Werkenbij Otys: een review

Door Bas van de Haterd op 28-01-2011 08:08.

Bij toeval kwam ik op de nieuwe Werken bij Otys website, volgens mij de eerste van de ATS leveranciers die een eigen wervingssite heeft. Tijd dus voor een zeer kritische review, want van een ATS leverancier mag je toch een optimaal proces verwachten, niet? Op de site vond ik het persbericht (met prachtige termen als ocial media (niet mijn tikfout) dat ronkend sprak over het feit dat men alle technische hoogstandjes erin verwerkt had. Daarmee legt men de lat dus heel hoog. Laten we eens kijken.

De homepage heeft iets van de oorspronkelijke boer zoekt vrouw website. Nu heeft een goede vriend van me die destijds gemaakt, dus hoewel ik die TV serie nooit gezien heb is dat wel een compliment. Zeven licht bewegende beelden, met tekstwolkjes erbij met uitspraken van medewerkers. Met daaronder de naam van de medewerker en de functie. Goed gedaan, ziet er mooi uit, mooie invulling van de ‘visual’.

Verder staat duidelijk linksonder de vacatures zoeken, in het midden drie vacatures met daaronder een link naar de ‘iPhone community app’ (whatever that may be). Als Android gebruiker (die er toch meer zijn in Nederland dan iPhone gebruikers) voel ik me in ieder geval niet welkom of gewaardeerd. Rechts de persberichten en een twitterstream waarin alles met #otys wordt geplaatst. Dat is klasse, er zit geen filter op (zie ook mijn negatieve test tweet, de tweede in de screenshot). Als je al iets met twitter doet op je site is dit volgens mij de beste manier.

De homepage is dus overzichtelijk en heeft de benodigde informatie erin.

Video

Laten we dan één van de video’s bekijken. Ik klik op stagiair Eefje van Harskamp. Tot mijn verbazing start er geen video, maar kom ik in een nieuw scherm. Dit terwijl ik duidelijk op het play (>) knopje klikte.

Na mezelf over de eerste teleurstelling van het niet openen van een video heen gezet te hebben kijk ik even naar de tekst. Een dag in het leven van… leuk. Of dit nu een standaard dag is, met een event, durf ik te betwijfelen, maar een dag in het leven van is altijd een leuke insteek vind ik persoonlijk. Grappig dat ze zegt dat ze de klantensites op spelfouten controleert… het eigen persbericht dus blijkbaar niet.

Positief is ook dat er links de stages bij staan. Het is een stagiair, dus men doet aan getargete vacatures. Een snelle blik leert dat dit ook gebeurt bij alle andere personen. Opvallend is dat men geen vacatures toont als die er niet zijn (dan staat er: er zijn momenteel geen vacatures op mijn afdeling). Volgens mij laat je dan een kans liggen, ik zou daar dan wel iets van een call to action bij zetten (zoek hier in alle vacatures bijvoorbeeld).

Ook leuk gedaan is de pagina ervaringen van andere stagiairs. Het is niet één verhaal, je kan er meer lezen. Wel jammer is dat als je ‘ontmoet al mijn collega’s’ ineens weer op de normale Otys site komt in een toch andere sfeer. Daarnaast links naar Linkedin en Twitter profiel, zoals het hoort. Verder geen contactgegevens, jammer.

De video zelf valt op dat men geen standaard Youtube of Vimeo integratie heeft gebruikt, maar de JWplayer. Dit komt waarschijnlijk doordat men de video in verschillende segmenten heeft opgeknipt. Naast de video heeft men namelijk de video navigatie staan (visueel niet mooi gedaan, maar vooruit). Daar kan je naar verschillende elementen in de video skippen, dus naar collega’s of naar sfeer. Een geïndexeerde video dus.

Wie zijn wij?

Verder door de site. De eerste link in de bovenste navigatie: wie zijn wij. Klik erop en BAM, een lap tekst voor je neus in een lettertype en omvang die ik niet ga lezen. Het linkje naar de statistieken is wel weer grappig, hoewel het geel onleesbaar is op de witte achtergrond en de statistieken best beperkt zijn. Daar had ik meer verwacht.

Procedure

Voordat we naar het sollicitatie-proces gaan even op het linkje procedure klikken. Ik verwacht daar natuurlijk iets te lezen over hoe het proces in zijn werk gaat, maar ik krijg er meteen weer een reeks links. Bij Hoe solliciteer ik bij Otys een uitleg over mogelijkheden om te solliciteren en een ‘job alert’ aan te maken. Die je verder niet kan specificeren naar b.v. vakgebied. Jammer. Bij op gesprek een redelijke uitleg over de procedure, maar bijvoorbeeld niet met wie je de gesprekken krijgt. Wel goede uitleg over de online assesment, helaas moet je daar wel weer heen en weer voor klikken. De arbeidsvoorwaarden worden aardig beschreven en er wordt zelfs iets vermeld over je start.

Opvallend is dat je steeds met de back knop van het ene naar het andere stukje moet. Usability technisch is over deze pagina’s niet al te lang nagedacht.

Vacatures

Bij de vacatures (bijvoorbeeld de internationale vacatures) staat een mooie widget per categorie. Duidelijk en helder hoeveel vacatures per vakgebied er zijn. Goed weergegeven.

De laat je CV achter! (een uitroepteken?) widget ziet er dan weer erg amateuristisch uit. Nederlands en Engels door elkaar (CV taal: Dutch), een captcha (aaaargh) en blijkbaar staat er achter de bestand kiezen knop (die er lay out technisch natuurlijk ook lelijk uit ziet) nog iets, maar welk woord met die G… wordt bedoeld is mij een raadsel.

Ook schrijf je je volgens de tekst in voor een profiel, maar wat dat profiel is, doet, welke privacy voorwaarden er aan zitten… het is mij een raadsel.

Nog even over die privacy verklaring: daar staat dus van alles in, maar niets over hoe lang een sollicitatie in bestand gehouden wordt of hoe je deze kan verwijderen. Op zich niets nieuws, dat doet bijna geen enkele partij, maar op een werkenbij site niet praten over sollicitaties in je privacy statement blijf ik wonderlijk vinden.

Dan weer terug naar de vacaturs. Laten we beginnen met de vacature ‘widget’ op de homepage.

Drie selectieboxen, waarbij je bij de 2e en 3e niet het idee hebt dat je een pull down menu krijgt (het lijkt tekst waar je overheen kan tikken). Dat gebeurt wel (ik ben niet van de verassingen) en zoals hier links te zien ziet het er niet uit. Met vinkjes en een scroll bar een pull down menu weergeven is lay out technisch niet bepaald een plaatje om naar te kijken.

Opvallend is dat het begint met een ‘selecteer alle’, terwijl het dus check boxen zijn. Apart, aangezien je ze dus juist één voor één kan selecteren en als je niets intikt ze ook automatisch allemaal geselecteerd zijn. Waarom het dienstverband erin zit is mij ook een raadsel, vast, tijdelijk en stage? Aparte keuze.

Wanneer ik dan zoek (marketing in het open tekstveld, verder niets ingetikt) krijg ik 4 vacatures terug. Grappig genoeg één in Parijs, twee in Veenendaal en één in Gent. Bijzonder dat men dus niet kiest voor een veld ‘waar’ (wat gebruikelijk is) en meteen internationale vacatures geeft.

De resultaten zien er apart uit. Goed weergegeven met locatie, kort profiel, publicatie datum (geen sluitingsdatum), waardering (op basis waarvan is mij een raadsel) en aantal sollicitaties (dat geeft het blauwe poppetje aan, maar die 1 is niet 1 sollicitatie, bij de bovenste vacature is dat 4, bij die daaronder 3 lees je met de mouse over).

De rating begrijp ik niets van, er staat ook nergens iets over uitgelegd. Het enige dat ik weet is dat ik op een 1,5* vacature niet ga solliciteren natuurlijk. Het aantal sollicitanten weergeven is kandidaat centraal volgens sommigen, mij zegt het alleen zo weinig. Ik kan het op zoveel manieren uitleggen. Leuk gedaan, maar ik zou het mijn klanten nooit aanraden.

Wel heel goed gedaan zijn de facet based verfijnopties aan de rechterkant. Je kan hier verder gaan met je zoekopdracht op b.v. vakgebied of aantal uur per week, waarbij ook het aantal vacatures blijft staan. Zoals het hoort, keurig.

De vacature zelf is lelijk opgemaakt. Het is gelijk aan een vacature op een jobboard, er staat zelfs bij: Opdrachtgever: Otys technology. Ja, ik zit op werken bij Otys, lijkt me logisch. Ook worden er hele verhalen verteld die elders op de site al staan.

Sollicitatie

Dan natuurlijk ‘the proof of the pudding’, het solliciteren zelf. Daar mag je denk ik het meest kritisch op zijn.

Natuurlijk niet wat de meeste kandidaten willen een mail adres. Je moet het systeem in, koste wat het kost.

Je kan solliciteren met je Linkedin profiel, netjes. Het aantal verplichte velden is zeer beperkt, ook keurig, maar wel weer een Captcha (aaaaaargh).

Laat ik mijn Linkedin profiel eens gebruiken. De optie is er enkel ‘untill revoked’. Ik mag dus niet zelf bepalen hoe lang ze toegang tot mijn profiel hebben.

Ik geef ze toegang en enkel mijn naam komt terug. Logisch, Linkedin geeft geen mailadressen en meer vragen ze niet.

Mijn werkervaring, mijn opleidingen, niets komt terug. Zal wel in het volgende scherm zijn, dus submit.

Huh? Dan krijg ik de volgende melding

Ik heb een Account aangemaakt? Wil ik een account aanmaken? Ik wilde solliciteren. Ik wil helemaal geen account. Hoezo een account?

En welke informatie heb je nu uit mijn Linkedin profiel gehaald? Geen enkele feedback. Helemaal niets. Ik heb meteen mijn toegang maar weer ingetrokken, dit vertrouw ik niet.

Grappig genoeg krijg ik vervolgens wel een mail dat ik toch heb gesolliciteerd, keurig van een persoon met aanhef (en een spelfout in mijn naam, ze maken de H van Haterd namelijk geen hoofdletter van terwijl ik dit exact correct heb ingevuld op het formulier). De belofte dat er binnen enkele dagen contact op genomen wordt en de woorden dat ik altijd contact op kan nemen per mail of telefoon. En verder in de mail een gigantische hoeveelheid marketing waar ik zelf moe van zou worden.

Traag

Wat me verder opviel is dat de site erg traag is. Nu kan dat in theorie aan mijn verbinding liggen, maar tegelijk heb ik geen moeite met andere sites als nu.nl of google agenda, gmail, etc. Apart voor een partij die sites host.

Conclusie

Otys heeft als eerste van de ATS’en ook zelf een bijzondere werken bij site neergezet. Een voorbeeld voor velen denk ik. De site heeft behoorlijk wat informatie over het werken bij, hoewel op een aantal punten de usability nog niet optimaal is.

Wat echter heel opvallend is,  is dat het digitale sollicitatie-proces wat mij betreft echt niet kan. Juist daarvoor verkopen ze software. Men maakt een account aan zonder dat te vragen. Men haalt Linkedin informatie binnen zonder terugkoppeling wat men binnen haalt en de feedback geeft helemaal niet aan dat je gesolliciteerd hebt.

Opvallend dus dat het systeem dat er achter zit, of meer de inrichting ervan, de zwakste schakel in het geheel is. Of minimaal de meest kandidaat-onvriendelijke.

De site zelf is zeker een mooi voorbeeld van een goede site, op dus het proces en de snelheid na. Er zitten een aantal leuke technologische features in, maar de belofte dat ‘alle innovatieve opties’ erin zitten moet ik missen. Ik kom geen games tegen, geen interactieve testen, de video’s zijn geïndexeerd, maar niet gepersonaliseerd of interactief. Als je de lat hoog legt moet je die ook waarmaken natuurlijk en ‘alle’ is hoog van de toren blazen. Dat neemt niet weg dat men een mooie site heeft neergezet. Leuk ook om te zien dat ruim een uur na mijn negatieve testtweet die nog steeds keurig meeloopt op de widget, geen censuur, daar moet je respect voor hebben.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


993 views | Reageer (7 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Werkenbij Otys: een review | RecTec -- Topsy.com()

  • Ebovanderbroek

    Ach ja, de kinderen van de schoenmaker lopen toch ook op versleten schoenen…

  • @ebo als dat je reactie is heb ik toch niet goed over weten te brengen wat ik over had willen brengen. De site zelf vind ik namelijk dus best wel goed, een voorbeeld voor de concurrentie. Het proces vind ik niet bepaald respectvol richting de kandidaat. Je krijgt geen feedback wat men uit je Linkedin profiel haalt en solliciteren = account aanmaken, wat ik persoonlijk ook vind dat een keuze moet zijn van de kandidaat of hij/zij dat wil. Maar als ik eerlijk ben past dat onrespectvolle gedrag dan wel weer heel erg bij Otys, het is wel in lijn met hun employer brand.

  • Leuk om een review te zien van onze site! Altijd fijn als er kritisch naar gekeken wordt. Er zijn een aantal zaken waarin je zeker een punt hebt en waar we ook direct werk van gemaakt hebben om te wijzigen. Hieronder wat nader bekeken:

    Dat je bij het doorklikken op het knopje een video verwacht, is eigenlijk wel logisch. Ik ga het ronde ‘play’ knopje in de flash laten vervangen voor een pijltje. iPhone App, onze Android App is op het moment in ontwikkeling. Dat heb ik op de site laten zetten. Call to action bij geen vacatures op de afdeling vind ik een goeie. Ik heb daarom ‘Alle vacatures’ laten toevoegen voor navigatie. En ook de usability van de procedure pagina’s heb ik laten verbeteren. Goed punt. Die gekke ‘G’ bleek een typisch Chrome dingetje te zijn en is ook opgelost. Taal van CV hebben we eruit gehaald. De tekst bij ‘Laat je CV achter’ hebben we uitgebreid met een stukje wat een profiel betekent. En we hebben bij de zoekopties ‘waar’ (welk land) toegevoegd.

    De ‘poppetjes’ bij de zoekresultaten zijn door de gebruiker zelf in te stellen. Dat kunnen we flexibel maken. Je snapt dat één poppetje voor één sollicitant niet heel logisch is als je er straks 20 hebben. Dat is afhankelijk van de settings. Maar we hebben hem nu zo ingesteld dat het logischer is als je met je muis er over heen scrollt. Deze poppetjes zijn inderdaad optioneel
    en je kan er voor kiezen deze ook niet te tonen.

    De sterretjes met het percentage is de mate waarin de zoekresultaten voldoen aan je zoekterm. Zoek je op marketing, en staat die er 1x in, is het aantal sterretjes erbij lager dan wanneer het woord 10x genoemd wordt. Zoals je ziet, als je het trefwoord hebt verwijderd en op criteria gaat zoeken heb je altijd 100% sterretjes. Je mouseover geeft aan dat het om de hierover gaat.

    Dat er verhalen in de vacature staan die ook elders op de site staan, is bewust. We plaatsen deze vacature namelijk ook door en als het de landingspagina is na een zoekopdracht dan is het prettig dat dit erbij staat. De opdrachtgever tonen is inderdaad overbodig, die hebben we eruit gehaald.

    Linkedin Sollicitaties:
    De optie ‘untill revoked’ is er één die Linkedin zelf aanbied. Je hebt als sollicitant wel de mogelijkheid om dit te wijzigen, er staat namelijk (piepklein weliswaar) achter “Change”. Dit is iets waar wij geen invloed op kunnen uitoefenen, dit is een LinkedIn feature.

    Dat we geen feedback geven over wat er met je LinkedIn gegevens gebeurd, is niet juist. Ik ben wel met je eens dat dit nog niet duidelijk genoeg is. De ‘Dank’ pagina heb ik daarom laten uitbreiden en dit nog toe laten voegen aan de sollicitatiepagina. Maar je hebt een mail ontvangen dat je account aan is gemaakt en met je wachtwoord. In die mail staat wat je met een account kan doen (je gegevens wijzigen, je sollicitatie(s) zien, documenten uploaden, search agents aanmaken) en ook staat hier toelichting in welke LinkedIn gegevens doorgezet zijn, plus een beschrijving hoe je de machtiging kan intrekken.

    De bedank-mail is voorzien van een automatische aanhef, en er staat Bas van de haterd in ons systeem. Toch een kleine letter dus. De ‘gigantische hoeveelheid marketing’ begrijp ik niet helemaal. Dit is namelijk uitleg over wat je in je profiel kan doen zoals ik hierboven heb vermeld?

    Wat betreft de innovatieve zaken, deze site laat zien wat wij kunnen. We zijn geen games producent dus recruitment games is voor ons niet relevant. Gepersonaliseerde video zou zeker leuk zijn. Als je een partij weet die dat kan, graag. Wij tonen graag de zoekfunctionaliteiten, facet based search, ontologie zoekresultaten, gerelateerde vacatures en call to actions. Plus integratie van social media. De zaken dus die wij zo 1-2-3 voor onze klanten op kunnen zetten. De usability is doormiddel van instellingen en het zelf kunnen wijzigen van teksten in mails en templates te verbeteren. Een frisse blik daarbij geeft weer leerpunten waar we gelukkig direct op in kunnen springen. Dank daarvoor!

  • @laura: Even reageren op enkele puntjes. Jullie geven geen terugkoppeling van wat er met mijn Linkedin profiel gebeurt. Ik geef toestemming, maar kan daarna niets meer aanpassen. Je geeft niet aan wat je er wel en niet uit haalt, je geeft geen mogelijkheid dit aan te passen voordat het een ander systeem in gaat. Dat is gewoon niet netjes. Net als bij CV extractie zou je gewoon aan moeten geven wat je eruit haalt en de kandidaat de mogelijkheid moeten geven aanpassingen te doen. Een mooi voorbeeld hiervan is te vinden op http://www.continu.nl

    Het aanmaken van een account is ook iets dat ik niet respectvol vind. Dat moet een keuze zijn. Waarom moet een kandidaat een account krijgen als hij solliciteert? Ik wil gewoon kunnen solliciteren, waarbij je optioneel kan aanklikken dat je een account wil waar je die gegevens kan beheren.

    Dat jullie niet automatisch een achternaam een hoofdletter geven in het systeem is toch niet de kandidaat zijn fout? En die hoeveelheid marketing: kijk eens naar de ‘handtekening’, het aantal logo’s, events en dat spul. Dat bedoel ik. Handtekeningen, bah.

    Wat ik bedoelde met ‘niet alle innovatieve zaken’ is dat die zaken er allemaal zijn. Als je zo hoog van de toren blaast in een persbericht ‘ALLE innovatieve zaken’, kan je kritiek verwachten. Wat je zegt klopt, er zitten veel innovatieve zaken in die je zo 1-2-3 erin kan zetten. Dat zou dus ook in je persbericht moeten staan, niet ‘alle’.

  • @bas:
    Linkedin info teruggeven, dat kan wel. Probeer nog maar eens, ik heb het aangezet om te laten zien. De sollicitatieprocedure is dus “vrij in te richten”. Zoals bij Continu, teruggeven van wat er is ingevoerd, is mogelijk en wij doen dat ook wanneer je bijv. gebruik maakt van extractie (Textkernel). Maar dat doe je om fouten te corrigeren.

    In het geval van de LinkedIN koppeling, vinden wij dat niet nuttig. Bekijk maar eens hoe lang het formulier nu wordt. En kiezen we dus voor een snelle sollicitatie met al het gemak daarvan in plaats van formulieren waarin je gegevens kunt aanpassen die je gewoon in je LinkedIN profiel zou moeten aanpassen als ze niet kloppen. Wanneer je dat doet, worden deze overigens direct in onze database overgenomen, vanwege de aktieve koppeling met LinkedIN.

    Over het aanmaken van een account. Wanneer je solliciteert en men gebruik maakt van een ATS, is er eigenlijk altijd sprake van een “account”. Je gegevens worden dus altijd in een database opgeslagen. Je zegt dat je het “niet respectvol” vindt van een partij (wij in dit geval). Wij vinden het belangrijk dat we het gewoon netjes melden én door middel van het “account” zorgen we juist dat de kandidaat zelf zijn gegevens kan beheren en verwijderen. Ook daar weer: het kan wel anders, we kunnen de optie de account te zien uitzetten en geen inloggegevens sturen. Maar dan sta je dus als kandidaat in de database en heb je zelf geen mogelijkheden meer om terug te zien waar je op gesolliciteerd hebt of hoe je in onze database staat. Een keuze, dus.

    Wat betreft de handtekening: Het is onderdeel van ons employer brand dat we evenementen en dergelijke organiseren. Die experience houdt dan ook niet op bij de website, het wordt doorgevoerd in de e-mail. Dat is een keuze, maar het is dus de onze. En inderdaad, marketing.

    De kritiek over het woordje “alle” nemen we ter harte (voor een volgende persbericht). Dank je.

  • @Laura: het gaat er niet om wat wel en niet kan, het gaat er om hoe het gebeurde. Je moet jezelf zelf afvragen waarom je een optie in het systeem hebt waarin je dus als opdrachtgever kan kiezen om het niet te doen. Ik vind dat je ten alle tijden verplicht ben aan te geven wat je ergens uit haalt. Het feit dat je aangeeft dat ‘jullie het niet nuttig vinden’ is precies het onrespectvolle gedrag. Je doet iets met mijn gegevens, maar je weigert mij te vertellen wat. Geen idee wat je er wel en niet uit haalt, hoe dat eruit ziet en ik heb ook geen keuze om bepaalde dingen niet te delen. Onrespectvol naar kandidaten.

    Idem voor het account. Dat dient een keuze te zijn van de kandidaat. Mijn gegevens opslaan? Dat geef je ook nergens aan. Nergens ook in de privacy disclaimer staat dat je dat gaat doen, hoe lang je dat doet, hoe het er uit komt. Wettelijk gezien in strijd met de WbP, zoals overigens 90% van alle organisaties van Nederland.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën