Afgelopen week heb ik op de StepStone Solutions dag mijn visie geven op de toekomst van social media en recruitment. Ik heb daarin een aantal ontwikkelingen de revue laten passeren en daarbij aangegeven wat de mogelijke impact gaan zijn op het recruitmentvak, met name gericht op de ‘sociale media’. De eerste die ik hier wil laten passeren is mobiel.

Op dit blog laat ik het begrip mobiel al regelmatig langskomen. Van QR codes tot iPhone apps en van Foursquare tot mobiel solliciteren en waarom dit (bijna) allemaal niet gaat werken.

Wat moet je, in mijn optiek, wel en niet met mobiel doen voor recruitment?

Wel doen

  • Je site geschikt maken voor mobiele browsers

Hierbij wel meteen een mits of een maar. Kijk eerst naar de traffic die je hebt. Als je huidige doelgroep toch nog niet met mobiel op je site komt is het misschien kostentechnisch verstandig dit niet te doen. Hierbij moet je natuurlijk rekening houden met het kip-ei verhaal. Immers is een site die niet toegankelijk is via mobiel een site die ook niet veel geraadpleegd zal worden via mobiel. Kijk dus vooral naar het aantal keer dat er via een mobiele browser je site wordt opgevraagd en besluit of je dit aantal mensen wilt ‘negeren’. Soms is het al een kleine investering om b.v. enkel de adresgegevens vast beschikbaar te maken, dat zijn vaak de eerste basisdingen die mensen zoeken als ze onderweg zijn naar een sollicitatiegesprek. Eventueel ook de foto’s van het pand en de recruiters.

  • Een link naar je werken bij pagina in Foursquare

Een typisch geval van: kost niets en baat het niet, schaad het niet. Als tip in je Foursquare login (en gowalla en feest.je, etc) zetten dat je hier ook leuke banen hebt, met een link naar die banen. Het kan in ieder geval geen kwaad.

Mogelijkheden

Een mogelijkheid waar ik al een paar jaar mensen over vertel (maar nog geen uitwerking van gezien heb) is Layar. Met een Layar kan je op locatie (mits het buiten is i.v.m. goede GPS ontvangst) leuke rondleidingen geven rondom projecten. Denk hierbij aan grote bouwprojecten of technische projecten waarbij het ingenieursbureau dus niet verteld wat er gedaan is (met een rondleiding), maar de geïnteresseerden dat zelf kunnen bekijken. Helemaal leuk wordt dat natuurlijk als je op het bouwbord zet: zie in onze Layar wat we hier allemaal doen. Interessante mogelijkheden voor een stukje employer branding.

Niet doen

Al het andere is een beetje waste of time and money wat mij betreft. Mobiel is een game changer en zoals ik al eerder schreef, zolang je het spel niet veranderd is het dus… niets. We zetten mobiel nu vaak in volgens de principes van het internet. Net zoals we het internet de eerste jaren ingericht hebben volgens de principes van… de krant en productcatalogus. Dat is dus niet wat je moet doen. Mobiel solliciteren? Waarom zouden we dat willen? Mobiel vacatures zoeken? Alleen als het meerwaarde biedt voor de kandidaat.

Dus codes zetten bij een advertentie in de krant (als je die plaatst) of outdoor: ja. Hoewel QR codes dus nog steeds maar relatief klein zijn en er al betere (maar nóg onbekendere) technologie beschikbaar is. Mobiel wordt pas leuk als we het spel kunnen veranderen. Dus als bijvoorbeeld GPS altijd aan staat en we op basis van iemands reisgedrag betere vacatures kunnen aanbieden, die je een uur reistijd per dag schelen.

Verder zijn er natuurlijk nog andere leuke mogelijkheden met mobiel. Spontane ontmoetingen van mensen die toevallig bij elkaar in de buurt zijn bijvoorbeeld (leuk toch als je op je mobiel aangeeft: ik zoek mogelijk een baan in de IT en je mobiel zegt: in deze trein zit een recruiter die een IT recruiter, dit is de foto). Ik noem maar iets. Toekomstmuziek, maar dit ging ook over de toekomst.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


509 views | Reageer (6 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën