Gisteren kwam het bericht van Monsterboard dat bijna de helft (46%) van de onderzochte werkzoekenden (steekproef van 865) wel eens geen reactie had gehad op een sollicitatie. Een schandalig hoog percentage natuurlijk.

Een percentage dat ook veel hoger ligt dan de steekproef van Digitaal-Werven dit jaar, waar 25% van de organisaties niets van zich liet horen.

Waar komen die verschillen vandaan? Een paar mogelijke verklaringen.

Het onderzoek is natuurlijk anders gedaan. Ten eerste is de steekproef anders. Bij Monsterboard gaat het om kandidaten die niets gehoord hebben op een sollicitatie via Monsterboard. Bij Monsterboard staan ook (heel veel) W&S bureaus erbij. Digitaal-Werven onderzoekt enkel corporates. Dus mogelijke verklaring 1: bureaus reageren veel slechter.

Een andere verklaring is dat het bij Digitaal-Werven gaat om het aantal organisaties en bij Monsterboard om de kandidaten. Als er een aantal notoire bureaus of werkgevers bij zitten die vinden dat ze niet hoeven te reageren, zoals een aantal op Recruitmentmatters gewoon aangeeft, kan dit een groot effect hebben op deze cijfers. Immers, kan één partij die niet reageert wel heel veel kandidaten hebben.

Verbetering

Bij Digitaal-Werven zagen we de laatste jaren wel een verbetering in de reacties. Zowel in het aantal als in de termijn waarop men reageert.

Tijdens de crisis (die eind 2008 begon) zag je het aantal onbeantwoorde sollicitaties stijgen, maar dit jaar nam het dus weer af, ondanks dat recruiters naar eigen zeggen het nog steeds erg druk hadden, onderbemand waren en veel reacties op een vacature kregen. Bij deze grafiek moet een notitie gemaakt worden dat in 2007 er enkel open sollicitaties werden verzonden (vanaf 2008 waar mogelijk gericht), wat een vertekening kan geven in de cijfers. Hoewel ook open sollicitaties normaal netjes beantwoord moeten worden is de ervaring dat dit minder gebeurt.

Daarnaast zagen we dat de reactietermijn steeds sneller wordt. De helft van alle sollicitaties (steekproef: 350 organisaties in Nederland) reageert keurig binnen een werkweek.

Standpunt

Ik blijf bij mijn standpunt dat elke sollicitatie ten alle tijden beantwoord moet worden, hoe zwak de sollicitatie ook is. Bij ongeïnteresseerde mensen (standaard CV dat totaal niet aansluit zonder motivatiebrief) kan je je af doen met een standaard afwijzing, hoewel een kleine persoonlijke noot het altijd netter maakt. Maar niet reageren is niet netjes en geeft dit vakgebied gewoon een nog slechtere naam dan dat het al heeft.

Klagen over het gedrag van kandidaten lijkt me ook niet echt terecht. Het is echt kinderachtig om te zeggen: hoeveel mensen reageren niet op mijn mail? Tja, logisch als je bedenkt hoe ongeïnteresseerd die meestal opgesteld zijn. Daarnaast weet ik dat veel recruiters het verschrikkelijk vinden dat ze allemaal over één kam geschoren worden, waarom doe je dat men kandidaten dan wel?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


218 views | Reageer (3 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Reageren bureaus slechter dan corporates? | RecTec -- Topsy.com()

  • Jeroen Bergen

    @bas, kan het ook zo zijn dat het verschil zit in de vraagstelling: “wel eens geen reactie had gehad op een sollicitatie” is natuurlijk wel iets anders dan ” waar 25% van de organisaties niets van zich liet horen”. Beetje in de trant van “Heeft u weleens in de file gestaan of heeft u afgelopen week in de file gestaan”?! Want als dat geen rol speelt moet we ons als branche wel echt gaan schamen.

  • @Jeroen: dat geef ik toch ook aan in het artikel? Tenminste, was wel de bedoeling dat dat eruit kwam. Het kan dus of zijn dat bureaus veel slechter zijn, of dat er een aantal notoire partijen zitten die heel veel kandidaten slecht behandelen.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën