Afgelopen week was er weer een ‘onderzoekje‘ dat studenten bijna geen bijbanen zochten via social media.

Uit het onderzoek, uitgevoerd door Zoekbijbaan.nl, blijkt dat jongeren bij het zoeken naar een bijbaan meer gebruik maken van kanalen als online vacaturebanken (70 procent), het eigen netwerk (62 procent) en open sollicitaties (37 procent). Slechts 10 procent van de studenten zegt gebruik te maken van social media, bij scholieren is dit 7 procent.

Huh? Zien jullie hier ook iets vreemds? 62% gebruikt het eigen netwerk, maar slechts 10% zegt social media in te zetten. Lijkt me lastig om je netwerk te benaderen zonder media, immers, ook een telefoon is in principe een medium (en valt daarmee onder de media).

Dit soort onderzoekjes scoren goed in de nieuwsmedia, maar hebben natuurlijk 0 waarde. Sociale media hebben vooral waarbij bij werving voor het eigen netwerk in te zetten. Dus als je je eigen netwerk inzet is dat praktisch gezien gelijk aan het inzetten van social media. Dan kan je nog in discussie gaan wat wel en geen social media is, maar zoals ik al eerder heb aangegeven behoort de nadruk te liggen op het woordje SOCIAL en niet op MEDIA als je succesvol wilt zijn.

Tevens wordt de vraag gesteld of men op zoekt gaat in social media naar een baan. Dat is ook de verkeerde vraagstelling, aangezien social media helemaal geen plek zijn om te zoeken. Immers als je zoekt naar een baan zoek je een werkgever of vacature. Als we dan kijken naar de ‘beperkte omschrijving’ van Social Media (Linkedin, Hyves, Facebook, Twitter) zijn die interfaces totaal niet geschikt om zomaar een werkgever of baan te zoeken. Wel om na te gaan of men wel is wat de website zegt dat ze zijn of dus gewoon je relaties te vragen of ze je kunnen helpen.

Social media is juist voor recruitment ook weer geschikt voor het zoeken van een werknemer, dus door de recruiter. Alle onderzoeken die iets zeggen over ‘social media niet populair voor het vinden van een baan’ kunnen wat mij betreft per definitie naar de prullenbak aangezien de onderzoeker geen verstand heeft van social media en de verkeerde vraag stelt.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


697 views | Reageer (6 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Zoeken en vinden van werk via social media | RecTec -- Topsy.com()

  • Leonal

    Als social media wel gebruikt worden door recruiters om werknemers te zoeken, begrijp ik niet goed waarom werkzoekenden niet via social media zouden kunnen onderzoeken waar recruiters naar zoeken. Social media zijn volgens mij wel te volgen om te bezien welke vacatures aldaar worden aangeboden.

  • Omdat vacatures niet in social media staan, tenminste, in zeer geringe mate. Immers is een vacature een advertentie en is adverteren in social media doorgaans niet de slimste zet. Dus je komt heel weinig vacatures tegen, dus is het een zeer ongeschikte plek om te zoeken.

    Je kan eventueel wel naar recruiters zoeken, maar dan moet je dus weten welke sector of welk bedrijf je zoekt. Dat zou in theorie kunnen, maar dat is vaak omslachtig. Wel zoeken mensen recruiters als ze eenmaal een vacature of bedrijf gevonden hebben.

  • Mee eens. Al zie je steeds meer vacaturesites die vacatures op sociale media oppikken en op de eigen website plaatsen. Een voorbeeld is http://www.workt.nl maar ik ben er al meer tegen gekomen. Ik kan overigens persoonlijk beamen dat er wel wordt gesolliciteerd via sociale media; via Twitter heb ik dit jaar toch al 4 mensen op gesprek gehad.

    Ik verwacht dat de grote vacaturesites niet achter zullen blijven en vroeger of later ook de vacatures gaan overnemen die op bv. Twitter te vinden zijn.

  • eens, workt is juist een voorbeeld van waarom het zoeken in social media zelf zo lastig is. Het is heel versnipperd en heel erg fragmentarisch. Deel ook je mening dat er meer social media integratie zal komen bij vacaturesites, al is het maar om traffic te genereren.

    Overigens ontkent niemand dat men niet solliciteert via social media. Natuurlijk gebeurt dat. Toen ik voor Digitaal-Werven mensen zocht had ik in no time via een forum en twitter ook meer kandidaten dan ik nodig had. Echter, als je het hebt over omgekeerd: ik zoek een baan, laat ik eens gaan zoeken, is social media niet het meest geschikte kanaal.

  • “Wel om na te gaan of men wel is wat de website zegt dat ze zijn of dus gewoon je relaties te vragen of ze je kunnen helpen.” Helemaal mee eens. Als je een bepaald bedrijf op het oog hebt, waar je graag zou willen werken en je vindt iemand uit jouw ‘social media kringetje’ die daar toevallig werkt. Kun je wel mooi inside information krijgen en misschien zelfs wel een voet in de deur….. want de helft van alle mensen (in de VS) krijgt een baan via hun netwerk: http://www.labor.state.ny.us/careerservices/findajob/conduct.shtm


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn