RPO werkt dus niet (goed)

Door Bas van de Haterd op 10-02-2011 08:19.

Eerder schreef ik al een stuk waarom RPO niet gaat werken. Korte samenvatting daarvan: als je gelooft (en dat doe ik) dat HR toe gaat naar het managen van het sociaal kapitaal in en om je onderneming moet je dus zorgen dat je dit community management zelf doet. Reruitment is een essentieel onderdeel hiervan, dus dat moet je vooral zelf doen.

Dat wil niet zeggen dat je niet af en toe additionele hulp kan inschakelen. Bijvoorbeeld bij piekproductie (nieuwe wervingssite maken, grote opdracht dus snel nieuw personeel nodig, etc), maar de kern van je recruitment moet bij elke organisatie waar mensen de belangrijkste asset zijn intern liggen.

Daarnaast is er nog een additionele reden waarom het vaak niet werkt, procesmatige zaken kan je uitbesteden, maar ‘softe processen’ niet. Daar komt nu een steeds groter deel van het bedrijfsleven achter en inmiddels heeft een kwart van de bedrijven uitbestede HR taken weer terug in house gehaald.

Een aantal punten uit het onderzoek van Ernst & Young (ICT barometer) die personeelsnet netjes voor ons heeft doorgenomen.

  • De tevredenheid is gedaald van 6,8 naar 6,6 als het gaat om uitbestede diensten (niet enkel HR);
  • Tevredenheid over interne HR en recruitmentdiensten scoren een 7,1, tegen een 6,4 voor uitbestede HR diensten;
  • Loonadministratie is meest uitbestede dienst.

Mijn visie

Uitbesteding van ‘harde processen’ is zeker mogelijk en zelfs gewenst. Zaken als loonadministratie zijn een continue proces dat altijd doorgaat (als het goed is tenminste) en heel erg duidelijk vastgelegd kan worden. Immers is het een kwestie van één keer aanmelden en alles is redelijk in beton gegoten. Zo nu en dan een aanpassing in het loon of met een cafetariamodel misschien iets meer dynamiek, maar het proces is vooral ‘technisch’ van aard. Het kan geheel geautomatiseerd worden en dan is outsourcing goed en nuttig.

Recruitment is natuurlijk ook een proces, maar primair mensenwerk. Als we het zouden kunnen automatiseren zouden we dat wel doen, maar er zijn nog teveel ongrijpbare elementen aan. Hoewel de hersenscans misschien wel langzaam ooit hun intrede zullen doen, is zelfs de neurotechnologie nog niet op het punt dat je kennis en houding kan aflezen.

Een mooie vuistregel voor mij is altijd: als de automatisering slechts een heel beperkte invloed heeft op het totale proces is uitbesteding meestal geen verstandige zet. Bij recruitment speelt de automatisering (bijvoorbeeld het ATS) vaak maar een heel beperkte rol in de totale ervaring en daarmee is het geheel uitbesteden gewoon niet slim, soms kan je sommige delen uitbesteden, maar ook hier moet je heel erg voorzichtig mee zijn.

Aansturing

Daarnaast is er nog altijd de aansturing van het ge-outsourcde. Iets dat veel te weinig aandacht krijgt, maar vaak de belangrijkste oorzaak is voor falen. Weinig ervaring en weinig aandacht is een recept voor het falen van outsourcing, overal. Tot slot moet je ook de kostenoverweging totaal maken. Bij veel IT projecten zie je dat de kosten voor het bouwen of beheren wel naar beneden gaan, maar door de enorme hoeveelheid aansturing de totale kosten omhoog gaan. Immers moet een outsourcingpartner aangestuurd worden vanuit de organisatie dus daar moet personeel intern voor zijn dat er vroeger vaak niet was.

Conclusie

Ik geloof dat organisaties vooral moeten doen waar ze goed in zijn. Ik ben een groot fan van kleine organisaties met focus en ik geloof heilig in de kleine (netwerk) organisaties. Echter is in de kenniseconomie personeel voor bijna alle bedrijven de belangrijkste asset en daarmee moet je de zaken die van directe invloed zijn op je personeel (recruitment, HR) zo dicht mogelijk bij je organisatie houden.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


596 views | Reageer (4 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden RPO werkt dus niet (goed) | RecTec -- Topsy.com()

  • Ik weet het niet hoor, wij hebben software van een extern bedrijf om onze hrm en salarisadministratie mee te regelen. We besteden het dus uit en wij zijn er prima tevreden over. Je kan ook gewoon een pakket kiezen wat het beste bij je past, dan gaat het toch bijna altijd goed? Neem anders een kijkje op deze website: http://www.bcsbv.nl/Salarisadministratie/Salarisadministratie_uitbesteden.aspx daar gaat het echt prima mee, ze scoren uit een klanttevredenheidsonderzoek een ruime 8.

  • Nico Kaandorp

    Beste Bas,

    Leuk dat je als allesweter/beterweter en overall bemoeial je visie hebt gegeven op RPO. Hardgrondig ben ik het met je oneens. Waarom??? omdat ik een bemoeial gelover ben op “close”blijven waar je sterk in bent “core” business copyright McKinsey and company en uitbesteden waar je core compentence niet is.
    Anyway, Why RPO works aks Staatsloterij, KLM ICT, Wolters Kluwer en een aantal ander. Wellicth is het een mooi compromis het “IN” Sourced te doen dichtbij en verbonden met je klant. Nog niet te spreken over UP en Down Size mogelijkheden.
    RPO werkt (als het goed gedaan wordt) beter, sneller en goekoper.

    Nico Kaandorp

  • @Nico: jammer dat je begint met een ad hominem (op zich volgens de reactieregels al genoeg reden je post te verwijderen (wat ik niet zal doen)), maar vervolgens geen enkele onderbouwing levert, geen bewijs geeft en wat roept dat volledig in lijn is met waar je zelf je geld aan verdient. Erg jammer en niet erg sterk.

    Ik geloof inderdaad in doen wat je core business is. En daar waar personeel je belangrijkste asset is, moet recruitment dus per definitie je core business zijn van elke organisatie. Grappig ook dat je bedrijven noemt als KLM ICT, een technologisch drama waar ze de recruitment zo slecht op orde hebben dat ze hordes externe IT’ers nodig hebben. Wolters is een bedrijf dat langzaam uitsterft wegens een gebrek aan visie (wat natuurlijk volledig terug te herleiden is aan een slecht personeelsbeleid).

    Tevens geen enkel bewijs dus, terwijl het niet voor niets nu wel een duidelijke (meetbare) trend is dat men het teugdraait.

    Dus reageren, graag. Anoniem als je belanghebbende bent, liever niet. Enige vorm van onderbouwing stel ik (en de lezers hier) echter wel altijd erg op prijs.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën