HRlog blogde recent :  Veel motivaties bij sollicitaties niet langer dan Twitter-bericht. Het verbaast me. Maar ook weer niet. De ‘motivatie’ veroorzaakt bij het grootste deel van de sollicitanten een hoop stress. Er zijn al boeken over volgeschreven, maar wat is echt het nut van dit verplichte dansje? Wat schrijf je daar nou op? Moet je de beoogde werkgever een veer in de kont steken? Waarschijnlijk wel. Werkgevers krijgen ook graag een complimentje.
Wat drijft de meeste  sollicitanten om op een baan te reageren?


Het lijkt ze leuk werk, er zit een uitdaging in, ze kunnen er weer van leren, het is de volgende stap, het verbreedt hun kennis, ze zien een mooi bedrijf. Bijvoorbeeld. Maar dat wil een werkgever eigenlijk niet horen. Die wil weten hoe jij specifiek zijn probleem of puzzel kunt oplossen. Of een niet zo goed werkende set werkprocessen kunt verbeteren.

Dan val ik terug op de vacature: Welk probleem? Dat staat er bijna nooit in. En werkgever heeft nooit problemen, zelden uitdagingen, never nooit een vastgelopen procesgang. Daarmee wil je niet in de vacature, want dan belt er geheid een journalist die informeert waar de problemen dan zitten.

Vacatureteksten staan, los van de factor ‘hoe hoort het eigenlijk’ ‘dus’ vrijwel altijd vol vaagtaal. Dat maakt het een aparte uitdaging om uit veel ruis op Internet af te leiden waar je als sollicitant het verschil zou kunnen maken. Heel vaak is dat niet terug te vinden. En dan nog: Wat denkt een ondernemer als je in je motivatie laat blijken dat je bij hem een op te lossen uitdaging gevonden zou hebben?

Het leger solli-coaches roepen om het hardst dat je er uit moet springen, op moet vallen, gericht moet schrijven. Maar hoe waar is dan die opwekkende songtekst die je opschrijft? Zitten werkgevers op juichverhalen te wachten? Hoe integer is dat? Ze zoeken denk ik toch naar de juiste mens, die kan wat hij zoekt. Liefst meer kan, dat is altijd handig. Hoe vind je de juiste toon voor specifiek die werkgever c.q. recruiter die je niet kent en die al die motivaties moet lezen? Jij wilt die baan graag en je kunt het, anders reageer je niet. Maar dat schrijf je niet zo op. Dat is geen gezicht. Al doe ik nog zo mijn best op een zinnige motivatie, het blijft een nogal tijdrovende worsteling, waar ik eerlijk gezegd het nut van betwijfel.

Over de Auteur

Peter van Beelen Peter is een voormalig blogger op RecTec


751 views | Reageer (5 reacties)
  • De inhoud van het begeleidend schrijven voegt meestal niets toe. Als sollicitant kun je het wel zinvol maken door de match tussen jou en de functie & bedrijf concreet te maken. Je helpt de recruiter daarmee jou als interessante kandidaat te herkennen. In de praktijk wordt dit weinig toegepast.

  • Gerrit Jan Hondelink

    Ik vind het wel een aanbeveling als een kandidaat in een paar korte en bondige zinnen kan uitleggen, waarom hij of zij een goede kandidaat is voor deze specifieke functie.

  • Grappig hoe voor de meeste mensen de motivatie vaak een psychologische barrière is! De eerste scheiding in gekwalificeerd of ongekwalificeerd wordt hier al wel mee gemaakt. Als sollicitant kun je natuurlijk veel melden met mooie aansprekende woorden wat nog erg weinig betekent. Al net zo min als de vacaturetekst waarover wordt gesproken. De sollicitant die niet echt weet wat hij moet schrijven kan bij zichzelf ook afvragen of hij of zij dan wel de aangewezen persoon is om op de functie te reageren. Het lijkt mij dat de expert precies weet wat hij moet zeggen en waarom hij gemotiveerd is voor de functie. Ik ben van mening dat met slecht een paar woorden een onderscheid gemaakt kan worden voor de recruiter waarmee je de aandacht op jezelf trekt. Ben je niet in staat om dat te doen, dan ben je ook niet gekwalificeerd om op de functie te reageren. In iedergeval niet om bij de top sollicitanten terecht te komen.

  • Jan Truijens

    Peter,

    ik ben bang dat je gelijk hebt. Het is misschien ook een rudiment van wantrouwen: laat maar eens zien dat je ècht dit werk wilt, want anders… terwijl meestal het probleem niet de werklust maar het werk is. Ik ben daar altijd ouderwets in geweest. Kan iemand me verrassen, komt er nieuw elan binnen, worden de praatjes bij de koffieautomaat anders, of komt er een nieuwe achteruitvoetballer langs? Skills zijn belangrijk, temperament belangrijker. Ik had er graag een nieuwe lastpak bij – die wil namelijk nog wat.

    Ciao,
    Jan Truijens

  • Eduandriesen

    Het komt heel ingestudeerd en onnatuurlijk over wanneer een kandidaat succes verhalen begint af te steken. (voorbeeld) De studenten die wij aannemen voor het onderzoek naar koffieautomaten met de grootste mond presteren het minst. Ons voornemen is om alleen te werken met kandidaten die een doordacht antwoord geven en menselijk over komen. Ter illustratie zullen de top kandidaten binnenkort worden gepresenteerd via: http://www.koffieautomaatleveranciers.nl/koffieautomaat
    Gr. Edu


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën