Gisteren kreeg ik in mijn e-mail een bericht dat Accenture met een nieuwe campagne komt: be greater. De campagne richt zich primair op (bijna) afgestudeerde en het ‘groter dan’ teken > speelt hierin een grote rol. Dit zit ook al jaren in het logo, hoewel het mij eerlijk gezegd nog nooit was opgevallen. Dit staat voor de toekomst, vooruitgang en innovatie. Helaas is aan de dramatisch slechte wervingssite niets aangepast, ook niet na mijn recensie, dus vooruitgang en innovatie lijkt me iets waar Accenture zich niet op zou moeten profileren.

Visual

De visual is mooi gemaakt. Ik kan niet anders zeggen dan dat het beeld me aanspreekt. De tekst… als je hem zo ziet met de uitleg begrijp je hem, maar verder vraag ik me af of hij helder is. Een > is groter dan, maar ook een soort pijltje in de moderne maatschappij. Ik betwijfel hoeveel mensen dit begrijpen zonder de uitleg.

Media inzet

Het persbericht vermeldt:

De campagne start met een homepage take-over op Nu.nl en wordt de komende weken gericht ingezet op universiteiten, in printmedia en via e-mailings. Daarnaast loopt de campagne op diverse websites en social media zoals Facebook en LinkedIn.

Dus men begint met zoveel mogelijk mensen te irriteren met een homepage take-over. Typisch Accenture, hoeveel mensen kan je onnodig irriteren. Voor het geval dat jullie het nog niet weten, Accenture is ook de techniek partij achter de OV-Chip. Mensen irriteren lijkt dus een redelijke kerncompetentie van hen te zijn.

Verder zetten ze printmedia in. Om net afgestudeerde IT’ers te bereiken? Aparte keuze…

Conclusie

Eigenlijk helemaal geen conclusie nog. Het succes van een campagne is volgens mij af te meten aan het aantal sollicitanten dat op oplevert. De enige conclusie die ik wel kan trekken is dat mijn tweede voorspelling voor dit jaar, de hausse aan campagnes, lijkt uit te komen. Immers, eerder kwam Ordina ook al met een nieuwe campagne. Met name de grote IT’ers zullen, zoals eerder aangegeven, veel geld moeten investeren om ondanks hun dramatisch slechte imago nog personeel te vinden.

Die van Ordina moet ik eerlijk zeggen spreekt mij iets meer aan. Iets mooier uitgewerkt als concept ook. Hoewel ook daar nog het nodige op aan te merken is.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


486 views | Reageer (0 reacties)