Recent is de nieuwe site van W&S bureau Vitae gelanceerd. Men heeft eerder in de Flexmarkt hoog van de toren geblazen dat het iets heel bijzonders zou worden, dus de verwachting is extra hoog gespannen (en de review extra kritisch). De site is bijna een jaar later gelanceerd dan de bedoeling was, dus er is in ieder gevel voldoende tijd geweest om alles te testen. De site zou vol zitten met social media integratie en hypermoderne snufjes stond destijds in het artikel. Ik ben benieuwd. De eerste aanblik is voor mij in ieder geval niet oogstrelend.

De homepage zelf zit dus vol met allerlei dingen, waar ik geen idee van heb waar je me als bezoeker nu eigenlijk heen wilt hebben. Vanuit usability oogpunt dus geen prettige site, ook geen heldere call to action. Zoveel informatie bieden op je eerste pagina zal wel de nodige afhakers tot gevolg hebben.

De video

Laten we dan beginnen de video die centraal in het beeld staat te bekijken. Het begint met wat cijfers. 800 interim professionals, 1.500 opdrachtgevers, 3.500 bemiddelingen per jaar is het de enige partij in Nederland die Werving & Selectie, Interim professionals en ZZP groot heeft gemaakt. Dat is nogal een uitspraak… de enige partij. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat er wel wat partijen zijn die het daar niet mee eens zijn. De video gaat door met een opsomming wat ze allemaal doen. Gelukkig allemaal redelijk kort, waarna men verteld over ‘celebrate work’ en hun visie op de nieuwe professional. De video op zich is kort, krachtig en zeker niet slecht. Wel vind ik het zwaar irritant dat ik als kijken geen idee heb hoe lang hij nog duurt en niet voor- en achteruit kan spoelen. Je bekijkt het zoals zij het bepaald hebben of niet. Vreemd als je in de video stelt dat je dus de professional centraal zet.

Rest van de homepage

In de overvloed aan informatie op de homepage weet ik verder niet waar ik nu moet kijken. Links zie ik een Facebook widget, men heeft ruim 850 fans, dat is best veel. Knap gedaan. Daaronder staan de vacatures per stad (wat niet per stad is, maar per Vitae vestiging, zeer bedrijfscentraal gedacht dus). Daaronder staat een tekstblokje waarvan ik oprecht niet begrijp wat het daar doet. Korting gekregen of het design of zo? Beetje weird. En per kwartaal? Als je nu per dag of deel van de dag zegt omdat je hebt getest dat een bepaalde kleur op een bepaalde dag beter rendeert kan ik dat snappen.

De rechterkolom heeft een hoop uitgaande links naar Youtube, Hyves, Facebook, Flickr, Snipper. Daaronder een visual met wat lijkt op een komeet die inslaat op de aarde met vallende blaadjes en daar weer onder een poll.

Het centrale blok begint onder de video over ‘het netwerk’ van de nieuwe professional, wat Vitae volgens de video is (let op, niet wil zijn, maar is). Dan ineens iets voor opdrachtgevers, of die ‘nieuwe professional proof’ willen worden. Een serie Tweets (4 stuks in bijna 3 weken, actief zijn ze in ieder geval niet) en een Tag cloud die naar de vacatures gaat (dat staat er niet bij vermeld, maar dan zeg ik er even bij).

Bovenin hebben we dan nog het menu, wat linksjes en een directe search box voor vacatures. Voordat we de vacatures induiken (het meest essentiële van de site denk ik) even de rest langslopen.

Conclusie over de homepage is in ieder geval: chaos.

Snipp’r

In de bovenste balk helemaal links, dus het eerste wat je zo ongeveer leest (na de ‘share’ buttons, waarbij ik niet snap waarom ik een homepage zou willen delen) staat Snipp’r. Al eerder heeft Vitae geschreven dat het een ‘inspiratieplatform’ was en toen begreep ik het al niet. Nu nog steeds niet. Daarnaast staat Celebrate work. Er opent zich een nieuwe pagina in een geheel andere look-en-feel. Het blijkt een eventsite te zijn van een event dat op 9-9-2010 heeft plaatsgevonden, vol met ‘kapotte plaatjes’ waar nog wel nog oudere events staan beschreven, maar verder niets over een nieuwe editie of een call to action om op de hoogte te blijven. Snel maar weg daar dus, in mijn geval zal ik terug gaan naar de Vitae site. De 3e link bovenin is Celebrate Reponsibility. Wederom een externe link naar wederom een totaal andere look-en-feel. Was celebrate work wit, is dit helgroen. Wederom een oud event, wederom geen aanmeldmogelijkheden of niets. Wederom iets om snel te verlaten dus.

Netwerk Nieuwe Professionals

We houden vol na de eerste tegenvallers en gaan eens kijken naar de ‘kern’ van wat Vitae zegt te zijn. Het Netwerk van de Nieuwe Professional. Eerst eens lezen wat ze daar over te zeggen hebben. Daar staat een (slecht opgemaakt, veel te veel witruimte) goed verhaal over wat de nieuwe professional wel en niet is. Helder en to the point. Het overijverige ‘enter gebruik’, ook bij alle subsites, maakt het er echter niet leesbaarder op. Je zou verwacht hebben dat met een jaar vertraging dit toch getest was.

Bij zowel duurzame professionals als bij geluk vinden we ineens weer Youtube video’s. Het plaatje hiernaast is op WARE GROTE van de video. Deze klapt ook niet uit of zo. Zouden ze bij Cap Gemini hebben gekeken en hebben gedacht: dat kunnen wij nog kleiner maken? Een mininatuurweergave van een video, volkomen zinloos en niet te bekijken.

Het interessante is dat als ik via deze kant op ‘celebrate responsibility’ kom ik ineens wel in de site blijf, een helder verhaal krijg en de video die hier bij hoort op normale grote is embed.

Men bazelt verder ook nog wat over het nieuwe werken waar ineens een nieuw werken blog onderaan de site verstopt is (naast de wederom miniscule video). Dat blog is dan ineens weer een link naar een blogger account, geheel andere look-en-feel weer, weg van de site, weg van de plek waar je de kandidaat wilt houden.

In hetzelfde stukje op de homepage waar ik op ‘de nieuwe professional’ kwam stond ook iets over de ‘netwerk organisatie’. Daar kan ik vanuit die nieuwe professional niet komen, dus ik ga terug en klik daarop. Men praat daar over de netwerkorganisatie, maar het komt op mij over als enorm holle woorden. Zeker als je overal onder zet: onderdeel van Manpower. Er wordt in ieder geval niets verteld over wat het nu echt in zou houden voor die nieuwe professional, maar het is dan ook onderdeel van het ‘over vitae’ stukje.

Bij de vestigingen is een heldere overzichtpagina, maar de foto’tjes zijn wel spuuglelijk als ik eerlijk ben. Ik ben als frequent bezoeker van veel locaties in Nederland altijd erg blij met een foto van een pand, dat scheelt vaak veel zoektijd. Ik moet zeggen dat van deze foto’s ik echt niet zou kunnen zien of ik bij het juiste pand ben of niet.

Vacatures

Dan de vacatures zoeken en solliciteren, altijd het belangrijkste onderdeel van een site van een W&S bureau, toch?

De snelzoekbox op de homepage, die overigens dus niet centraal als grote call to action staat, biedt een hele bijzondere optie: zoeken via Linkedin. Dat gaan we proberen natuurlijk.

Als eerste krijg je iets dat lijkt op een foutmelding. Het is even schrikken, maar eigenlijk staat er niets anders dan dat je gewoon even toestemming moet vragen. Een overbodige pagina die ook niet goed getest is in Google Chrome zoals te zien is (een deel valt weg achter de video). Wel netjes dat men 12 uur maar toegang houdt.

Ik geef toestemming uiteraard. Benieuwd wat zoeken via Linkedin is. De volgende pagina is echter de gewone uitgebreide zoekfunctie, met wederom de optie: zoeken via Linkedin.

Onderaan staat de tekst: er zijn geen vacatures gevonden. Wat een teleurstelling. Ik heb geen idee waar men nu op gezocht heeft, maar erg blij word ik er niet van.

Laat ik de uitgebreide zoekoptie eens proberen dan. Specialismes laat ik zitten, daar staan namelijk specialismes (civiel, financieel) en branches (banken, verzekeringen) door elkaar. Die komen ook bij de branches terug. Ik ben benieuwd wat het verschil is tussen het specialisme accountancy en de branche accountancy. Of het specialisme banken ook bij de branche verzekeringen kan uitvoeren. Wederom geen eenduidige weergave, erg jammer.

Goed, ik zoek op interim functies, meer dan 5 jaar ervaring, HBO opleiding.

Een keurig overzicht. Geen korte profielen, waarbij ik dus nooit zal weten wat een functie ‘ruggengraat van de organisatie’ is. De locatie is de Vitae vestiging, niet de locatie van de functie. Gemiste kans. Salarisindicatie erbij, netjes. Een mous over geeft wel een kort profiel erbij met een datum waarbij ik geen idee heb wat dat is. Dag dat de vacature online komt? Sluitingsdatum? Beoogde startdatum?

De knop ‘toon uitgebreid’ komt weer met een groot overzicht aan informatie waarbij het totaal onoverzichtelijk wordt. Wel met witte en blauwe blokken om de vacatures te onderscheiden, maar op de witte achtergronden heeft men ook bij de ‘bekijk de volledige vacature’ gekozen voor zwarte linkjes. Dat is even zoeken.

Als ik een vacature zelf open staat daarnaast gerelateerde vacatures. Leuk, slim, goed gedaan! Daaronder staat iets van een TAG cloud met daarin in het geval van ‘mijn vacature’ de zinvolle teksten: Den Haag, Eindhoven (redelijk klein), Amsterdam (groter), Rotterdam (heel groot) en Utrecht (heel klein). De vacature is in Utrecht, dus wat het nut van deze tag cloud is ontgaat me volledig. Verder lijkt de opzet ook totaal niet te passen, immers is de vacature in Utrecht.

Onderaan de vacature staat een kaartje, maar of dit nu de Vitae vestiging of de vacature locatie is, is me niet duidelijk.

Het sollicitatieproces is dan wel weer praktisch aangepakt.

Je kan inloggen als je een account hebt, dat hoeft niet. Je kan gewoon je naam, mail adres en CV opsturen. Je kan ook met je Linkedin profiel solliciteren.

Ik klik uiteraard op Linkedin en krijg de volgende zin:

Ik klik natuurlijk meteen op solliciteren en krijg de volgende foutmelding (ook wordt niet onthouden dat ik dus naar Linkedin wilde)

Maar… die gegevens (behalve dat je mail adres) staan toch in Linkedin? Waarom moet ik vooraf nog dingen doorvoeren? Sorry, ik haak af.

Conclusie

Men blies vorig jaar hoog van de toren dat het een site met alle moderne snufjes zou worden, maar ik heb er eerlijk gezegd geen één gevonden. Men heeft het over zoeken via Linkedin, maar dat kan ik blijkbaar niet testen omdat er geen vacature voor me bij zit.

Solliciteren via Linkedin heeft men in ieder geval gedaan op een manier die ik niet prettig vind. Waarom moet je vooraf nog informatie invullen die ook in je profiel staat? Alleen het mail adres staat Linkedin niet toe dat je eruit haalt, maar dat kan je dan achteraf vragen.

De usability van de site is ondermaats. Ik verdwaalde regelmatig in het woud aan informatie dat niet op een prettige manier gestructureerd is. Ook moest er blijkbaar een hoop informatie bij, vanaf andere sites, die de ervaring niet ten goede komen. De super kleine video’s geven ook aan dat er niet is gedacht vanuit de stoel van de bezoekers.

Het zoekproces is wel snel, maar niet super gebruiksvriendelijk of overzichtelijk.

Ik kan niet anders concluderen dan dat het een aardige site is, maar niets bijzonders. Niet super kandidaat centraal, geen echte innovaties. Misschien mis ik wel heel veel of zo (dat kan met deze usability), maar ik ben niet onder de indruk. Na de interviews vorig jaar toch een teleurstelling.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.028 views | Reageer (7 reacties)
  • R Civile

    Heldere analyse misschien wil je mijn site ook even grondig doorlichten. Het is een beta dus je mag me de fouten voorlopig even gegeven. Natuurlijk score je als je roept…… maar hij staat al on line dus ….. ;O)
    http://www.numoquest.nl
    Enjoy!

  • Pingback: Tweets die vermelden Nieuwe site Vitae – een teleurstelling | RecTec -- Topsy.com()

  • Grappig, ik bekeek de site gisteren of eergisteren toevallig en het eerste wat ik dacht was “zit ik verkeerd? Vitae was toch best een grote partij?” Elke vorm van vormgeving lijkt te ontbreken en de site komt in eerste instantie over als een wel heel lelijke, depressieve uitvoering van een blog op web-log.nl. In niets ademt het uit dat het een grote, serieuze W&S partij is. Nadat ik door had dat ik wel op de juiste plek zat was mijn gedachte “nou, die gaan ook lang door met een oude site zeg”.

    Daaronder een visual met wat lijkt op een komeet die inslaat op de aarde met vallende blaadjes en daar weer onder een poll.

    Op mij kwam het over als een boomstronk die je van bovenaf bekijkt, met een soort woekerende schimmel aan de stam. Geen idee wat er voor gedacht hierachter zit maar het lijkt me niet echt verstandig om je huisstijl elk kwartaal door een ander te laten verstieren.

    Het vacatures zoeken zelf oogt tamelijk complex maar zoals je zelf al zegt bieden ze bij vacatures redelijk wat relevante informatie. Vreemd is dan wel weer dat je in het overzicht wel een salarisindicatie ziet, maar bij de vacature zelf weer niet. Klik je naar een gerelateerde vacature, dan heb je dus geen idee van het salaris wat daarbij hoort.

    Wat de vacatures betreft, wat ik mateloos irritant vind is dit:
    http://i55.tinypic.com/16kurlx.png
    Monsterboard en Truus.nl hebben daar ook een handje van: mouseover-informatieblokken die in een klap 5-6 andere titels/producten onzichtbaar maken. Dat moet ook kunnen zónder relevante informatie buiten zicht te laten vallen.

    Merkwaardig dat ze hun eigen bedrijfsnaam niet in de paginatitels vermelden. Dan mis je toch een stuk branding in zoekmachines en bij het delen van vacature op bv Twitter blijkt nergens uit dat het een vacature van Vitae is. Ook al geloof ik niet dat mensen snel dit soort saaie content publiek gaan delen op hun eigen social profielen, het is toch een gemiste marketingkans.

  • Goede en eerlijke analyse van deze website. De homepage is gewoon veel te druk, de hippe icoontjes, facebook en twitter integratie lijken de bezoekers vooral weg sturen van de site, in plaats van ze uit te nodigen om de site verder te verkennen.

    Mijn gratis tip: begin eens met het vervangen van het Verdana lettertype voor bijvoorbeeld Century Gothic, vooral de hoofdnavigatie ziet er dan een stuk beter uit.

    http://i52.tinypic.com/2ly5t11.png

  • Wieneke Gehner

    Beste Bas,

    Wat een uitgebreide review! Je hebt gelijk w.b. de vertraging, het heeft een stuk langer geduurd dan we hadden ingeschat. Dit komt vooral door onze wens om de instroom tot aan het eind van het proces door te meten, alle koppelingen aan de achterkant maakten het project ingewikkelder dan gedacht. Maar het is wel gelukt en we kunnen nu de instroom uit alle wervingsbronnen volledig doormeten, waardoor we ze een stuk efficiënter kunnen inzetten.

    Je hebt ook absoluut gelijk dat de website nog niet optimaal is. Daar ben ik nu hard mee aan het werk, dus dank voor deze uitgebreide review, ik zal jouw opmerkingen zeker meenemen.

    Wieneke Gehner.
    Manager Online Communicatie bij Vitae

  • @Rene ik dacht: ik kijk even, maar er zit helemaal geen wervingssite in. Dus ik zou niet weten wat ik dan moet reviewen. Wel zou ik eens goed naar je teksten kijken, want als zelfs ik fouten erin zie (b.v. twee hoofdletters aan het begin van een zin bij het nieuwe werken) is het wel erg 🙂

  • Mischa De Keijzer

    Bij het lezen van je recensie in februari kwam de video mij al bekend voor. En dacht:”Dit is gewoonweg jatwerk!.” Ik kon mij alleen niet meer herinneren waar ik deze vorm had gezien, maar vandaag viel het kwartje … en wilde je dit niet onthouden:

    http://www.youtube.com/watch?v=OEBZkWkkdZA


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën