Nadeel van goede SEO

Door Bas van de Haterd op 21-02-2011 08:09.

Plaatje: Markspagina.nl

Op dit, en andere, blogs praten we vaak over het belang van goede SEO. Dat is evident als je kijkt naar het aantal vacature gerelateerde zoekmachine opdrachten in Google.

Toch kan goede SEO tegen je werken, bijvoorbeeld als sociaal netwerk. Tenminste, dat bleek tijdens een gesprek dat ik recent had met een werkzoekende. Die had haar profiel op één van de ‘carrière gerichte sociale netwerken’ verwijderd. Dat netwerk kwam namelijk zo vaak in de top 10 van zoekresultaten voor als je op haar naam zocht dat haar eigen site, waar ze graag wilde dat potentieel geïnteresseerde kwamen, er niet meer in stond.

Nu kan je natuurlijk het argument geven dat je dan die profielpagina tot je ‘homepage’ moet maken, maar zo makkelijk is dat natuurlijk ook weer niet. Immers zit je altijd gebonden aan restricties van zo’n site, terwijl je eigen homepage alle mogelijkheden heeft die je wilt.

Hetzelfde kan gezegd worden voor jobboards. Bij Marketingfacts Jobs gaan wij er prat op dat we behoorlijk goede SEO hebben, simpelweg omdat Marketingfacts als blog erg goed scoort. Toch is dit niet altijd 100% prettig voor de klant, aangezien de vacature op zijn eigen pagina daardoor waarschijnlijk zal dalen.

Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Monsterboard, die tegenwoordig ook een erg goede SEO hebben. Resultaten van Monster (en ook NVB) scoren erg goed. Dat heeft tot gevolg dat de eigen vacatures dalen. Niet lang geleden sprak ik een SEO adviseur die zijn klanten op vacature gebied adviseerde om ze eerst op de eigen carrièresite te zetten en pas na 3 dagen exact hetzelfde op Monsterboard. Op die manier ziet Google het als duplicate content en de vacature op je eigen site als de oorspronkelijke.

Zelf ben ik het daar uiteraard niet mee eens, omdat je een vacature in mijn beleving moet schrijven voor het medium. Je eigen corporate careersite is een ander medium dan een vacaturebank. Daar moet andere informatie in staan. Op een jobboard moet je vaak iets over je bedrijf vertellen, wat in de vacaturetekst op je eigen site niet hoeft volgens mij. En zo zijn er natuurlijk nog een reeks zaken die anders in de tekst moeten staan.

Daarnaast moet je je afvragen wat het nut is van hoger scoren als je hem toch elders post. Immers, het hele idee van een goede SEO score is dat je het verkeer direct krijgt en dus je vacatures niet elders hoeft te posten, toch?

Goede SEO, met name van derden, kan dus zo zijn nadelen hebben. Het zou zeker geen verkoopargument moeten zijn van het jobboard, hoewel ik het zelf ook vaak genoeg gebruik vanuit Marketingfacts…

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


509 views | Reageer (8 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Nadeel van goede SEO | RecTec -- Topsy.com()

  • Het voorbeeld dat je noemt gaat niet alleen over ‘goede SEO’ maar net zo hard over ‘slechte SEO’. Immers, de jobsites scoren beter dan de site van het bedrijf dat de vacature aanbied. In mijn ogen heeft dat bedrijf z’n SEO dus niet op orde. Want die site is in zeker opzicht relevanter en zou dus, zonder veel moeite beter moeten ranken.

    Verder ben ik het helemaal met je eens dat je in z’n geval best twee varianten van de zelfde vacature kunt schrijven. De context is anders en dus is dat ook vrij logisch om te doen. In de praktijk is daar niet altijd tijd voor, maar goed.
    Sterker nog: Ik twijfel vaak over de functietitel. Als je nou een vacature op 2 of 3 plekken zet, dan kun je dus ook 2 of 3 titels bedenken en concurreer je helemaal niet met je eigen vacature, maar verbreed je je bereik.

    Ik denk dat je ‘goede SEO’ niet als USP moet gebruiken als verkoper van een vacaturesite. Belangrijker is het dat je genoeg kwalitatieve traffic hebt die aansluit bij de doelgroep van mijn vacature. Waar je dat vandaan haalt zou mij een zorg zijn. 😉

  • Anoniem

    Wel een gevalletje van waar hebben we het over, want uiteindelijk gaat het erom dat iemand de vacature ‘waar dan ook’ spot en reageert. Het maakt voor de aannemende partij natuurlijk wel wat uit qua centjes die hij moet betalen voor bemiddeling, maar anders dan dat heeft ie wel hoe dan ook een nieuwe medewerker.
    Voor de rest ben ik het eens met Remi, al denk ik dat Google een verzameling vacatures hoe dan ook relevanter vindt dan de eigen site met maar een paar vacatures. Kun je ze niet kwalijk nemen want je site gaat tenslotte niet over die vacatures. Dus het is wat bout om te stellen dat die klant dan zijn eigen SEO niet op orde heeft. Denk ik. Maar het is maar maandagochtend he.

  • Tja, wellicht was dat een beetje ongenuanceerd.

    In mijn ogen zit de oplossing in verbreding. Gewoon twee verschillende varianten van de zelfde vacature schrijven, dan concurreer je niet met je eigen vacature en bereik je in potentie ook bijna twee keer zoveel mensen!

  • Ja en nee Remi. Op zich zou je eigen site niet altijd relevanter moeten zijn. Immers, als het gaat om vacatures hebben de grote jobboards natuurlijk meer links terug, die staan altijd overal genoemd. Niemand praat over een MKB’er onder het woordje vacatures. Echter, als je het hebt over de grote jongens zouden die hun SEO hoger moeten hebben, die hebben namelijk veel meer links als het goed is. Philips, Shell, etc zouden een hogere PR moeten hebben.

    Je stelt dat men er de tijd niet voor heeft, deels eens, echter, als het veel meer rendement oplevert, hoe kan je er dan de tijd niet voor hebben?

    En ook eens dat je meerdere titels zou moeten proberen. Testen wat het meest aanspreekt, helaas is dit bijna niet te doen door interne politiek: ‘maar zo heet onze functie niet’. Onzin, maar realiteit.

  • Michel

    Google vindt een verzameling vacatures over het algemeen relevanter dan de eigen website als gezocht wordt op een verzameling vacatures. Voor “vacatures” scoren de generieke vacaturesites over het algemeen het best, voor “marketing vacatures” en bijvoorbeeld “vacatures amsterdam” de niche vacaturesites. Voor de mensen die specifieker zoeken kun je met je eigen website prima scoren omdat je daarmee meer relevantie biedt dan de vacaturesites.

    Het is de vraag in hoeverre duplicate content op vacaturesites je eigen vacatures benadeelt. Dit is immers slechts een onderdeel in de vele factoren. Dat geldt ook voor de backlinks: vacaturesites hebben veel generieke backlinks (“vacatures”), maar de kleine ondernemer zal makkelijker specifiek (steeds belangrijker wordende) relevante backlinks vanuit social media ontvangen.

    Kortom: het is / blijft de vraag of de inspanning om verschillende vacatureteksten te schrijven netto ook meer oplevert. Dat verschilt nogal per bedrijf.

  • Interne politiek negeer ik zo veel mogelijk 😉

    Het hangt ook allemaal een beetje van de keywords af natuurlijk. Stel je hebt een “Hypotheekadviseur vacature”, dan zal de jobboard relevanter zijn voor “vacature”, maar als het goed is is je eigen site relevanter voor “hypotheekadviseur”. Nou heeft zo’n jobboard in veel gevallen een sterkere site, maar aan de andere kant verdwijnt je vacature daar ergens in een kluwen van duizenden vacatures. Op je eigen site kun je zo’n vacature wat meer uitlichten. Dus uiteindelijk zijn die sites, om totaal verschillende redenen, in veel gevallen SEO-technisch wel redelijk aan elkaar gewaagd.

    Maar goed, dan hebben we het weer over de situatie waarin je een vacature op twee sites zet. Als je er gewoon twee verschillende vacatures maakt is het probleem opgelost..

  • Ik denk dat dat waar jij spreekt van goed seo, ik weer spreek van slechte seo omdat goede seo niet een ander facet van je website hoort te schaden. Het is een kwestie van de juiste zoekmachine optimalisatie activiteiten inzetten.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën