De nieuwe website van werkenbijhogescholen is al weer een tijdje live, maar tot op heden nog geen tijd gehad voor een review. Werken bij Hogescholen is een initiatief van het A&O Fonds, heeft dus geen direct commercieel belang en is wat mij betreft qua uitgangspunt een initiatief dat als voorbeeld kan dienen. Een gezamenlijke inspanning om het werk in een sector interessanter te maken, met daarbij direct gekoppeld de vacatures. Het grotere concept is iets dat goed is, eens kijken naar de uitwerking.

De homepage is overzichtelijk, met een aantal blokken. Er is een duidelijke call to action naar de video. Ook zijn de vacatures duidelijk zichtbaar, tenminste, het zoekblok waarbij meteen staat dat men 86 vacatures beschikbaar heeft. Dit past zich keurig dynamisch aan als je iets selecteert (er zijn momenteel b.v. 13 vacatures in regio Utrecht), dus dat is mooi.

Er staan geen vacatures direct op de homepage, wat zowel logisch als onlogisch is. Logisch omdat je nu eenmaal een breed perspectief wil bieden, onlogisch omdat het toch een belangrijk element is waarom men er komt. Een keuze die altijd goed of altijd fout is dus.

Eerste negatieve aspect is dat bij ‘vacatures in mijn regio’ het kaartje is ingezoomd op Almere, terwijl ik echt in Utrecht zit. Daar zijn ook vacatures. Ik vraag me af of dit al de geolocation toepassing van HTML5 is of dat er gewoon iets gegokt wordt. Kloppen doet het in ieder geval niet.

Video

Laten we dan die grote ‘call to action’ van de video maar eens nemen. Het begint met wat beelden en bijzonder irritant is dat ik geen idee heb hoe lang hij nog duurt (hij is wel heerlijk kort) en er geen pauze knop in zit. De enige knoppen zien er uit als het plaatje hiernaast. Het kruisje is logisch, daarmee stop je de video. Over de 3 balkjes zal ik je even laten nadenken (mijn eerste gedachte was de statistieken), maar dat is het geluid. Weer een techneut die eigen beelden en buttons bedenkt…

In de video animatie, die de site overigens wel heel levendig maakt, kan je ook kiezen voor de verschillende werkvelden. Zoals docenten, managementfuncties, ondersteunende functies en lectoren. Leuk gedaan, hoewel ik benieuwd ben hoeveel non-geeks deze puntjes en mouse overs snappen. Maar visueel wel mooi en ik zou ook geen betere oplossing weten.

Ik kies voor de docenten en, aangezien er onder staat ‘bekijk de video’ verwacht ik weer een leuke video. Helaas krijg ik een koud bad, een klein stukje tekst met wat verwijzingen.

Zoals hiernaast is weergegeven. Het ‘bekijk introductie’ gaat terug naar het beginscherm, die had ik niet verwacht.

Lees meer over het vak van docent komt op een flinke lap tekst die ineens ook in een andere ‘sfeer’ wordt weergegeven. Ander achtergrondplaatje, andere gezichten dan de docenten van net.

Wie gingen jou voor komt bij andere referenties uit, waarbij wel verstandig gekozen is de vacatures er naast te tonen.

De bekijk vacatures komen in de vacature database terecht, gelukkig wel keurig alleen de docent vacatures.

Vacatures

Aangekomen bij die vacatures meteen maar even kijken hoe dat werkt. Lay out technisch wel praktisch, niet mooi. Keurig zoals het hoort korte profielen met eigenlijk bijna alle benodigde informatie. De organisatie, de standplaats, de datum en sluitingsdatum, een kort profiel. Echter is het natuurlijk héél vreemd dat een site die zich ook primair richt op instroom in het vak communiceert in ‘salarisschaal‘. Hoewel het zou kunnen dat dit bedragen zijn, niet geheel onlogisch op zich, maar dan snap ik niet dat men dit salarisschaal (en niet salaris) noemt, er geen € voor staat en andere zaken waaraan je afleest dat het een bedrag is. Testen is blijkbaar weer overbodig en aangezien de site al maanden live is komen de eigenaren er blijkbaar ook niet al te veel op.

Aan de rechterkant zit, zoals je zou mogen verwachten, een verfijn mogelijkheid. Geen kaartje meer (gemiste kans), maar je kan verfijnen.

Ik heb blijkbaar gezocht op categorie, maar die staat er toch nog bij. Echter, omdat ik er al op gezocht heb worden de andere categorieën niet meer getoond. Vreemd, apart, niet logisch.

Ook niet logisch is dat ik toch echt zoek op ‘docent’ en mijn categorie blijkbaar ‘beleid/staf/advies/onderzoek/consultancy’ heet. Volgens mij alles waar een docent een hekel aan heeft toch? Beleid? Staf?

De categorie indeling is dus niet over nagedacht, of niet goed genoeg in ieder geval.

Eens kijken of ik kan verfijnen op soort dienstverband. Zoals hier links getoond is ziet dat er echt spuuglelijk uit. Geen checkboxen, ook geen mogelijkheid om meer facetten te selecteren, linkjes die er niet uit zien, die soms over twee regels geschreven zijn, dit kan echt niet.

Sollicitatie-proces

Dan eens naar het sollicitatie-proces kijken. Er staan bij een vacature op meerdere plekken sollicitatie buttons en links. Verstand. Echter, bij bijvoorbeeld de vacature voor Fysiotherapie docent komen deze op verschillende plekken uit. De link in de vacature (die als link staat weergegeven) komt direct uit bij de vacature op de Avans site, maar de buttons direct solliciteren komen uit op de algemene werken bij Avans site waar je vervolgens weer moet gaan zoeken.

Naast de vacature zit overigens wel een kort linkje naar de website van de Hogeschool, wat op zich wel weer goed gedaan is.

Verder op de site

Op de hogescholen link zit een kaartje en een overzicht van alle hogescholen. Leuk, gedaan. Er zit ook een vinkje bij ‘toon alleen hogescholen met vacatures’. Helaas als ik dit doe krijg ik het scherm hier naast. Iets dat ook meteen aangeeft dat de site niet geoptimaliseerd voor Google Chrome is, want de tekst loopt door in de andere tekst. Wederom iets dat blijkbaar niet getest is, want men heeft echt 83 vacatures op verschillende Hogescholen.

In de agenda staan allerlei open avonden en open dagen. Op zich leuk voor studenten, maar er is geen event voor startende docenten of ander personeel op de agenda te vinden.

De arbeidsvoorwaarden is een wat kort verhaal waarbij het met name opvalt dat de meest bijzondere voorwaarde, de vele vrije dagen, niet genoemd worden. Wel de hoge mate van flexibiliteit en het feit dat velen in deeltijd werken en die uitstekend te combineren is met andere banen, ondernemerschap en vrijwilligerswerk is op zich een duidelijk standpunt.

Ook is er een link naar de CAO, daar kan je alles uitpluizen, ook slim gedaan.

Conclusie

Lastig om een conclusie te trekken. Er zitten duidelijk, ondanks dat de site al maanden live is, nog een aantal technische fouten in die blijkbaar niet getest zijn en nog niet opgelost. Ook zitten er een aantal usability en design no-no’s in die ik niet begrijp.

Ik begrijp wel dat men per sé moet samenwerken met de hogescholen en daardoor afhankelijk is van de sollicitatiesite van de hogeschool. De integratie daarmee zou echter volgens mij veel soepeler moeten kunnen, waarbij altijd een directe link naar het sollicitatieformulier onder de ‘solliciteer nu’ knop zou moeten zitten. Uniformiteit is een utopie bij zo’n site, maar het kan stukken beter.

Ook is er wat weinig video wat mij betreft, terwijl de kern toch juist is om ook de sfeer weer te geven. Dat komt om mij nog wat beperkt over. Als je dan veel tekst gebruikt zou ik in ieder geval ook pogen om verhalen te laten vertellen door de medewerkers, bijvoorbeeld in blog vorm. Ook dat mis ik volledig op deze site. Een database van twitterende docenten en hogeschool medewerkers is er ook niet. Geen enkele social media integratie, zelfs niet op de meest beperkte manier.

Mijn conclusie is daarom dat het toch wel een beetje een tegenvaller is.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


506 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën