Wie is het bedrijf achter Durex condooms? Of Vasish, Cilit Bang, Strepsils en Calgon? Weet u het?

Het is één en hetzelfde bedrijf: Reckitt Benckiser. Helaas niet zo bekend als bedrijf, zeker niet in vergelijking met de grote concurrenten: Unilever en Proctor & Gamble. Dat speelt ze parte op de arbeidsmarkt en daar heeft men nu iets op bedacht. Het inzetten van de sterke merken zoals Durex en Vanish voor hun werving.

Jawel, de kans bestaat dat je binnenkort een condoom hebt waar op het papiertje de leus staat: ‘stimulate your career’ of op een bus Vanish: Vanish boring jobs.

Ergens verbaasd het me niet van Reckitt. Dit bedrijf is namelijk al twee keer eerder onderwerp van gesprek geweest op dit blog. Eerst vanwege hun eigen recruitmentblog (dat ik persoonlijk niet slim vind opgezet) en daarna met een Facebook game, de eerste Facebook recruitment game. Men heeft dus duidelijk lef en durft te experimenteren, al laat de uitwerking vaak wel het nodige te wensen over. Een beetje het ‘goed idee, matige uitvoering’ syndroom. Ik ben dus erg benieuwd hoe het dit keer gaat uitpakken.

Inzet sterke merken

Reckitt gaat dus zijn eigen sterke merken inzetten voor werving. Persoonlijk denk ik dat ze hier zeker iets in handen hebben, immers wil je eigenlijk natuurlijk dat je mensen ook ‘fan’ zijn, of minimaal gebruiker’ van je producten. Daarnaast heeft men erg veel sterke merken, maar als bedrijf totaal geen sterke naam. Dus kan men beter meeliften op de merken die er wel zijn.

Het effect zal waarschijnlijk vooral branding zijn. Ik verwacht niet dat iemand na het afscheuren van een condoomomhulsel meteen even gaat solliciteren. Volgens mij heb je dan iets beters te doen. Onderbewust kan ik me wel indenken dat het werkt. Men gaat het ook online ondersteunen zo is te lezen, wat ik erg verstandig vind. Want zelfs als men de boodschap van ‘je kan ook voor dit merk werken’ doorkrijgt zullen ze naar de site van het merk gaan, niet die van Reckitt.

Het inzetten van eigen middelen voor werving vind ik altijd erg sterk. De kosten zijn vaak minimaal, de exposure kan erg groot zijn. Dat kan al met ‘pandvertising’ (op je pand duidelijk aankondigen dat je mensen zoekt), maar er is een hele reeks een mogelijkheden. Reckitt gaat hier heel ver in, wat lef hebben is. Ik kan dat wel waarderen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


900 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën