op straat, niet op je website;
  • Bounce rates hebben te maken met hardlopende vrouwen zonder sportbh, niet met bezoekers die je website meteen verlaten;
  • Een veld is iets waar je je hond op uitlaat, niet iets dat je moet invullen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


193 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën