Social media recruiting?

Door Bas van de Haterd op 21-03-2011 08:05.

Leidinggevenden willen nog steeds gewoon graag een normaal CV. Dat blijkt tenminste uit een internationaal onderzoek van Office Team. 86% heeft liever een traditioneel CV dan een Link naar een social media profiel. Wel geeft 61% aan dat hun keuzes soms beïnvloed worden door wat ze op een profiel tegenkomen. Men zegt dus eigenlijk: we willen zelf niet veranderen, behalve als het ons zelf uitkomt.

Andere interessante cijfers: 10% van de HR managers in Nederland zegt zelf nog geen profiel te hebben. Niet heel verbazingwekkend. Bij Digitaal-Werven in 2010 merkten we dat 21% van de organisaties die onderzocht waren (totaal 350) geen persoon hadden herkenbaar als recruiter of HR persoon in Linkedin.

Ook geeft slechts 13% van de managers aan dat men gebruikt maakt van social media voor werving. Zeer beperkt dus.

Grappig genoeg geeft 61% slechts aan de eigen website in te zetten voor werving, ook schrikwekkend weinig natuurlijk. 56% geeft aan traditionele vacaturebanken in te zetten, ook dat komt me laag over, maar wel opvallend dat die dan denken dat als je vacaturebanken of social media inzet, je eigen website er minder toe doet.

Wel verwacht 45% dat sociale media de komende jaren veel belangrijker gaat worden. Als slechts 13% het gebruikt kan ik me dat indenken.

Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen de komende tijd. Zoals Michiel Cobben op recruitmentmatters schrijft is Linkedin druk bezig aan de weg te timmeren met een nieuw agency product. Het zou hem niet verbazen als men op korte termijn er een ATS functionaliteit aan toevoegt. Dat zou de wereld wel weer iets op zijn kop kunnen zetten.

De bureaus maken als groots gebruik van de sociale media. Veel kandidaten doen liever direct zaken met bedrijven, maar die laten alle kansen hier liggen zo blijkt wel weer.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


355 views | Reageer (1 reacties)
  • Het zou wel interessant zijn om te zien bij welke bedrijven die leidinggevenden nu horen, voor ‘online’ is een social profiel natuurlijk interessanter dan voor sommige andere sectoren. Hoewel ik in die andere sectoren de paniek rondom solliciteren d.m.v. een LinkedIN profiel ook niet helemaal begrijp, staat precies dezelfde informatie in.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën