Recruitment de deur uit?

Door Bas van de Haterd op 30-03-2011 10:11.

Op Management Team een interessant stuk over Kevin Wheeler, die stelt dat binnen nu en 10 jaar alle W&S activiteiten de deur uit zijn.

Volgens Wheeler gaat het zogeheten Recruitment Process Outsourcing niet alleen een vlucht nemen omdat gespecialiseerde firma’s goedkoper kunnen werken, het proces beter kunnen stroomlijnen en makkelijker meer volume aankunnen, maar ook omdat recruitment buiten de deur beter zou passen bij moderne, flexibele organisaties. Bovendien maken social media het de lijnmanager makkelijk om voortaan zelf meer te doen aan het binnenhalen van talent.

Nu deel ik vaak de mening van Wheeler, vooral ook de meningen die hij niet publiekelijk verkondigd, maar wel in besloten setting, maar hier kan ik wel enkele kanttekeningen bij plaatsen.

Het deel van de mening waar hij volgens mij gelijk in heeft is dat wervingsafdelingen bij grote corporates niet goed functioneren. Het uitbesteden is bijna altijd goedkoper en de kandidaat krijgt vaak ook nog een betere service. Dat geeft wel iets aan over het niveau van de afdelingen. Kevin heeft, in mijn optiek, volledig gelijk in zijn stelling dat dit alles te maken heeft met de verplichte winkelnering van bedrijven. Ze zijn verplicht naar hun eigen recruitmentafdeling te gaan, maar hebben vaak wel een soort klantrelatie (iedereen zijn eigen P&L), wat dus een monopolist creëert. We weten hoe monopolisten functioneren (denk Belastingdienst, denk OV Chip).

Tevens deel ik zijn mening dat lijnmanagers door social media veel beter zijn in het werven van de juiste mensen. Ik heb al eerder de vraag gesteld, heb je een recruitmentafdeling nodig of niet? Mijn conclusie: eigenlijk niet. Juist niet, want in social media praten mensen het liefst met vakgenoten, niet met recruiters.

Waarom werkt het dan niet?

Waarom werkt het dan niet zoals het moet gaan op dit moment? Want we weten dat lijnmanagers nou eenmaal niet echt actief betrokken zijn in het zoeken. Twee eenvoudige redenen. Ten eerste hebben we ze nooit zo opgevoed. Voor recruitment heb je een afdeling recruitment. ‘Mooi, niet mijn verantwoordelijkheid dus’ aldus de lijnmanager. Kan die omslag gemaakt worden? Ja, zeker. De vergrijzing geeft de mogelijkheid dat dat sneller kan dan ooit. Ten tweede missen ze de kennis. Je moet deze mensen wel trainen, coachen, helpen. Dat gebeurt nu ook niet, dus zal men er niet mee aan de slag gaan.

Waarom gaat dit veranderen?

Simpel: bedrijven worden steeds kleiner. Gemiddeld dan. Er komen namelijk steeds minder grote bedrijven en steeds meer kleine bedrijven. De gemiddelde bedrijfsomvang neemt al jaren af volgens de cijfers van het CBS. Wat zie je bij MKB bedrijven? Precies, daar hebben ze geen recruitmentafdeling en dus is de lijnmanager wel betrokken. Niet altijd even goed, ook hij mist nog de nodige skills, maar wel met de ambitie en intentie.

De tweede reden is ook eenvoudig: men komt er achter dat het veel beter werkt als de lijnmanager actief betrokken is. Dat is nu al zo als er een recruiter bij zit, dat zal nog meer zijn als deze in het search proces betrokken is. Zo’n omslag kan relatief snel gaan.

RPO

Tot zover deel ik dus de mening van Wheeler dat veel van de werving de deur uit gaat. Ik geloof echter niet dat dit via RPO zal gaan, want RPO werkt niet. Er is namelijk altijd een tegengesteld belang, dat van het bedrijf, dat van de ‘partner’. Hoe hard de partners vervolgens ook roepen dat ze echt een partner zijn, integer zijn, tenzij er niet meer dan de directie voor werkt zie je dat altijd weer mis gaan. En de reden dat je een RPO partij kiest is de continuïteit, dus dan wil men er altijd één met meer personeelsleden hebben (zie de tegenstrijdigheid hierin).

Ondersteuning geloof ik wel in. Een partij die regelmatig hand- en spandiensten verzorgt. Een partij die de lijnmanagers coacht, bijstaat en eventueel ook ondersteuning biedt als het even drukker wordt. Bij grote organisaties kan dit ook goed een kleine afdeling zijn, die bijvoorbeeld ook verantwoordelijk is voor de werkenbij site.

Conclusie

Dus gaat recruitment binnen 10 jaar de deur uit? Niet helemaal. Wel zal het veel meer de lijn in gaan en zal de rol van een eventuele ‘recruitment’ afdeling niet meer de werving zelf zijn. Tenminste, in veel meer gevallen dan nu, want zoveel organisaties, zoveel modellen. De rol van de afdeling en de bezetting zal in ieder geval heel anders zijn verwacht ik.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


337 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën