Via e-mail kreeg ik de vraag of men mijn review van Werken bij Accenture had gemist. Nou, ik had niet vernomen dat die live was, dus bij deze dan. De eerste test doorstaan ze in ieder geval vast (dat was bij de vorige site wel anders): het carrière linkje op accenture.nl en www.werkenbijaccenture.nl komen op dezelfde site uit. Aangezien de site naar ik vernomen heb al een goede maand live is mag je er van uit gaan dat de kinderziektes eruit zijn en hij getest is lijkt me.

Homepage

Eerste indruk van de homepage: we hebben weer een poging gedaan zoveel mogelijk informatie hierop te verwerken. De screenshot hierboven gaat nog verder door, er staat nog meer op. Als kandidaat ben ik meteen redelijk verdwaald.

Toch heeft men bovenin de visual een ‘toon mij wat er gebeurt’ zoekoptie met vacatures, nieuws en mensen. De opties vind ik niet heel helder omschrijven (wat er gebeurt, hoe het werk is, enkele van de mensen), maar vooruit. Mijn oog valt echter meteen op de centrale plek onder de visual, waarin één van de mensen zit. Dat is de plek waar je een ‘call to action’ zou verwachten. Blijkbaar vindt Accenture dat het belangrijk is dat je eerst één van hun mensen hoort (of er is maar matig nagedacht over de navigatiestructuur, wat me logischer lijkt).

Onder de header loopt een twitterstream, links staan de meest actuele vacatures (slim, toch vacatures op je homepage), centraal onder de ‘mensen’ staan kopjes net afgestudeerd en ervaren professionals en rechts staan 3 dingen: het job centre, neem contact met ons op en het alumni netwerk. Dat laatste is een grote plus, je laat zien dat je geeft om je mensen ook nadat ze weg zijn.

Neem contact met ons op

Laten we eens beginnen met ‘neem contact met ons op’. Ik ben benieuwd. De link staat: stuur ons een e-mail. Helaas stuur je dus geen e-mail, maar kom je terecht bij een formulier. Geen e-mail adres te vinden. Erg jammer.

Ook is het formulier ineens in het Engels. Huh? Stuur ons een e-mail stond er toch? Ja, maar je komt uit in het Engelse contact us. Country of region is niet al ingevuld (ik was toch echt op de Nederlandse werken bij site) en ik moet een industry/field invullen. Ik dacht dat ik gewoon een vraag over werk kon stellen.

De eerste teleurstelling heb ik al weer te pakken.

Social media

Zoals elke site heeft ook Accenture zijn best gedaan om ‘hip’ te zijn en social media in de site te integreren.

Onderaan de pagina staan een hele zwik icoontjes, met podcasts, linkedin, facebook, noem het maar op. Als je er overheen gaat komt er een korte tekst met ‘volg ons op’ of ‘schrijf je in’. Helaas is niet zoals je zou verwachten het hele blauwe vlakje klikbaar, enkel het icoontje en het woord Linkedin. Daarmee hebben zie iets gebruiksvriendelijks (iets meer info bieden met een mouse over) meteen iets zeer gebruiksonvriendelijks gemaakt. Immers ga je over het icoontje om te klikken en dat kan dus niet meteen. Het lijkt wel of een IT’er de usability ontworpen heeft.

De informatie

Dan terug naar de homepage. Even kijken bij ‘net afgestudeerd’. Accenture is van oudsher een organisatie waar je begon of niet meer binnen kwam. Ze leidde zelf hun mensen op, weinig zij instroom, up or out. Dat is een tijdje geleden (helaas) verlaten, maar ze hebben nog steeds een hoge instroom van starters. Ik verwacht dus overladen te worden met informatie. Een koudere douche had je niet kunnen krijgen. DRIE (3) hele zinnen, meer behelst deze hele site niet.

rechts ernaast staan 2 vacatures (wederom de meest recente, dus niet eens getarget) en de mogelijkheid je in te schrijven voor het jobcentre.

Het stukje ervaren professionals is niet veel beter. VIJF (5) hele zinnen. De rest is 100% identiek. Twee delen van de site die ze dus beter hadden kunnen weglaten, want informatie biedt je niet. Enkel een koude douche.

Het career alumni netwerk stuurt me meteen naar een andere site (die niet opent in een nieuwe browser). Weer een kandidaat kwijt toch? Informatie wordt niet gegeven, terwijl dit juist een uniek selling point is lijkt me. Ik had een stuk verwacht over het alumni netwerk, de informatie erachter en een mogelijkheid om een ‘kijkje’ tot aan de poort te nemen. Niets van dit alles.

Onze mensen

Goed, dan naar het meest aangeprezen, centrale deel van de wervingssite: onze mensen. Hier verwacht ik veel van, dit is immers de plek waar ze (bewust of onbewust) iedereen naar toe willen brengen.

Vreemd, ik zit op de Nederlandse wervingssite en zie ineens: The Netherlands (Dutch). Blijkbaar is het Engelstalige hier ook weer volkomen onnodig tussendoor geslopen. Wel is dit, zoals de site zegt ‘het startpunt om te ontdekken of Accenture iets voor mij is’. Vanuit die filosofie geloof ik dat ze er juist aan gedaan hebben om dit centraal aan te prijzen.

Laat ik eens 3 profielen bekijken: Onno (die staat bovenaan met een grote foto), Pascal (die komt ook regelmatig op de homepage terug) en Ward (als wielrenner kan ik iemand die als foto op een wielerfiets zit natuurlijk niet negeren.

De profielen zijn echt leuk opgebouwd. Geen video (dat had ik wel beetje verwacht), maar wel mooi gedaan. Echt over nagedacht. In vier delen: wat ik doe, een dag in mijn leven, buiten kantoor en mijn advies. Leuk ook om te zien dat men het toch anders invult, zo geeft Onno een agenda van een dag en de andere twee een omschrijving.

Ook staat bij alle drie een ‘gerelateerde medewerkersprofielen’. Wel opvallend: bij alle drie staan dezelfde twee collega’s eronder… ik twijfel dus sterk aan de relatie…

Naast de medewerkers staan wederom de meest recente vacatures. Wederom geen enkele relatie met het vakgebied. Iets anders dat ik mis bij de keuze voor de persoon wiens profiel je wilt bekijken is informatie. Behalve de functie titel (die vaak veelzeggend zijn als ‘consultant’ of ‘senior manager’ moet je maar gokken wat iemand doet.

Vacatures

Dan maar het vacatures stuk, dat is toch waar zo’n site om draait niet?

aSchrikken jullie even met me mee? Hoe lelijk kan je iets opmaken?

Plaatsingsdat….. um (mm/dd/yyyy). Plaatsingsdatum (of het relevant is is al twijfelachtig), maar dan nog in de Amerikaanse notatie (maanden voor dagen) en het past niet op 1 regel, terwijl er ruimte genoeg is.

Dan job no. Geheel onrelevant.

Functietitel en locatie: relevant.

Kort profiel? Wat zou de functie inhouden? Nergens te vinden. En er zitten echt de meest veelzeggende titels in als ‘infrastructure specialist’ (zou het IT infra zijn of wegenbouw?) of wat te denken van AFLS (iedereen weet meteen wat die afkorting inhoud toch)?

Bovenin zit nog de optie ‘switch naar raster’, dan ziet het er iets beter uit, maar nog steeds zonder al te veel informatie.

Links heb je wel mooi verfijn opties. Dat is goed en die werken ook dynamisch. Hoewel ik me afvraag hoe men voor dit lettertype en deze puntgrootte hebben kunnen kiezen.

Ook vraag ik me af of iemand heeft nagedacht of de interne titels hier het handigste waren. Functieniveau heeft weinig met niveau te maken, meer met functie gebied. En ook dan zou ik ze anders omschrijven.

Reizen: zou men bedoelen internationaal reizen of gewoon door het land?

Schema (men bedoeld aantal uur) heeft enkel de full time optie. Het Nieuwe Werken is dus niet echt aan ze besteed zo blijkt wel (hoewel ze hier oh zo mee te koop lopen dat ze er aan doen). Helaas, de wervingssite laat de waarheid zijn. Flexibel werken, zolang het maar full time is want het blijft natuurlijk een uren fabriek.

De vacatures zijn een mengelsmoes van Nederlands en Engels door elkaar. Soms met bijzonder vreemde teksten waarbij de tweede letter ineens een zwart inktvlekje heeft. Er is namelijk niets mis met uw scherm met het stukje vacature dat hier rechts is afgebeeld.

Solliciteren

Als ik op ‘solliciteer nu’ klik gaat er wel een nieuw scherm open. Dit in tegenstelling tot b.v. het alumni netwerk.

Van het warme rood ben ik ineens in het kille blauw beland. Een volkomen andere ervaring, geleverd door Taleo (as if I care).

Een enorme juridische disclaimer moet ik accepteren. De juristen regeren duidelijk. Interessant is dat in de tweede zin al staat dat je sollicitatie gegevens ook gebruikt mogen worden voor algemene, management of onderzoeksdoeleinden. Dus als je niet wilt dat Accenture je later benaderd voor onderzoek moet je niet solliciteren.

Ook mogen ze je sollicitatie de hele wereld over sturen naar andere afdelingen en ze eisen het recht je gegevens in database te houden om je later te mogen benaderen. Daar heb je als kandidaat niets over te zeggen!

Nog een interessante quote:

De regels van de ‘Data Privacy Policy 90’ van Accenture zijn van toepassing op de manier waarop Accenture persoonlijke gegevens verzamelt en gebruikt en op je rechten om je gegevens in te zien en te corrigeren. Een afschrift van deze regels is op aanvraag verkrijgbaar via de koppeling ‘Neem contact met ons op’ op de carrièrepagina van Accenture.

Policy 90… dan weet je hoe vaak ze al dingen aanpassen. Ook krijg je die niet meteen mee, je moet dus akkoord gaan met iets dat niet online te vinden is!

Grappig genoeg staat daarna weer dat je gegevens niet aan andere mensen dan de accenture recruiters uit het land waarin je solliciteert beschikbaar worden gesteld. De policy spreekt zichzelf dus tegen!

Hiermee kan ik uiteraard niet akkoord gaan. Daar klik ik op en vervolgens krijg ik de standaard zoekopdracht. Ik mag zonder die tegenstrijdige regels te accepteren denk ik niet solliciteren.

Ik haak dus maar af. Je moet volgens mij wel heel desperaat zijn om hier te willen werken.

Conclusie

Eigenlijk is het gewoon één grote teleurstelling. Geen informatie geboden, niets over het sollicitatieproces, niets over de arbeidsvoorwaarden, niets over carrièrepaden (alleen dat die goed zijn, wauw).

Een usability van niets, een design waar ik van gruwel en voorwaarden die zichzelf tegenspreken. Ik weet niet wat het is met grote IT bedrijven, maar Cap Gemini was gewoon slecht, Ordina was een teleurstelling (niet bug free, geen design), ik vraag me af of ze hiermee the war for talent gaan winnen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


3.195 views | Reageer (2 reacties)
  • Rectec

    We komen er blijkbaar mee weg, anders zou het wel beter gedaan worden..

    :’-(

    Anderszins is het imho wel een leuk bedrijf om voor te werken, alhoewel dat ook afhangt van de groep waarin je terecht komt.

  • Pingback: Nieuwe Accenture campagne: > | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën