Gisteren was ik op het Emerce Conversion event, ik geloof als enige die iets met de arbeidsmarkt en recruitment doet. Bijzonder boeiend om vanuit andere sectoren, waar men soms veel, veel verder is, inspiratie op te doen voor de verbetering van resultaten van bijvoorbeeld online recruitmentsites.

Op het congres weer een aantal eye openers gehad en een aantal zaken die ik wel wist, maar nog zelden toepas en nog nooit toegepast heb gezien in deze branche. In navolging van mijn eerdere verhaal nieuwe wervingssite? waarbij ik me afvroeg of je nog per definitie moet blijven bouwen of dat je misschien ook kan doorontwikkelen een aantal zaken die mij geïnspireerd hebben. Laat ik beginnen met één sessie waar ik bijzonder veel inspiratie van heb gehad, die van Aartjan van Erkel over converterende webteksten.

Tekst

In zijn presentatie geeft Aartjan vijf tips voor betere webteksten

Zijn tips:

  • Maak van je handboek een oneliner

Neem een basis uitgangspunt in één zin waar je teksten aan moeten voldoen. Ditzo bijvoorbeeld heeft ‘extra simpel, extra vriendelijk’. Dat is iets dat men onthoudt. Een motto of uitgangspunt voor je teksten op je wervingssite, bijvoorbeeld: persoonlijk en compleet, waar je alles aan ophangt zou ideaal zijn.

  • Wees vriendelijk als het misgaat

Foutmeldingen zijn meestal heel erg bot. Gebiedende wijs is heel gebruikelijk en altijd is het de fout van de gebruiker. Heel vreemd, want ik heb nog nooit mijn bakker horen zeggen: ADRES! of Verplicht e-mail adres invullen! We zeggen ook zelden sorry op een site, wat we in het normale leven best vaak doen. Maak van foutmeldingen bij formulieren bijvoorbeeld een ‘sorry, wij hebben uw e-mail adres niet goed ontvangen’.

  • Verzamel ja’tjes

Mensen zijn veel makkelijker geneigd ja te zeggen als men al eerder enkele keren ja gezegd heeft. Het verzenden van een CV of het solliciteren op een functie gaat veel handiger als men al enkele vragen met ‘ja’ heeft beantwoord. Bent u IT’er? Ja. Bent u systeembeheerder: ja. Heeft u interesse in een nieuwe functie? ja. Het hoeven dan geen Ja knoppen te zijn, maar vragen op een site die men mentaal met ja beantwoord is ook genoeg.

  • Schrik niet voor negatieve prikkels

We hebben nogal eens de neiging om negatieve zaken niet te tonen. Tijdelijk niet leverbaar kom je op weinig e-commerce sites tegen. Toch is het heel normaal dat een schap leeg is. Vacatures die je vaak werft, maar nu even niet, zou je ook online kunnen houden met die mededeling erbij.

  • Eindig met een happy end

Nee, we hebben het niet over Thaise masseuses, maar een beloning. Denk bijvoorbeeld aan de feedback na een sollicitatie. Nu vaak heel beperkt en slecht. Zelden een mooie bonus. Ook de auto reply is vaak nietszeggend. Elk contactmoment is er één. Dus geef iets extra’s, verwijs naar misschien een apart stukje website, verwijs naar de arbeidsvoorwaarden, biedt een persoonlijke routeplanner aan, maak van die ervaring een positieve ervaring.

Algehele conclusie

Interessant aan de presentatie van Aartjan was eigenlijk dat zijn algehele conclusie heel logisch was. Te logisch eigenlijk, maar we doen het niet. Communiceer zoals je dat in het normale leven ook doet. Heb je ooit je groenteboer een witte pruik op zien zetten en een perkament met algemene voorwaarden zien voorlezen als hij je een appel geeft die je gekocht hebt? Nee? Waarom doen webwinkels dat wel?

Vertaal dat naar solliciteren en je moet je afvragen waarom je een privacy statement moet accepteren bij heel wat partijen voor je mag solliciteren. Moest je dat ook per brief? Stuurde u eerst een brief terug met de voorwaarden en moesten die ondertekend terugkomen voor je mocht solliciteren? Nee toch? Dus stop daar online ook eens mee! Al helemaal omdat de meeste nog tegen de wet zijn ook, als ze al iets zeggen over de privacy bij sollicitaties (en als ze al vindbaar zijn op de site).

Zorg ook voor één type taalgebruik. Liefst ook één taal, hoewel we in spreektaal ook regelmatig Nederlands en Engels door elkaar halen. Op zich kan dat in theorie dus wel, al ben ik er zelf geen voorstander van. Belangrijker is dat je de teksten op de site in één soort schrijft. Altijd je of u gebruiken. Ook bij de voorwaarden, disclaimers en privacy statements.

Houd je teksten eenvoudig volgens één stramien. Doe geen dingen die je in het normale leven ook niet zou doen. Zoals Aartjan het omschrijft: je gaat niet midden in een gesprek het Wilhelmus zingen. Doe dat dan online ook niet.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


447 views | Reageer (3 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriën