Vanochtend ontving ik een persbericht dat AcademicTransfer, het jobboard voor wetenschappelijke vacatures, een samenwerking is gestart met Elsevier jobs. Het klinkt als een hele natuurlijke en logische samenwerking.

Elsevier jobs heeft een enorm internationaal bereik onder wetenschappers vanwege Elsevier Science, één van ’s wereld grootste uitgevers van wetenschappelijke informatie (ScienceDirect). AcademicTransfer is Nederlands grootste niche vacaturebank met daarom nagenoeg alle wetenschappelijke onderzoeksvacatures in Nederland en na de overname van Career.edu ook een aantal internationaal.

Wetenschappers

Interessant om hierbij aan te merken is dat wetenschappers in de meeste gevallen internationaal werken. Dit is één van de meest mobiele arbeidsmarkten die er is omdat de inhoud van het onderzoek veel belangrijker is dan de locatie van de baan. Daarom zijn er ook zoveel internationale wetenschappers aan universiteiten actief.

Samenwerking

De samenwerking geeft de klanten van beide partijen de mogelijkheid om via het platform dat men reeds gebruikt ook te adverteren op het andere platform. Concreet krijgen beide partijen er dus een reeks potentiële klanten bij alsmede een additioneel kanaal waarop de klanten kunnen adverteren.

Op zich een hele logische en natuurlijke samenwerking zo klinkt het mij in de oren. De enige twijfels die ik heb is het enorme verschil in cultuur tussen beide organisaties, die ook uit het persbericht blijkt. AcademicTransfer is een coöperatie die toch primair kijkt hoe ze zoveel mogelijk waarde voor hun leden kunnen creëren, Elsevier is één van de meest sales gerichte commerciële clubs die ik ooit ontmoet heb.

Conclusie

Een goede zet denk ik, die ook heel natuurlijk aanvoelt. Beide organisaties vullen elkaar goed aan qua producten, klanten en bezoekers. Uiteraard is het succes zoals altijd afhankelijk van de manier waarop de samenwerking straks vorm krijgt.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


698 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën