De vraag naar online specialisten neemt de laatste jaren sterk toe. Steeds meer corporates willen ook hun eigen online specialisten in dienst hebben en niet meer afhankelijk zijn van de bureaus. Niet enkel algemene online marketeers, maar ook SEO specialisten, webanalisten / conversie specialisten, interactie designers en webredacteuren worden gevraagd bij grote organisaties. Bij Marketingfacts Jobs, waar ik partner van ben, zien we deze trend ook al twee jaar heel sterk. Steeds vaker komen juist de grote corporates met vacatures voor online specialisten, maar deze blijken erg moeilijk te vervullen. Niet omdat de specialisten niet bij de corporates willen werken, maar omdat er gewoonweg te weinig zijn om aan de hele marktvraag te voldoen.

Daarom ben ik, Bas van de Haterd, samen met Ton Wesseling met een nieuw bedrijf begonnen: Digital Specialists. Met Digital Specialists willen we een gat vullen dat we momenteel in de markt zien, dat voor lange, uitgebreide traineeships voor startende online marketing specialisten. 

Digital Specialists begint met een traineeship webanalyse / conversie optimalisatie in samenwerking met webanalisten.nl. Dit traineeship zal één jaar duren en een gedegen basis leggen voor verdere groei in het vakgebied. Er is hierbij nadrukkelijk gekozen voor een samenwerking tussen twee mensen met een hele verschillende achtergrond. Ikzelf ben actief op het snijvlak van nieuwe media en HR, waarbij mijn primaire aandachtspunten normaliter zaken als ‘Het Nieuwe Werken’ en recruitment zijn. Ton Wesseling is online conversie specialist en helpt organisaties normaliter met het optimaliseren van de conversie. Binnen Digital Specialists zal Ton Wesseling dan ook de inhoudelijke verantwoordelijkheid hebben voor de online analytics opleiding en samen met de experts van webanalisten.nl de inhoudelijke training en coaching voor zijn rekening nemen. Ikzelf ben verantwoordelijk voor de ‘soft skills’ zoals presenteren, draagvlak creëren, effectief vergaderen, rapporteren en jezelf in een organisatie positioneren. Uiteraard zal er een groot scala aan trainers bij betrokken worden, zowel inhoudelijk als op het gebied van de soft skills. Het gaat om het geven van een totale blik op de markt en de verschillende visies die er zijn over webanalytics.

Webanalytics & Conversie optimalisatie

De eerste traineeship die zal worden aangeboden is op het gebied van webanalytics en conversie optimalisatie. Er is in de markt een groot gebrek aan goede krachten op dit gebied, zo merken beide partners. Het aantal vacatures neemt sterk toe, maar het blijft lastig om deze te vervullen, zelfs via specialistische sites als Marketingfacts Jobs en Webanalisten.nl.

Het bovenstaande plaatje is afkomstig van het webanalytics congres van maart van dit jaar. Het geeft een beeld weer van de ontwikkelingen van de markt de afgelopen jaren. Het budget voor dit vakgebied neemt momenteel heel sterk toe, omdat de waarde steeds wordt aangetoond. Zoals ik maandag ook al schreef gaan steeds meer organisaties alles doormeten en op basis daarvan aanpassingen doen. De complexiteit neemt ook toe, steeds meer zaken moeten met elkaar geïntegreerd worden. Een groot probleem is de kennis en het aantal beschikbare mensen om het uit te voeren. De enige mogelijkheid om dit gat te vullen is deze mensen op te leiden, met Digital Specialists willen we die mogelijkheid bieden aan alle organisaties die bereid zijn hierin te investeren.

Het traineeship staat open voor iedereen die start in de wereld van webanalyse. Dat kunnen starters op de arbeidsmarkt zijn, mensen die een switch willen maken (bijvoorbeeld search engine marketeers die webanalyse willen gaan doen), maar ook mensen uit het traditionele marketingvak die vanuit hun bedrijf omgeschoold moeten worden. Hierbij zal Digital Specialists wel een strenge selectie doen. De kwaliteit van de opleiding staat voorop en een zwakke trainee kan de rest van de groep vertragen. Eventueel kan Digital Specialists ook de organisatie ondersteunen met de werving van een trainee.

Toekomst

Het is de bedoeling om in 2012 meerdere traineeships te starten voor meerdere disciplines, onder andere search, social media marketing en interaction design. Elke van deze traineeships zullen gestart worden in samenwerking met een vakinhoudelijke specialist die de inhoudelijke kant van het traineeship coördineert. Digital Specialists zal geen losse trainingen of cursussen gaan aanbieden, daar zijn partijen als de Marketingfacts Academy veel beter in.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


672 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën