Weekend leesvoer

Door Bas van de Haterd op 05-02-2011 08:00.

Er was weer zoveel nieuws dat niet op RecTec verschenen is deze week dat het weer eens tijd is de oude weekend leesvoer uit de doos te halen.

Internationaal gezien waren er een aantal interessante berichten. Zo bewees de waarde van een sterk werkgeversmerk. Men roept dat ze 6.000 talenten gaan aannemen omdat ze groeien. Een week later hebben ze 75.000 sollicitaties. Men wil bij Google werken, zoveel is wel duidelijk.

De concurrentie om IT personeel in Engeland is ook moordend, met name om de toppers in en om Cambridge. Daarom krijgt men daar een iPad als je komt solliciteren. Ergens vind ik het nog best slim, immers heb je de kans om je verhaal te doen aan de kandidaat. Aandacht is schaars en moet beloond worden roepen veel marketeers al jaren.

Nog dichterbij huis was er bijzonder nieuws uit België, daar blijkt uit onderzoek dat een kwart van de Vlamingen wel eens geweld op het werk heeft ondervonden. In de zorg en het onderwijs is dat nog veel hoger, bijna 50%.

Dan wat MKB nieuws. Van werk-naar-werk begeleiden is voor de MKB’er vaak erg lastig. Als er iemand uit moet is het geld vaak echt op. Ik zou bijna willen zeggen: trap een open deur in. Ook blijkt het MKB sociale media vooral te zien als een controle middel. Ook niet heel verbazingwekkend, hoewel ook de beste cases wat mij betreft uit het MKB komen.

Het blijkt dat de sollicitaties die op maandagmorgen verzonden worden ook vaak een maandagmorgen gevoel hebben en slecht geschreven zijn.

Topmanagers zetten ‘talent’ op dit moment hoog op het prioriteitenlijstje en zien het als een potentieel groot probleem. Tja, als je net de mensen eruit hebt gezet en ze nu weer nodig hebt is dat ook niet verrassend toch? Misschien had je daar twee jaar geleden over na moeten denken.

Nog een klein technisch dingetje dan. Al eerder hebben wij gemeld dat de snelheid van een site (die bij sommige wervingssites echt dramatisch is) van invloed is op je Google ranking (SEO). Deze blog geeft een mooie case aan hoe je met relatief weinig inspanning dat kan verbeteren en daar rendement uit kan halen, hoewel de auteur al wel toegeeft dat de extra traffic en omzet natuurlijk nooit zeker is dat het puur aan de optimalisatie toe te schrijven is.

Tot slot is Monsterboard een eigen blog begonnen, het werken vandaag blog. Welkom in de blogwereld Monsterboard. We zullen je met aandacht volgen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


189 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën