We hebben niet voldoende budget hoor je van veel recruiters. Wat ze daarmee wat mij betreft eigenlijk zeggen is: ons bedrijf is niet leuk genoeg. Een geheel nieuwe organisatie, of eigenlijk is het geen organisatie, is 7 days of inspiration.

7 Days is ‘het nieuwe werken’ in optima forma, inclusief het nieuwe werven. Men heeft namelijk nooit ‘geworven’ anders dan mensen verteld waar ze mee bezig waren. Dat heeft een enorme olievlek werking gehad waardoor nu honderden mensen onbetaald het initiatief steunen, tijd vrijmaken, er werk voor doen, zonder er één euro voor betaald te krijgen.

Nu kan ik hier uitgebreid gaan uitleggen wat 7 days is en hoe het werkt. Hoe geweldig het is dan in deze week (van 28 feb tot 6 maart) bijvoorbeeld een groep koks in Amsterdam na hun betaalde werk een restaurant openen waarin ze gaan koken met het afval dat ze normaal weggooien. Mensen die dus hun normale werk nu ineens gratis doen, omdat het kan. Of hoe mensen van afval een co-werkplek bouwen in Nijmegen. Echter mag je dat gewoon op de site lezen.

Dit blog gaat over werving en daarom wil ik even focussen op de wervingskanten van 7 days. Dat is volledig via ‘referral recruitment’ gegaan. De intermenselijke relaties, waarbij niet alleen mensen direct gevraagd zijn, maar ook indirect. Ik ben zelf niet betrokken bij het initiatief, maar ik ken ongelofelijk veel mensen die dat wel zijn. Veel van die mensen zijn weer via via erbij betrokken geraakt en zo is het netwerk als een olievlek uitgebreid.

Hoe dat kan? Het begint met gewoon iets gaafs. Iets leuks, iets moois, iets briljants. Dat is wat de meeste mensen bij referral recruitment nogal eens vergeten. Als je geen leuk bedrijf hebt, zullen mensen vaak ook niet je aanraden, hoeveel geld je er ook voor betaald. Als je echt héél leuk werk hebt, hoef je ze er niet voor te betalen. Google en Facebook hebben een overvloed aan mensen die voor ze willen werken, omdat ze daar onderdeel zijn van iets unieks. Natuurlijk werven die ook, het is niet dat alles aan komt waaien, maar een stuk makkelijker dan de meeste. Ook G-star heeft meer moeite met het afwijzen dan het aantrekken van talent, waardoor ze juist hele effectieve werving hebben.

De beste werving zit vaak in het bedrijf zelf, leuk werk creëren. Natuurlijk is 7 days iets unieks dat je als organisatie niet na kan doen, juist omdat 7 days geen organisatie is. Wel kan je er van leren hoe je mensen kan motiveren om, gratis en voor niets, heel veel voor je te doen.

Dat het overigens overal ter wereld werkt, wordt bewezen door het feit dat de inspiratie voor 7 days uit… Estland komt. Waar men in één dag het hele land heeft opgeruimd!

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


338 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën