Afgelopen week kreeg ik de uitnodiging de nieuwe Monsterboard iPad app te testen, die vandaag in de app store te downloaden is.

De app is vooral gericht op het makkelijker maken van het doorzoeken van de Monsterboard vacatures online. Daarin is de app op zich goed geslaagd, maar daar is ook alles mee gezegd. Er is niet nagedacht over waar en waarom je een ipad gebruikt en er zit dus eigenlijk geen toegevoegde waarde in de app. Een horseless carriage zou een goede omschrijving zijn. Dat is toch wel een tegenvaller, aangezien Warren Hammond zelf zei dat mobile een game changer was en pas succesvol als we dus ook de regels van het spel veranderde.

Een kleine review:

De app begint met een inlog scherm. Hoewel het inloggen heel groots in beeld staat kan je ook gewoon zoeken. Het is duidelijk dat Monsterboard liever heeft dat je inlogt en gezien de extra opties die je dan hebt is dat begrijpelijk. Ik ben begonnen met gewoon te zoeken (ik heb geen account) en dat ging eigenlijk heel soepel.

Daarmee heeft Monsterboard het belangrijkste doel behaald. Men wilde namelijk zorgen dat de interface beter bij het device past en een site als Monster op de iPad werkt niet ideaal. De app is daarvoor een oplossing. Je kan er zoeken op wat en waar, waarbij het me meteen opviel dat ‘030’ niet meteen synoniem staat voor Utrecht. Dat is op de site ook niet zo, maar we zien die ‘bewoording’ wel steeds meer komen in ‘online taalgebruik’.

Ook valt het bij de verfijnopties op dat dit niet dynamisch is. Eerst selecteren, geen idee hebben hoeveel er over blijven, dan opnieuw op search klikken en dan pas de resultaten krijgen. Erg jammer, ik weet liever meteen hoeveel resultaten er over blijven, toch?

Men heeft nadrukkelijk gekeken naar een integratie van app en site. Dat is sterk. De CV’s op de site kan je ook gebruiken om te solliciteren via de app. Je kan ze niet aanpassen, maar dat is op zich niet zo’n issue denk ik. De CV’s zijn immers redelijk standaard. Je standaard brieven kan je wel aanpassen of je kan er één schrijven. Je zoekopdrachten van de site kan je ook openen en de zoekopdrachten op de ipad kan je opslaan en vervolgens via de site raadplegen of veranderen. Slim gedaan, erg prettig en functioneel. Hiervoor heb je dus dat account nodig, vandaar dat Monsterboard graag heeft dat je meteen inlogt. Ook kan je vacatures opslaan, die je ook op de site weer kan raadplegen.

Horeless carriage

Wat maakt de app dan toch een beetje een teleurstelling? Het is een horeless carriage. Het is een vertaling van de website naar een app, maar er is geen gebruik gemaakt van de specifieke elementen van een iPad.

Zo kan je bijvoorbeeld een zoekopdracht opslaan en die via e-mail je de updates laten sturen, net als op de site. Op de iPad zit echter de mogelijkheid voor ‘push notifications’, waardoor je direct een berichtje krijgt als er iets nieuws is. Dat kan handig zijn (het moet natuurlijk optioneel zijn voor elke gebruiker in te stellen net als de e-mail alert), maar daar heeft men niets mee gedaan.

Het opslaan van vacatures gebeurt online. Dat wil zeggen dat je ze niet tijdelijk lokaal kan opslaan op je iPad. Wat ik als ik werkzoeker was zou willen is nog even in de wachtruimte de vacature teruglezen. Als ik geen 3g kaart heb kan dat dus niet. Gemiste kans.

Ook is er geen enkele koppeling met de bedrijfsgegevens. Wederom jammer, want je zou je als kandidaat die een ipad bij heeft op sollicitatie dan, als je zit te wachten, nog even beter kunnen voorbereiden. Misschien zelfs met de foto’s van de personen met wie je een gesprek hebt, als die op Monsterboard zouden staan. Niets van dit alles, geen enkele ‘download voor offline’ optie.

Conclusie

De app is leuk. De zoekinterface is redelijk intuïtief en behalve dat de verfijning niet dynamisch gaat kan ik er weinig op aanmerken. Er is alleen niets bijzonders aan. Er is geen gebruik gemaakt van de mogelijkheden van mobiel en de manier waarop je een iPad in deze situaties zou willen gebruiken. Dat is erg jammer.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


224 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën