Al eerder spraken we op dit blog over retargeting. Laten gevolgd met een eenvoudig voorbeeld in de reisbranche dat mij zelf was overkomen.

De basis van retargeting is eigenlijk heel erg eenvoudig. Je benadert bezoekers die op je site zijn geweest, maar weg zijn gegaan zonder een ‘aankoop’ te doen (of te solliciteren) via een gerichte banner op een andere site opnieuw. Even herinneren dat je er nog bent.

Het nut

Wat is het nut van retargeting? Eigenlijk heel eenvoudig. Mensen verlaten om verschillende redenen wel eens sollicitatie sites. CV niet bij de hand, baas komt binnen lopen, we kunnen we allemaal vast nog wel 101 bedenken toch? Soms vergeten ze helemaal dat men aan het kijken was op je site of is men vergeten op welke site ze waren (via Google binnen gekomen bijvoorbeeld). Deze mensen een kleine reminder geven, gericht, kan dan erg behulpzaam zijn.

Daarbij moet je niet enkel een banner posten: wij hebben leuk werk, maar die kan je specificeren, bijvoorbeeld op vacatures die al bekeken zijn of misschien het segment waarin men gezocht heeft. Ik heb geen idee welke van de twee het meeste rendement zou brengen, dat zou je moeten testen.

Waste

Zit hier waste in? Natuurlijk. Zo kreeg ik vrijdag een duidelijk geretargete advertentie van hotels in de buurt van Apeldoorn, omdat ik daar een afspraak had en op een hotelsite het adres gevonden had. Als ik het advertentie systeem echter ken betalen die per click, dus waste of niet, het kost ze niets.

Recruitment

Zelf denk ik dat hier voor recruitment veel te halen is. Het reminderen van mensen dat je nog leuke banen hebt in de twee dagen nadat ze op je site zijn geweest, met gerichte advertenties. Zeker als je veel verkeer via Google hebt kan je daar als bureau veel profijt van trekken. Het valt mij op dat, terwijl ik toch redelijk veel corporate recruitmentsites bezoek zonder te solliciteren (voor reviews op RecTec bijvoorbeeld) ik nog nooit een advertentie ervan gezien heb. Gemiste kans denk ik.

Retargeting, ik ben benieuwd welke recruitmentpartij er het eerst serieus mee aan de slag gaat.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


299 views | Reageer (1 reacties)
  • Peter

    goed punt. ik ken alleen voorbeelden uit de b2c die dit doen. volgens mij doet monsterboard dit overigens met het career ad netword (can)
    er is wel veel te doen over lead nurturing in b2b, maar dat staat nog in de kinderschoenen.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn