Recent sprak ik een goede vriend van me die sinds twee jaar ondernemer is. Hij heeft met een aantal partners inmiddels een bedrijf uit de grond gestampt dat meer dan een miljoen omzet doet en hij is als partner verantwoordelijk voor de HR kant van het bedrijf, met name de werving.

Hij is geen recruiter, heeft geen HR achtergrond en bekijkt het werven van personeel puur als ondernemer. Kosten – baten afweging maken en de juiste persoon aannemen. Hij had een aantal observaties van de markt, als buitenstaander, die ik toch even met jullie wil delen.

Jobboards

Hij had, als iemand met een grote sales achtergrond, groot respect voor de account managers van de jobboards zoals Monsterboard, NVB en StepStone. Het zijn mensen van hun afspraken, als ze beloven volgende week woensdag om 13:00 terug te bellen doen ze dat netjes. Daar kunnen veel sales mensen iets van leren.

Helaas vond hij hun aanbiedingen inhoudelijk erg lijken of die van malafide beleggingsadviseurs. Je plaatst op Monsterboard een vacature, je krijgt geen reactie en het antwoord van de account manager is: moet je meer geld bij ons besteden. Het is een beetje zoals in ‘the boiler room‘ stelde hij. We verspelen al je geld met beleggingen, maar als je nu meer bij ons besteed heb je een kans dat allemaal terug te verdienen.

Bureaus

Zijn mening als ondernemer over bureaus was veel slechter. Daar waar de boards nog goede sales deden is luisteren er bij de bureaus niet bij. Respecteren dat als je onder een vacature zet dat acquisitie niet op prijs wordt gesteld is er niet bij. Vervolgens heeft hij nog het fatsoen om deze mensen toch te woord te staan, ondanks dat ze hem hetzelfde respect niet tonen door niet te bellen. In een gesprek komt al heel snel naar voren dat het kostentechnisch toch niet uit kan dus kan beide veel tijd bespaard worden. Meer dan de helft stuurt vervolgens, ondanks andere afspraken, toch ‘een kandidaat’ toe. Er is een dunne scheidslijn tussen volharding en respectloosheid die in zijn optiek door veel bureaus wordt overschreven.

Daarnaast verbaasd deze man zich over het gebrek aan leesvaardigheid. Natuurlijk is het niet mogelijk een goede match te maken op cultuur zonder een gesprek. Op de harde criteria zoals die letterlijk in de vacature staan zou je verwachten dat als men CV’s loopt te spammen die toch kunnen kloppen. Echter het aantal CV’s dat door de bureaus wordt doorgestuurd van mensen die op één plek willen zitten (terwijl de functie 50% ‘on the road’ is zoals in de advertentie) is schrikbarend. Net als andere harde inhoudelijke criteria.  Ze doen maar wat, zo zegt hij, ze sturen zoveel mogelijk CV’s en hopen op de macht van grote getallen.

Hoe dan wel?

De vraag is dan natuurlijk: hoe dan wel? Als ondernemer is hij erg gecharmeerd van no-cure-no-pay voor een fatsoenlijke prijs. Betaling per CV is bijvoorbeeld iets waar hij erg positief over is. Als je als jobboard geen CV’s hebt binnen gebracht (nadrukkelijk stelde hij hierbij: geen, niet geen goede) zou je moeten proberen iets goed te maken (klein extra’tje bieden), niet meer geld binnen te halen. Als je als bureau CV’s wilt schuiven tegen een acceptabel bedrag (paar honderd euro max) kan dat, maar ga geen duizenden euro’s vragen voor diensten waar een bedrijf als het zijne niet op zit te wachten. Na verloop van tijd zou je je toch moeten realiseren dat je kan blijven bellen, maar het voor beide tijdsverspilling is.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


297 views | Reageer (3 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Jobboards, net beleggingsadviseurs | RecTec -- Topsy.com()

  • Boudewijn Timmers

    Bas, ik ben het helemaal eens met de mening van je vriend over jobboards en bureaus. Hoewel hij dan wellicht geen fulltime recruiter is, heeft hij het wel bij het rechte eind. Ook als corporate recruiter ken ik dit soort frustraties. De beroepsblindheid die je echter na verloop van tijd krijgt, bestaat vooral uit berusting omdat bij alle jobboards ongeveer dezelfde regels gelden en er maar weinig bureaus boven het maaiveld uitsteken. Vaak is het meer de bureaurecruiter die het verschil kan maken dan het bureau zelf.
    Een kanttekening wil ik toch wel even maken; het niet verkrijgen van respons op een posting kan ook aan jezelf liggen. Bijvoorbeeld aan hoe de tekst is opgesteld… Vorig jaar in een zaal met 250 recruiters gezien dat slechts een stuk of 10 zou solliciteren op de eigen vacatureteksten.. dat is toch wel bedroevend zou ik willen stellen. Weet natuurlijk niet hoe dat bij die vriend van je zit.
    Blijft onverlet dat de frustratie zeer herkenbaar is!

    Boudewijn Timmers

  • @boudewijn als mede eigenaar van een jobboard kan ik dat natuurlijk volledig beamen. Veel vacatures die ik plaats geef ik vooraf al aan dat de tekst niet sterk is. Echter, als je dezelfde vacature op 3 plekken uitzet en één geeft geen response en de andere 2 wel een paar goede kandidaten, dan is de conclusie snel getrokken.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën