Afgelopen week was South by Southwest (swsx). Voor de lezers van RecTec waarschijnlijk volkomen onbekend, maar één van de belangrijkste events over online ontwikkelingen ter wereld. Dit was de plek waar Twitter in 2007 ineens groot werd (en meer naar Nederland kwam), dit was de plek waar Foursquare ineens een vlucht nam (in 2009) en duizenden mensen over de hele wereld aan zich bond.

Ik ben er zelf (nog) nooit geweest, maar ik houd altijd de ontwikkelingen (of vooral de samenvattingen) goed in te gaten. Die van Erwin Blom (de man die Twitter min of meer naar Nederland haalde) in het bijzonder. Zijn samenvatting van swsx dit jaar: Appification, Gamification, Groupification, Socialisation en Localasation. Een korte samenvatting over wat het is en de mogelijke implicaties op het recruitment vakgebied.

Appification

Jaren geleden spraken we vooral over het beter maken van websites, nu hebben we overal een ‘app’ voor. Een application voor open de iPhone, de Ipad en de Android telefoons, om maar niet te spreken van de Blackberries en soms nog een Windows 7 phone (hoewel ik die voorlopig links zou laten liggen, eerst zien, dan geloven).

Interessant is dat iedereen voortaan een ipad heeft, tenminste, zo lijkt het. Na jaren lang schreeuwen lijkt nu eindelijk het punt aangekomen dat het echt mobiel gaat. De vraag is: hoe? Op Marketingfacts werd hier ook al een voorzet voor gegeven. De exacte toekomst is altijd ongewis, maar we weten wel dat het enkel vertalen van een site naar een app niet voldoende is. Je moet gebruik maken van de mogelijkheden die de devices bieden. Zo moet een jobboard de optie bieden op vacatures ook offline op te slaan alsmede extra informatie over het bedrijf, immers kan een sollicitant even snel nog inlezen op zijn ipad als hij zit te wachten voor zijn gesprek.

Ook zal je steeds meer zien dat onze onbewuste data (GPS locatie data, checkins, etc) kan zorgen voor een betere match, in ieder geval op basis van locatie. Hier schreef ik al eerder over. Apps worden steeds belangrijker, maar moeten vooral worden toegepast op het beter maken van het leven van de werkzoekende in combinatie met de mogelijkheden die de technologie en het device bieden.

Gamification

Ook hier heb ik al eerder over geschreven grappig genoeg. Het gaat er hierbij niet om dat je een game maakt van je site of je proces. Hoewel je games natuurlijk uitstekend kan toepassing in het selectieproces en zelfs in het wervingsproces. Het gaat er ook op dat je game technieken kan toepassing in verschillende stadia van het werven.

Games als zodanig toepassing in het wervings- en/of selectieproces is niet zo heel lastig. Je kan processen nabootsen en die laten spelen. Dit gebeurt al best een tijd, ook in Nederland.

Gamification gaat echter ook om het toepassen van game technieken in gewone processen. Denk bijvoorbeeld aan referrel recruitment. Je kan meerdere collega’s die een bepaald persoon vragen om de mening door een soort ‘hot or not’ principe (denk een soort Cubeduel). Op een leuke manier game technieken toepassen voor betere selectie.

Ranglijsten en leaderboards (wie is de beste referral recruiter van het bedrijf) kunnen positief werken, als dit bij je cultuur past. Denk echter ook aan missies zoals bij Groupon. Pas bij X aantal kandidaten krijgt iedereen een premie uitbetaald. Dan stimuleer je elkaar dus ook om beter te doen, in plaats van dat er een onderlinge concurrentie is.

Groupification

Een trend waar ik tot voor kort nog niet van gehoord heb, maar die op zich heel logisch is. Zaken weer weghalen uit het publieke kanaal en in besloten kringen ‘twitteren’ of SMS’en. Yammer is daar een voorbeeld van, maar dat is bedrijfsspecifiek. Het kan natuurlijk ook rondom andere groepen of thema’s en met andere technieken.

De impact hiervan op recruitment? Als je in zo’n groep zit kan je zomaar heel goed zitten, maar hoe kom je zo’n groep in? Op Twitter valt het me op dat veel recruiters vooral bezig zijn met het wereldje, waarbij ik me vaak afvraag hoe nuttig dat is. Immers, voor recruiters die andere recruiters werven kan dat nuttig zijn, maar voor recruiters die bankiers werven is het denk ik slimmer om een netwerk / groep van bankiers te volgen en mee te converseren dan met andere recruiters.

Socialisation

Natuurlijk is social media nog steeds hot, maar er is meer. Op Twitter wordt bijvoorbeeld veel over TV gesproken, waardoor mensen ineens weer meer TV kijken. Het geeft een andere beleving. Er is weer een reden om live events te kijken. Er is weer een reden om niet alles ‘uitgesteld’ te willen kijken.

De impact hiervan op recruitment kan ik zo even niet bekenden, maar als trend is hij wel interessant te volgen.

Localisation

De locatie wordt gewoon steeds belangrijker in ons leven. In recruitment was hij dat al jaren, maar er kan nu zoveel meer mee. Nog lang niet bij elk bedrijf kom ik als ik inlog op Foursquare een ‘check onze banen op www.werkenbij.nl tip tegen. Ook verwacht ik dat in de niet al te lange toekomst je als recruiter alerts kan krijgen. Persoon X die je had aangemerkt in Linkedin is nu in het pand, misschien dat je koffie kan drinken? Je zit met persoon Y in de trein die een CV op Monsterboard heeft staan, gebruik je tijd nuttig en zoek hem even op… Dat soort technieken komen eraan.

Dit waren de vijf trends van Erwin Blom, vertaald naar toepassingen voor recruitment. Zaken om naar te kijken en rekening mee te houden voor de komende paar jaar.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


444 views | Reageer (4 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën