De nieuwe lichting

Door Bas van de Haterd op 31-03-2011 07:30.

Afgelopen week kwam er weer een rapport uit van de Nieuwe Lichting. Hierin gaat men onder andere in op het thema Het Nieuwe Werken, wat opgepakt werd door nu.nl en waar ik op HNWb al mijn mening over gegeven heb. Er staat echter ook het nodig in over de werving. Omdat het een behoorlijk lijvig dossier betreft waarvan een heel groot deel niet echt lezenswaardig is wil ik graag enkele highlights doorlopen.

Laat ik beginnen met de definitie van deze nieuwe lichting. Die is namelijk een stuk ‘ouder’ dan ik zelf dacht. Het gaat om mensen geboren tussen 1975 en 2000. Daar hoor ik dus zelfs ook bij, terwijl ik (tot mijn grote frustratie) steeds vaker gezien wordt als een oude rot / oudje. Men gebruikt namelijk de definitie dat Generatie Y geboren is vanaf 1975, zelf zou ik eerder 1984 aanhouden, net zo subjectief natuurlijk, maar die grens kom ik veel vaker tegen. Met die kanttekeningen even wat punten uit het onderzoek.

De eerste echt interessante opmerking (waar ik ook waarde aan hecht) kom ik tegen op pagina 32. Het aantal social media accounts is gedaald van 2,48 naar 2. Men wordt steeds kritischer in het gebruik van social media en het aantal accounts. Met name Hyves verliest het van Facebook. Inmiddels heeft in deze doelgroep het aantal Hyves gebruikers (77%) het zelfs verloren van Facebook gebruikers (80%). Ook stijgt het Linkedin gebruik (19% naar 33%) en Twitter gebruik (11% naar 21%). Dat staat dan weer haaks op de eerdere daling van het aantal sociale accounts, waar men geen verklaring voor geeft.

Kranten

Is print dood? Nou, relatief wel, absoluut nog niet. Met 100% online penetratie is het in deze generatie een stuk groter dan de 22% die nog een krantenabonnement heeft. Echter, nog 22% heeft een krantenabonnement. Tenminste in dit onderzoek. Dit doet mij enigszins twijfelen aan de representativiteit voor de hele doelgroep, maar dat deden een aantal andere antwoorden ook.

Social media

Een paar interessante opmerkingen over social media:

Het zijn eigen geen social media, maar gewoon media, wat je er mee doet kan sociaal zijn, of a-sociaal.

Binnen 5 jaar zal 80% van ons klant- en koopgedrag (en dus ook solliciteer gedrag) gebaseerd zijn op conversaties

Binnen 5 jaar is social media het nummer 1 wervingkanaal.

De eerste twee onderschrijf ik volledig. De laatste… het zou kunnen, maar ik zou het niet zo stellig durven zeggen. De reden hiervoor: social media is extreem versplintert en juist dat maakt het nu nog heel lastig. Daarnaast heeft social media één probleem, dat is namelijk de eerste stelling. Je kan er sociaal en a-sociaal mee omgaan. De meeste organisaties zijn gewoon niet sociaal, dus zitten met een probleem en we weten hoe de gemiddelde manager omgaat met tegenslag bij een nieuw medium: STOPPEN.

Online zoekgedrag

Bijbaan

Vanaf pagina 44 is het rapport daadwerkelijk lezenswaardig (eigenlijk kan je alles daarvoor redelijk overslaan).

Op zoek naar een bijbaan staan uitzendbureaus op nummer 1 (27%), gevolgd door online vacaturebanken (21%) en Google (16%). Flexibele werktijden en goed betaald zijn de twee belangrijkste factoren voor een bijbaan.

Vaste baan

Voor de eerste vaste baan is het zoekgedrag anders. Starters (vind ik veel interessanter om naar te kijken dan de studenten die er ook in genoemd worden, maar nog niet daadwerkelijk bezig zijn) geven met 42% aan dat online vacaturebanken het nummer 1 kanaal is. Op grote afstand komen de ‘websites van bedrijven die ik leuk vind’ gevolgd door ‘eigen netwerk’.

Google wordt opvallend weinig genoemd, wat weer volledig tegenstrijdig is met de werkelijke cijfers. Dat heeft waarschijnlijk te maken met ‘gepland gedrag’ ten opzichte van ‘werkelijk gedrag’. Immers, niemand zegt dat hij Google gebruikt, maar een groot deel komt via Google bij de vacaturebank of de eigen wervingssite. Dat bewijzen de cijfers keer op keer. Het geeft de makke van dit type onderzoek aan, vragen naar gedrag geeft zelden een goed inzicht in daadwerkelijk gedrag.

Recruitmentsites

Altijd interessant voor mensen zoals mij natuurlijk, vanuit de optiek van Digitaal-Werven. Ook hierbij moet ik wel een hele belangrijke kanttekening vooraf plaatsen. Dit gaat wederom wat mensen zeggen, wat zeker niet hetzelfde is als hoe mensen reageren. Ik houd meer van meten en gedrag analyseren dan vragen wat iemand leuk vind of niet. Elke keer dat er namelijk iets goed gemeten wordt blijkt dat heel veel zaken worden tegengesproken.

Men hecht weinig waarde aan filmpjes en foto’s van medewerkers en organisatie volgens het onderzoek. Dat is zo, en ook weer niet. De cijfers die ik ken geven inderdaad aan dat slechts een heel klein deel van de kandidaten hier naar kijkt. Wel zie ik vaak dat een groot deel van die kandidaten die het bekijkt dan vervolgens solliciteert. Dus kwantitatief is het geen slimmer investering, kwalitatief denk ik wel. Daar gaat dit onderzoek uiteraard niet op in, het zijn vragen, geen gedragingen.

Het belangrijkste op een eigen wervingssite zijn de openstaande vacatures. Logisch, maar dat mag nog wel tot meer bedrijven doordringen. Op plek twee komt de missie en visie van de organisatie. Oeps, die mis ik vaak op wervingssites. Plek drie de opleidingsmogelijkheden, ook zoiets dat vaak ondergeschikt is en afgeraffeld wordt ergens in een hoekje van de site. De arbeidsvoorwaarden met 48% op vier is ook iets waar de meeste organisaties zich makkelijk van afmaken. Doet het zinnetje ‘uitstekend salaris en goede secundaire voorwaarden’ een belletje rinkelen?

Hoe wil men reageren? 61% wil mailen. Op grote afstand wil 29% bellen en slechts 6% wil graag een profiel aanmaken.

Hoe brengen we de informatie over? 77% wil gewoon zijn CV kunnen mailen dus. Slechts 10% wil een CV kunnen uploaden en 9% vind een webformulier prettig. De cijfers spreken voor zich, helaas zijn de meeste organisaties hierin erg arrogant en die willen dat de kandidaat het werk doet en de formuliertjes invult. Met het Linkedin profiel solliciteren vinden de meeste nog een brug te ver, dat begrijp ik wel, onbekend natuurlijk en de jongeren hebben minder met Linkedin. Dat is ook meer een feature voor oudere werknemers (30+).

Grootste afknappers op een site? Het ontbreken van contactgegevens (ja, het komt nog best vaak voor), gevolgd door het niet kunnen vinden van vacatures en vage functie titels. Dat laatste onderschrijf ik ook volledig. Sinds we bij Marketingfacts Jobs de verplichting hebben dat elke titel ‘functienaam bij bedrijf’ heeft is de response sterk gestegen.

Type bedrijf

Uit de vragen wat de ideale eerste werkgever is komen een paar leuke ‘tegenstrijdigheden’ die maar weer onderschrijven dat generatie Y helemaal niet bestaat. Het zijn gewoon nog steeds heel veel type mensen die allemaal andere dingen willen.

Men wil vooral nog geen ondernemer worden (logisch) en de nummer 1 keuze bij soort bedrijf is een internationaal bedrijf (24%). Toch geeft de meerderheid (34%) aan bij een middelgroot bedrijf te willen werken, gevolgd door 28% bij een klein bedrijf en maar 19% bij een groot bedrijf. Het MKB is dus populair (dat was al een tijdje bekend volgens mij), maar het is niet alleen het MKB dat de klok slaat (wat ook wel bekend behoort te zijn).

Conclusie

Tja, wat voor conclusie is er te trekken. Het is een vermakelijk onderzoekje waarbij de representativiteit op een aantal punten twijfelachtig is. Ook worden op veel plekken wederom vragen gesteld naar gedrag, terwijl het meten van het daadwerkelijke gedrag steeds weer een ander beeld geeft.

Wel is het interessant te zien dat het gros van de kandidaten vooral via e-mail zou willen solliciteren, dat blijkt ook uit de metingen die ik vaak zie. Dat het MKB populair is (dat is niet echt meetbaar) komt ook naar voren, want observaties onderschrijft.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


239 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën