Netwerken… voor een baan

Door Gastblogger op 18-02-2011 08:01.

Ik heb altijd al een hekel gehad aan netwerken. Althans aan de associatie die dit bij me oproept. Ik zie dan oppervlakkige kaartjeszwaaiers voor me die hun collectie proberen uit te breiden. Gehaaide gladde praters die van tafel naar tafel fladderen met hun inhoudsloze gebabbel. Een behoorlijk grimmig beeld vindt u niet? En herkent u dat? Van die seminars met ruime mogelijkheden tot netwerken? Dat u de zaal uitloopt op zoek naar een bak koffie…en dat u zich na een half uur in de rij te hebben gestaan afvraagt wat nu te doen? Als u om u heen kijkt ziet u overal kleine groepjes mensen geanimeerd met elkaar praten. Ah netwerktijd! Maar ja, naar welk tafeltje loopt u? Er zijn grofweg drie mogelijkheden.
1. Pff u slaat een zucht van verlichting want u herkent een paar collega’s die ook naar dit congresoord in the middle of nowhere zijn gestuurd en sluit bij hen aan. Binnen twee minuten bent u weer op de hoogte van de laatste kantoorroddels.

2. Ondanks de aanwezigheid van eventuele bekenden besluit u een netwerkpoging te wagen. Als een jager op zoek naar zijn prooi speurt u de ruimte af naar een tafeltje waar u vrij onopgemerkt aan kunt schuiven. Mensen midden in een gesprek onderbreken omdat u uw inmiddels lege kopje koffie op tafel wilt zetten is ook zo lomp tenslotte. Als u een geschikt tafeltje heeft gevonden, schuift u aan. Terwijl u onopvallend de naambadges probeert te ontcijferen, luistert u naar wat er gezegd wordt. Nu komt het erop aan! Uw hersens kraken, want waar haakt u op in? U kent deze mensen helemaal niet. Sterker nog, u kunt ook al de naambadges met functie niet lezen zonder opzichtig naar hun borstkas te staren… Maar u heeft een troef in handen, u heeft dit congres natuurlijk met elkaar gemeen! Dus bij de eerstvolgende mogelijkheid vraagt u welke workshop de mensen aan de tafel gaan doen. Een doodse stilte volgt. Langzaam draaien de gesprekspartners zich naar u toe, geven kort aan dat ze workshop 2A gaan doen om zich vervolgens weer tot elkaar te wenden. Uitgeput van deze netwerkinspanning besluit u maar over te gaan op strategie nummer drie.

3. Naar het toilet. In de rij voor het damestoilet kunt u nog een doorsnee quasigrapje maken over de onvermijdelijke rij die daar weer staat, maar u kunt met een gerust hart stellen dat u de rest van uw netwerkpogingen die middag door het toilet kunt spoelen.

De ideale recruiter sprak me vermanend toe en zei dat ‘netwerken helemaal van nu’ is, dat ‘on- en offline een permanente netwerkmix vormen van mogelijkheden’. Ik moest dus over mijn tegenzin heenstappen en de open blik waar ik zo prat op ga, maar eens gaan toepassen. Klopten mijn veronderstellingen wel of waren het alleen standaardvooroordelen in mijn hoofd?

Insteken

Maar hoe pak je dat aan? Vanuit het niets zomaar iemand benaderen zonder dat er een duidelijke reden voor is? Er worden tegenwoordig zelfs wedstrijden in netwerken gehouden, dus zo eenvoudig is het niet. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik het beste kon beginnen bij mijn bestaande netwerk. Dicht bij huis beginnen, zoals een kleuter de wereld verkent vanaf zijn moeders rokken, zo deed ik mijn eerste netwerkpogingen. En gelukkig bleek dat helemaal niet als ‘netwerken’ aan te voelen. Ik vroeg mijn vrienden en kennissen gewoon hoe het met ze ging en waar ze mee bezig waren. En ze begonnen enthousiast te vertellen. Over hun kinderen, de hardloopwedstrijd waar ze voor trainden, hun konijn, maar ook over hun werk, de projecten waar ze mee bezig waren, waar liepen ze tegen aan en wat waren hun successen. Allemaal inspirerende verhalen om te horen.
Omslaan

De eerste stappen waren gezet en niet zonder succes. Mensen vonden het zonder uitzondering leuk om te vertellen over hun werk en belevenissen. Ze deelden hun ervaringen graag. Op het moment dat ze erachter kwamen dat ik zelf naar werk zocht, kreeg ik een hoop advies. Mensen stuurden me uitgeknipte (!) vacatures toe, mailden me links van interessante bedrijven, tweeten iedere geschikte functie naar me door en droegen me in een enkel geval zelfs voor bij hun eigen bedrijf. Het leek alsof een simpele e-mail of een eenvoudig telefoontje een soort domino effect in gang had gezet!

Tijd voor de volgende stap: het uitbreiden van mijn netwerk. Aan mijn huidige kennissen en collega’s vroeg ik of ze mensen kenden die zich in mijn werkveld bevonden die ze konden aanbevelen. Dezelfde strategie paste ik ook toe op mijn online kanalen. Goed luisteren naar wat ze te vertellen hadden. Waar lagen hun interesses en hun passies. En als ik iets hoorde over een gemeenschappelijke interesse dan haakte ik daarop in. Zo klinkt het natuurlijk alsof ik een marketingtruc uithaalde maar juist omdat ik alleen aansluiting zocht als ik een iets overeenkomstigs vond, voelde het niet als een truc, maar gewoon als interesse tonen.

Doorhalen

So far, so good. Inmiddels had ik contact met diverse mensen kon ik mijn recruiter verheugd melden. Ik bleek er helaas nog niet te zijn. Interesse tonen en contact leggen zijn prima, maar ik moest nog iets meer aandacht schenken aan twee belangrijke pijlers waar een goed netwerk op gebouwd is: contacten onderhouden en een doel vaststellen. De fout die vele bedrijven begaan door meer aandacht te besteden aan nieuwe klanten in plaats van hun huidige klanten, ligt ook hier op de loer. Slechts eenmalig informeren hoe het met iemand gaat, biedt natuurlijk onvoldoende basis voor een goed contact. Dus in mijn herinnering loop ik de gesprekken na. Goh zou A. al een oplossing hebben gevonden voor dat wervingsprobleem? Zou B. inmiddels al bevallen zijn? En had C. niet het voornemen een sabbatical te gaan houden? Allemaal vragen waar ik best nieuwsgierig naar was.
Tegelijkertijd dacht ik na over mijn doel achter het netwerken. Leverde ieder contact me meteen een nieuwe baan op? Droeg ieder contact bij aan mijn nieuw verworven netwerk? Moest ik bij ieder contact telkens weer bij banenzoektocht benoemen? Lang erover nadenken hoefde ik niet. Als ik netwerken zo doelgericht zou benaderen dan zou netwerken net werken lijken, gemaakt en gezocht, en dat was nu juist de situatie die ik wilde vermijden!

Af laten glijden

Tijdens mijn laatste stap besloot ik dan ook dat de belangrijkste voorwaarde die ik zelf wilde aanhouden een behoorlijk subjectieve maar wel effectieve maat was: ieder contact moest voor mij persoonlijk interessant zijn. Zo simpel bleek het te zijn. Als ik een contact zelf interessant vond, om wat voor reden dan ook, dan was dat me de moeite waard en ging het netwerken vanzelf omdat ik intrinsiek gemotiveerd was om hen te leren kennen. Dit hoefde dus niet te betekenen dat het contact altijd in hetzelfde werkveld werkzaam was. Bij deze laatste stap in het ‘breien’ aan mijn netwerk lag de nadruk dus op de kwaliteit van mijn contacten. Natuurlijk is het niet mogelijk om met iedereen te netwerken en dus moeten er keuzes gemaakt worden. Zo gezegd, zo gedaan en wat bleek? Netwerken bleek naast het kaartjesgewapper dat het wel degelijk kan zijn, voor mij eenvoudig te vertalen met het breien van een trui: interesse tonen bij het insteken, netwerk uitbreiden bij het omslaan, contacten onderhouden bij het doorhalen en selecteren bij het af laten glijden!

Deze gastblog is geschreven door Leonie Fotiadis (@layoknee), werkzoekend online projectleider.

Over de Auteur

Gastblogger Iedereen die wel een keer zijn mening of gedachten kwijt wil in een blog op RecTec, maar niet regelmatig een artikel wil schrijven, kan zijn of haar gastblog insturen. Een artikel zal gecontroleerd worden op kwaliteit (wat niet wil zeggen dat eindredacteur de mening hoeft te delen). Indien het kwalitatief en qua schrijfstijl in orde is zal het geplaatst worden onder het gastblogger account. De naam en functie van de persoon zullen altijd vermeld worden in het blog, tenzij er zeer zwaarwegende redenen zijn waarom dit niet kan.


385 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën