Werkenbij Otys: een review

Door Bas van de Haterd op 28-01-2011 08:08.

Bij toeval kwam ik op de nieuwe Werken bij Otys website, volgens mij de eerste van de ATS leveranciers die een eigen wervingssite heeft. Tijd dus voor een zeer kritische review, want van een ATS leverancier mag je toch een optimaal proces verwachten, niet? Op de site vond ik het persbericht (met prachtige termen als ocial media (niet mijn tikfout) dat ronkend sprak over het feit dat men alle technische hoogstandjes erin verwerkt had. Daarmee legt men de lat dus heel hoog. Laten we eens kijken.

De homepage heeft iets van de oorspronkelijke boer zoekt vrouw website. Nu heeft een goede vriend van me die destijds gemaakt, dus hoewel ik die TV serie nooit gezien heb is dat wel een compliment. Zeven licht bewegende beelden, met tekstwolkjes erbij met uitspraken van medewerkers. Met daaronder de naam van de medewerker en de functie. Goed gedaan, ziet er mooi uit, mooie invulling van de ‘visual’.

Verder staat duidelijk linksonder de vacatures zoeken, in het midden drie vacatures met daaronder een link naar de ‘iPhone community app’ (whatever that may be). Als Android gebruiker (die er toch meer zijn in Nederland dan iPhone gebruikers) voel ik me in ieder geval niet welkom of gewaardeerd. Rechts de persberichten en een twitterstream waarin alles met #otys wordt geplaatst. Dat is klasse, er zit geen filter op (zie ook mijn negatieve test tweet, de tweede in de screenshot). Als je al iets met twitter doet op je site is dit volgens mij de beste manier.

De homepage is dus overzichtelijk en heeft de benodigde informatie erin.

Video

Laten we dan één van de video’s bekijken. Ik klik op stagiair Eefje van Harskamp. Tot mijn verbazing start er geen video, maar kom ik in een nieuw scherm. Dit terwijl ik duidelijk op het play (>) knopje klikte.

Na mezelf over de eerste teleurstelling van het niet openen van een video heen gezet te hebben kijk ik even naar de tekst. Een dag in het leven van… leuk. Of dit nu een standaard dag is, met een event, durf ik te betwijfelen, maar een dag in het leven van is altijd een leuke insteek vind ik persoonlijk. Grappig dat ze zegt dat ze de klantensites op spelfouten controleert… het eigen persbericht dus blijkbaar niet.

Positief is ook dat er links de stages bij staan. Het is een stagiair, dus men doet aan getargete vacatures. Een snelle blik leert dat dit ook gebeurt bij alle andere personen. Opvallend is dat men geen vacatures toont als die er niet zijn (dan staat er: er zijn momenteel geen vacatures op mijn afdeling). Volgens mij laat je dan een kans liggen, ik zou daar dan wel iets van een call to action bij zetten (zoek hier in alle vacatures bijvoorbeeld).

Ook leuk gedaan is de pagina ervaringen van andere stagiairs. Het is niet één verhaal, je kan er meer lezen. Wel jammer is dat als je ‘ontmoet al mijn collega’s’ ineens weer op de normale Otys site komt in een toch andere sfeer. Daarnaast links naar Linkedin en Twitter profiel, zoals het hoort. Verder geen contactgegevens, jammer.

De video zelf valt op dat men geen standaard Youtube of Vimeo integratie heeft gebruikt, maar de JWplayer. Dit komt waarschijnlijk doordat men de video in verschillende segmenten heeft opgeknipt. Naast de video heeft men namelijk de video navigatie staan (visueel niet mooi gedaan, maar vooruit). Daar kan je naar verschillende elementen in de video skippen, dus naar collega’s of naar sfeer. Een geïndexeerde video dus.

Wie zijn wij?

Verder door de site. De eerste link in de bovenste navigatie: wie zijn wij. Klik erop en BAM, een lap tekst voor je neus in een lettertype en omvang die ik niet ga lezen. Het linkje naar de statistieken is wel weer grappig, hoewel het geel onleesbaar is op de witte achtergrond en de statistieken best beperkt zijn. Daar had ik meer verwacht.

Procedure

Voordat we naar het sollicitatie-proces gaan even op het linkje procedure klikken. Ik verwacht daar natuurlijk iets te lezen over hoe het proces in zijn werk gaat, maar ik krijg er meteen weer een reeks links. Bij Hoe solliciteer ik bij Otys een uitleg over mogelijkheden om te solliciteren en een ‘job alert’ aan te maken. Die je verder niet kan specificeren naar b.v. vakgebied. Jammer. Bij op gesprek een redelijke uitleg over de procedure, maar bijvoorbeeld niet met wie je de gesprekken krijgt. Wel goede uitleg over de online assesment, helaas moet je daar wel weer heen en weer voor klikken. De arbeidsvoorwaarden worden aardig beschreven en er wordt zelfs iets vermeld over je start.

Opvallend is dat je steeds met de back knop van het ene naar het andere stukje moet. Usability technisch is over deze pagina’s niet al te lang nagedacht.

Vacatures

Bij de vacatures (bijvoorbeeld de internationale vacatures) staat een mooie widget per categorie. Duidelijk en helder hoeveel vacatures per vakgebied er zijn. Goed weergegeven.

De laat je CV achter! (een uitroepteken?) widget ziet er dan weer erg amateuristisch uit. Nederlands en Engels door elkaar (CV taal: Dutch), een captcha (aaaargh) en blijkbaar staat er achter de bestand kiezen knop (die er lay out technisch natuurlijk ook lelijk uit ziet) nog iets, maar welk woord met die G… wordt bedoeld is mij een raadsel.

Ook schrijf je je volgens de tekst in voor een profiel, maar wat dat profiel is, doet, welke privacy voorwaarden er aan zitten… het is mij een raadsel.

Nog even over die privacy verklaring: daar staat dus van alles in, maar niets over hoe lang een sollicitatie in bestand gehouden wordt of hoe je deze kan verwijderen. Op zich niets nieuws, dat doet bijna geen enkele partij, maar op een werkenbij site niet praten over sollicitaties in je privacy statement blijf ik wonderlijk vinden.

Dan weer terug naar de vacaturs. Laten we beginnen met de vacature ‘widget’ op de homepage.

Drie selectieboxen, waarbij je bij de 2e en 3e niet het idee hebt dat je een pull down menu krijgt (het lijkt tekst waar je overheen kan tikken). Dat gebeurt wel (ik ben niet van de verassingen) en zoals hier links te zien ziet het er niet uit. Met vinkjes en een scroll bar een pull down menu weergeven is lay out technisch niet bepaald een plaatje om naar te kijken.

Opvallend is dat het begint met een ‘selecteer alle’, terwijl het dus check boxen zijn. Apart, aangezien je ze dus juist één voor één kan selecteren en als je niets intikt ze ook automatisch allemaal geselecteerd zijn. Waarom het dienstverband erin zit is mij ook een raadsel, vast, tijdelijk en stage? Aparte keuze.

Wanneer ik dan zoek (marketing in het open tekstveld, verder niets ingetikt) krijg ik 4 vacatures terug. Grappig genoeg één in Parijs, twee in Veenendaal en één in Gent. Bijzonder dat men dus niet kiest voor een veld ‘waar’ (wat gebruikelijk is) en meteen internationale vacatures geeft.

De resultaten zien er apart uit. Goed weergegeven met locatie, kort profiel, publicatie datum (geen sluitingsdatum), waardering (op basis waarvan is mij een raadsel) en aantal sollicitaties (dat geeft het blauwe poppetje aan, maar die 1 is niet 1 sollicitatie, bij de bovenste vacature is dat 4, bij die daaronder 3 lees je met de mouse over).

De rating begrijp ik niets van, er staat ook nergens iets over uitgelegd. Het enige dat ik weet is dat ik op een 1,5* vacature niet ga solliciteren natuurlijk. Het aantal sollicitanten weergeven is kandidaat centraal volgens sommigen, mij zegt het alleen zo weinig. Ik kan het op zoveel manieren uitleggen. Leuk gedaan, maar ik zou het mijn klanten nooit aanraden.

Wel heel goed gedaan zijn de facet based verfijnopties aan de rechterkant. Je kan hier verder gaan met je zoekopdracht op b.v. vakgebied of aantal uur per week, waarbij ook het aantal vacatures blijft staan. Zoals het hoort, keurig.

De vacature zelf is lelijk opgemaakt. Het is gelijk aan een vacature op een jobboard, er staat zelfs bij: Opdrachtgever: Otys technology. Ja, ik zit op werken bij Otys, lijkt me logisch. Ook worden er hele verhalen verteld die elders op de site al staan.

Sollicitatie

Dan natuurlijk ‘the proof of the pudding’, het solliciteren zelf. Daar mag je denk ik het meest kritisch op zijn.

Natuurlijk niet wat de meeste kandidaten willen een mail adres. Je moet het systeem in, koste wat het kost.

Je kan solliciteren met je Linkedin profiel, netjes. Het aantal verplichte velden is zeer beperkt, ook keurig, maar wel weer een Captcha (aaaaaargh).

Laat ik mijn Linkedin profiel eens gebruiken. De optie is er enkel ‘untill revoked’. Ik mag dus niet zelf bepalen hoe lang ze toegang tot mijn profiel hebben.

Ik geef ze toegang en enkel mijn naam komt terug. Logisch, Linkedin geeft geen mailadressen en meer vragen ze niet.

Mijn werkervaring, mijn opleidingen, niets komt terug. Zal wel in het volgende scherm zijn, dus submit.

Huh? Dan krijg ik de volgende melding

Ik heb een Account aangemaakt? Wil ik een account aanmaken? Ik wilde solliciteren. Ik wil helemaal geen account. Hoezo een account?

En welke informatie heb je nu uit mijn Linkedin profiel gehaald? Geen enkele feedback. Helemaal niets. Ik heb meteen mijn toegang maar weer ingetrokken, dit vertrouw ik niet.

Grappig genoeg krijg ik vervolgens wel een mail dat ik toch heb gesolliciteerd, keurig van een persoon met aanhef (en een spelfout in mijn naam, ze maken de H van Haterd namelijk geen hoofdletter van terwijl ik dit exact correct heb ingevuld op het formulier). De belofte dat er binnen enkele dagen contact op genomen wordt en de woorden dat ik altijd contact op kan nemen per mail of telefoon. En verder in de mail een gigantische hoeveelheid marketing waar ik zelf moe van zou worden.

Traag

Wat me verder opviel is dat de site erg traag is. Nu kan dat in theorie aan mijn verbinding liggen, maar tegelijk heb ik geen moeite met andere sites als nu.nl of google agenda, gmail, etc. Apart voor een partij die sites host.

Conclusie

Otys heeft als eerste van de ATS’en ook zelf een bijzondere werken bij site neergezet. Een voorbeeld voor velen denk ik. De site heeft behoorlijk wat informatie over het werken bij, hoewel op een aantal punten de usability nog niet optimaal is.

Wat echter heel opvallend is,  is dat het digitale sollicitatie-proces wat mij betreft echt niet kan. Juist daarvoor verkopen ze software. Men maakt een account aan zonder dat te vragen. Men haalt Linkedin informatie binnen zonder terugkoppeling wat men binnen haalt en de feedback geeft helemaal niet aan dat je gesolliciteerd hebt.

Opvallend dus dat het systeem dat er achter zit, of meer de inrichting ervan, de zwakste schakel in het geheel is. Of minimaal de meest kandidaat-onvriendelijke.

De site zelf is zeker een mooi voorbeeld van een goede site, op dus het proces en de snelheid na. Er zitten een aantal leuke technologische features in, maar de belofte dat ‘alle innovatieve opties’ erin zitten moet ik missen. Ik kom geen games tegen, geen interactieve testen, de video’s zijn geïndexeerd, maar niet gepersonaliseerd of interactief. Als je de lat hoog legt moet je die ook waarmaken natuurlijk en ‘alle’ is hoog van de toren blazen. Dat neemt niet weg dat men een mooie site heeft neergezet. Leuk ook om te zien dat ruim een uur na mijn negatieve testtweet die nog steeds keurig meeloopt op de widget, geen censuur, daar moet je respect voor hebben.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.097 views | Reageer (7 reacties)