De derde, en voorlopig laatste, voorspelling in deze reeks ‘toekomst van social media recruitment’: gamefication.

Het toepassen van game elementen in de werving. Nu moeten we niet meteen gaan denken in hele ingewikkelde zaken, maar er zijn de nodige game elementen die mensen gewoon net iets harder gaan laten lopen óf ze wel de juiste informatie geven die je eigenlijk wilt.

Een voorbeeld hiervan is het ‘hot or not’ principe dat Cubeduel toepast. Dit zou volgens mij ook toegevoegde waarde kunnen bieden bij referral hiring.

Via cubeduel moet je je collega’s ranken. Met wie werk je liever samen? Daar komen natuurlijk hele interessante cijfers uit, maar niet echt relevant voor werving.

Wat als je hier een bepaalde vertaalslag in maakt. Stel je hebt via het referral netwerk 10 kandidaten voor een posting die via meerdere collega’s aan je bedrijf ‘verbonden’ zijn. Dat kan je in Linkedin zo zien natuurlijk. In plaats van zelf te bepalen wie het meest geschikt lijkt voor de functie vraag je al deze collega’s om deze mensen te ‘ranken’. Wie zou jij het liefst hier zien of misschien ‘hoe rank je deze mensen als toekomstig collega op een schaal van 1 tot 10’. Je gaat dan dus niet uit van één collega, maar van 10 of 20. We weten allemaal dat de mening van de crowd uiteindelijk bijna altijd beter is bij dit soort zaken.

Iedereen die meedoet aan het ‘ranken’ krijgt, bij hire, een referralfee. Dat is naast de incentive dat als je iemand per sé niet als collega wilt dat je dus ook mee moet doen met zo’n verzoek. De mensen die het meest enthousiast zijn over die persoon moeten natuurlijk even een introductie verzorgen bij de recruiter.

Het is zomaar één van de ‘gamefication’ zaken die ik in de nabije toekomst toegevoegd zie worden aan het recruitment landschap. De mogelijkheden die de game industrie ons biedt om ons werk leuker én nuttiger te maken zijn gigantisch.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


779 views | Reageer (6 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Toekomst van social media recruitment: Gamefication | RecTec -- Topsy.com()

  • Anoniem

    De mogelijkheden die gamification bied (en vooral de principes erachter)

  • De mogelijkheid zijn inderdaad enorm voor heel veel sectoren. Toch betwijfel ik vanwege het van nature terughoudende karakter van de beslissers of het echt snel grootschalig ingezet zal worden. Hoewel, wat is snel?

  • Anoniem

    ik heb het ook over de komende 10 jaar 🙂 En als je kijkt wat er gebeurd is in de afgelopen 10… dan kan het toch nog wel lukken. En het mooie van deze tech / kennis is toepasbaar in allerlei vormen en gradaties.
    Een mooi begin vind ik bijvoorbeeld typetopia waar leren blindtypen letterlijk tot een spel is gemaakt. Beetje letterlijk en 1 dimentionaal maar toch…

    Uiteindelijk is gaming niets meer dan tailor made (zeer slim gecalculeerde) incentives gaven op het juiste moment in de juiste context voorzien van haalbare doelen.

  • in dat geval: eens 🙂

  • Pingback: 5 trends voor future internet | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën