In mijn zoektocht naar interessante maar vooral nuttige online mogelijkheden om kennis en kunde te kunnen laten zien op een persoonlijke manier, kwam ik bij About.Me terecht. Geen geheel nieuwe website overigens, de service ging al online in december 2009. Opvallend genoeg werd de start-up ook vrijwel meteen doorverkocht aan AOL, wellicht een aanwijzing dat About.Me weleens heel groot
zou kunnen worden…

Terwijl ik aan het sleutelen was aan mijn pagina en daarover twitterde, kreeg ik meteen commentaar dat ik niet bij About.Me moest zijn, maar bij Flavors.Me. Gestart in januari 2009, veel meer mogelijkheden én Flavors.Me draaide nog onafhankelijk. Beide diensten bleken vergelijkbaar, maar waar About.Me volledig gratis is, heeft Flavors.Me zowel een gratis als een premium versie [voor 20 dollar per jaar]. Waar bij Flavors.Me het betaalmodel redelijk doorzichtig is, voor extra’s betaal je, kan ik er overigens bij About.Me niet direct achterkomen waar ze hun inkomsten uiteindelijk vandaan halen. En voordat ik het wist, was ik ineens verzeild geraakt in een personal branding ruzie tussen twee vergelijkbare diensten… Om jullie deze ellende te besparen hier een kort overzicht van beide kemphanen.

Wat heb je er aan?

Ik heb laatst een weekend geprobeerd een overzicht te maken van alle diensten waar ik een profiel heb om het overzicht een beetje te bewaren… De lijst bleef maar groeien en groeien…LinkedIn, Twitter, Facebook, Hyves, Youtube, Vimeo, Quora, Foursquare, Spotify, Hootsuite, Tweetdeck, Skype, Tumblr, Posterous…om kort te gaan: de lijst ging ongeveer 4 pagina’s door. Om grip te houden op deze netwerken leek een pagina met een overzicht van al mijn online activiteiten me wel erg handig. Daarnaast biedt About.Me nog een leuke feature om bezoek aan je pagina te analyseren en voor cijfernerds zoals ik is dat een pluspunt! Flavors.Me biedt statistieken alleen in de betaalde versie.

Last but not least biedt zo’n overzichtspagina natuurlijk ook een goede mogelijkheid om te laten zien wie je bent. De keuze die je maakt voor een bepaalde achtergrond/font, gecombineerd met je bio zegt ook iets over je persoonlijkheid. Recruiters of werkgevers kunnen met 1 klik diverse online profielen bekijken en zo een beter beeld krijgen van je krijgen. Voeg vervolgens je About.Me of Flavors.Me toe aan je e-mailhandtekening en je bent in 1 keer klaar.

Voordelen zijn dus:

  • overzicht, structuur & timemanagement: lifehacking
  • online visitekaartje, e-mail handtekening: personal branding
  • traffic mogelijkheden (About.Me): analytics

Het grootste nadeel is eigenlijk tevens de belangrijkste feature van beide diensten: het is alleen een pagina waar je diensten aan kunt linken. Meer is het niet. Waar je bij LinkedIn uitgebreid kunt aangeven wat je per functie hebt uitgevoerd en bereikt, bieden deze diensten maar een beperkte ruimte waar je kort en kernachtig kunt aangeven waar jij gepassioneerd over raakt en wat jou drijft.

Sommigen geven daarom aan dat dit soort diensten gewoon slechts een hype zijn waar recruiters niets aan zouden hebben. Ik denk echter dat het iets te kort door de bocht zou zijn om dat te concluderen. Waar LinkedIn juist voornamelijk draait om zakelijke contacten bieden deze platforms een soort startpagina voor en over jezelf, voor al je doelgroepen. Waar LinkedIn uitblinkt in het kunnen verwoorden van je successen, functies en rollen, draait het bij deze diensten vooral om een visuele presentatie van jezelf en je rollen. Waar LinkedIn gespecialiseerd is in het vormen van een zakelijk netwerk, draait het er bij deze diensten vooral om een soort centrum te creëren voor al je netwerken. In feite kun je als recruiter LinkedIn en About.Me/Flavors.Me niet vergelijken omdat ze ontwikkeld zijn met een ander doel in het achterhoofd. Maar genoeg gepraat over voor- en nadelen….hoe werkt het eigenlijk?

1-2-3- klaar! : usability

Het aanmaken van een eigen splashpagina op About.Me of een eigen homepage op Flavors.Me, is echt een kwestie van minuten. Beide diensten vragen eigenlijk maar om drie dingen: e-mailadres, wachtwoord en gebruikersnaam. Flavors.Me vind ik net even eenvoudiger: ze vragen je een gebruikersnaam te kiezen, terwijl je bij About.Me een ‘About.Me url’ in moet vullen. Voor de meeste mensen klinkt ‘url’ niet heel ingewikkeld, maar een goede dienst moet ‘oma-proof’ zijn!

Daarna volgt de opmaak van je pagina. Beide diensten bieden een soort designpanel waarin verschillende opties worden weergegeven.

Het designpanel van About.Me is groot en overzichtelijk weergegeven. Je hebt een aantal mooi vormgegeven standaard achtergronden, maar je kunt ook een foto of design van jezelf uploaden wat met name voor mensen die werken in de grafische sector een grote meerwaarde kan hebben ten opzichte van bijvoorbeeld LinkedIn. Flavors.Me heeft een designpanel dat er iets gelikter uitziet maar dat ook iets minder intuïtief werkt, het is kleiner en priegeliger en het duurt even voor je de miniscuul dunne scrollbar opmerkt waardoor je andere opties kunt kiezen.

Waar je bij About.Me gewoon alle fonts kunt uitproberen, biedt Flavors.Me bij de gratis versie maar een beperkt aantal fonts aan. Wanneer je het overigens na gaat tellen blijkt overigens dat Flavors.Me ongeveer hetzelfde aantal fonts aanbiedt, maar dus veel meer opties laat zien. Ik ben benieuwd of ze daar meer mensen mee trekken. Aan de ene kant kunnen mensen verlekkerd raken door het zien van een veel mooier font of layout en op basis daarvan toch een premium account nemen, aan de andere kant kunnen mensen denken door de verhouding betaalde/gratis opties dat Flavors.Me er wel alles probeert uit te persen en daarom juist kiezen voor About.Me.

Na het kiezen van een achtergrond, font en kleuren, is het bedenken en schrijven van de bio in feite nog het meeste werk. Uiteraard wel met een WYSIWYG editor dus ook dat gaat soepel. Tot slot kun je kiezen welke profielen van andere sites waar je actief bent en je rssfeeds koppelen aan je pas gemaakte pagina. Opvallend verschil: bij About.Me zit er geen limiet aan het aantal profielen dat je kunt koppelen bij Flavors.Me kun je tot 5 profielen aan de gratis versie linken, wil je meer? Dan betalen voor de premium optie. Koppelen gaat eenvoudig: op de link klikken, de toepassing toegang geven en klaar. Alleen Facebook geeft bij mij in combinatie met Firefox wat problemen, maar via een andere browser lukt het uiteindelijk toch.

Look & feel

Ja mensen, jullie kunnen nu wel zeggen dat het om het innerlijk gaat, maar uiteindelijk kijken we gewoon allemaal eerst naar het uiterlijk. Het plaatje telt natuurlijk wel mee! Op het eerste gezicht ziet Flavors.Me er voor mij aantrekkelijker uit: vrolijke gekleurde blokjes, foto’s op de achtergrond en in het midden een fijne demo waarin ik allerlei waanzinnig vormgegeven pagina’s in sneltreinvaart voorbij zie komen. Tagline: ‘Make a homepage in minutes’. Wie wil dat nu niet?

About.Me oogt soberder met een iets ingewikkelder tagline ‘A custom profile & personal analytics dashboard’. De demo is iets minder flashy maar geeft wel duidelijk weer waar je About.Me voor kunt gebruiken. It’s all about me tenslotte ;). Die url van About.Me is natuurlijk alleen al goud waard vergeleken met Flavors.Me! Mijn conclusie wat betreft look & feel van beide diensten is dat Flavors.Me een ‘vrouwelijker’ uitstraling heeft en About.Me wat robuuster en manlijker oogt.

Vrijwel alles is vergelijkbaar, ik merk eigenlijk slechts maar een paar verschillen op. Bij About.Me is het mogelijk het blok met je bio overal naartoe te slepen over je pagina, terwijl je bij Flavors.Me slechts voor een aantal standaard uitlijningen kunt kiezen. Flavors.Me heeft daarentegen wel weer meer layouts waar je uit kunt kiezen. Bij beide diensten is het niet mogelijk om de breedte van het bioblok zomaar aan te passen, hoewel je dit bij About.Me nog kunt forceren door diverse tekens tussen je naam te zetten. Niet ideaal, maar het werkt. Verder is het opvallend dat de achtergrondfoto bij Flavors.Me standaard in te stellen is op ‘fullscreen’, een optie die ik erg mis bij About.Me. Zij geven wel een richtlijn over hoe groot je achtergrondfoto moet zijn, maar het blijft behelpen.

Wie wint?

Voor mij wint Flavors.Me nipt van About.Me, maar dat is puur op basis van persoonlijke voorkeuren. Hoe belangrijk vind je het dat je bio ‘versleepbaar’ is of je foto schaalbaar tot volledig scherm? Ga je werkelijk iets doen met de data die About.Me je aanbiedt of niet? Vind je het de moeite waard om die 20 dollar te betalen om zo een eigen url in plaats van de Flavors.Me url te hanteren? Gebruiken jullie deze diensten om een extra indruk van iemand te krijgen? Zien jullie meer in opkomende concurrent Zerply? Ik ben benieuwd naar wat jullie ervaringen zijn!

Over de Auteur

Leonie Fotiadis Leonie Fotiadis werkt als communicatie adviseur/online projectmanager bij Arkin. Opgeleid als psychologe zet ze haar kennis over de manier waarop mensen denken, leren en voelen graag in op het gebied van online communicatie & e(mental-)health. Ze vindt het een uitdaging om bij bedrijven en instellingen social media te verweven met bedrijfsprocessen om zo een digitale strategie te ontwikkelen. Ze vindt het prettig om te werken aan vraagstukken op het raakvlak van verschillende disciplines: online media, psychologie, gezondheid (e-health) & welzijn. Onderzoek doen, presentaties of workshops geven, ontwikkelen van online crossmediale interventies: graag! Daarnaast houdt ze van salsadansen, fotograferen en ...bloggen. Ze blogt voornamelijk over solliciteren 2.0 én over social media & psychologie.


718 views | Reageer (6 reacties)
  • Leuk stukje ter vergelijking. Ik ga voor http://about.me/yurivanhelten 🙂 Thanks!

  • Thanx! Ziet er strak uit, leuk detail die giraffe als ‘Afrika-fan’! Maar vertel, waarom About.Me? Makkelijker? Toch door de cijfers? Of binnenkort de koppeling met Klout?

  • Wat je zegt ja. De simpelheid maakt het ook gelijk mooi. De cijfers zijn leuk. De klout-koppeling heeft niet meegewogen, maar leuke toevoeging 🙂 Ik vond de URL ook zeker een groot voordeel, want eerlijk = eerlijk Flavors.me klinkt voor geen meter.

  • Met dat laatste ben ik het helemaal eens ;)! Qua simpelheid vind ik ze erg vergelijkbaar overigens. Maar denk je als ‘manager recruitment’ dat dit soort sites een toegevoegde waarde kunnen bieden, naast iemands pagina op LinkedIn, naast iemands cv etc.? Of beschouw je het meer als ‘leuke tool’ maar verder niets?

  • Ik vind het grafisch mooi en je kan er iets meer laten zien in 1 oogopslag. Het is een leuke tool, that says it all 🙂

  • Hans van Breugel

    Op http://mijnvisitekaart.nl kan iedereen sinds kort gratis een digitale visitekaart maken. Een personal brand pagina met grote foto, missie statement, elevator pitch, links naar social media en nog veel meer. Probeer het ook eens. Als voorbeeld mijn visitekaart op http://mijnvisitekaart.nl/hansvanbreugel

    De website is nog maar net online, dus tips en ideeën voor verbetering zijn meer dan welkom.
    Hans van Breugel


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën