Al eerder schreef ik een stukje over de IT arbeidsmarkt. Hierin stelde ik het statement (van o.a. ICT Office) aan de kaak over het feit dat de ICT bedrijven met een slecht imago kampen. Niet de IT bedrijven hebben een slecht imago, enkel de big 8 was mijn standpunt. Veel medestanders, uiteraard een aantal tegenstanders (zoals gebruikelijk met een belang en zonder inhoudelijke onderbouwing).

Nu is het Intermediair onderzoek onder de beste werkgevers uit. Niet enkel IT werkgevers, alle werkgevers. Gebaseerd op een combinatie medewerkerstevredenheid en arbeidsvoorwaarden. De winnaar: een IT bedrijf: Macaw. In de top 10: totaal 4 echte IT bedrijven (tevens enkele die veel IT’ers in dienst hebben).

Als we nog verder kijken staan er in de bedrijven met de hoogte werknemerstevredenheid zelfs vijf IT bedrijven in de top 10.

Van de big 8 IT bedrijven komt alleen Sogeti in de lijst voor, op een 32e plaats in de overall ranglijst. Ze staan echter niet in de top 20 beste arbeidsvoorwaarden en niet in de top 20 meest tevreden werknemers.

De zeven andere big 8 bedrijven komen geen van allen in enige van deze lijsten voor. Opvallend vanuit wervingsperspectief, je zou denken dat in zo’n krappe arbeidsmarkt je juist zou investeren in het behoud van je mensen toch? Misschien zit daar ook wel het probleem.

Nu is er natuurlijk, zoals op elk onderzoek, altijd wel het nodige aan te merken. Men moet meedoen aan dit onderzoek en slechts 77 partijen hebben meegedaan aan het ‘arbeidsvoorwaarden onderzoek’ en 65 bedrijven aan het ‘medewerkerstevredenheids onderzoek’. Toch is het opvallend te noemen hoe goed de middelgrote IT bedrijven weer scoren, wat dus in ieder geval laat zien dat niet de hele IT markt kampt met een imago probleem.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


230 views | Reageer (4 reacties)
  • R Civile

    Ik ben bang dat je hier een heel groot punt hebt. Vanuit managements perspectief kan ik hier zeker een paar punten naar voren brengen.

    Recessie
    De recessie bracht alle partijen ertoe ernstig te snijden op tal van gebieden. Ik wil bijna zeggen ‘traditioneel’, want het is twee maal eerder gebeurd, werd er het hardste in de IT gesneden vanuit het idee dat dit de snelste besparingen zou opleveren. Hierbij kun je je twee dingen met reden afvragen.

    1. Is die eerste winst wel een echte winst?
    Immers, wanneer je je strategische dienstverlening binnen de organisatie gaat uithollen, gaan er dan niet elders in de organisatie zaken in de knel komen?

    2. Waren die IT-ers dan wel zo noodzakelijk?
    Wanneer je de IT in de organisatie verder uitkleed, omdat dat nu eenmaal zakelijk opportuun is ten tijde van recessie, en alles blijft gewoon draaien, had je dan al die IT-ers wel zo nodig?

    Dat laatste is dan ook een signaal aan de wand want heel veel IT-ers weten niet eens goed uit te leggen wat je nu eigenlijk met IT probeert te bewerkstelligen. Wanneer je dat namelijk wel zou doen, dat je besparingen bewerkstelligt in de organisatie, dan zou de opzet hoogst waarschijnlijk beduidend anders zijn geweest.

    Bovendien zegt dit natuurlijk ook iets over het management die zich heeft laten verleiden tot ….. Wanneer we kijken naar de toeleveranciers, waar dus de hardste klappen vielen, die hadden al die tijd natuurlijk een aanmerkelijk commercieel belang. Het genereren van omzet en het maken van winst.

    In de Recessie zien we dan vervolgens hoe diezelfde leveranciers om gaan met hun eigen menselijk kapitaal. En dat is uiterst bedroevend. Veel uitstroom, bijzonder verslechterende condities en ridicule eisen t.a.v. de nieuwe instroom. Men staat toe dat de klanten ridicule eisen stelt aan posten in de IT en recruiters die daar aan, uit winst bejag, mee doen met als gevolg dat men databases probeert te vullen of ridicule posten probeert in te vullen.

    Kennis en Kunde
    Ik durf gerust te stellen dat menig manager bij IT leveranciers en menig recruiter weinig tot niets begrijpt van IT en de basale opzet doch uit winstoogmerk handelt. De rekening ligt dan vervolgens bij zowel de IT-er individueel, want het is namelijk diens Imago waar het om gaat, en de afnemende organisatie.

    De laatste voelt zich bekocht door de rekeningen die men tijden kreeg gepresenteerd en nu plots tot de ontdekking komt dat de recessie de IT een stuk goedkoper lijkt te maken. De IT toeleveranciers krijgen te maken met een zeer afnemend vertrouwen doordat de individuele IT specialisten, ik heb het hier over de echte IT-er, echt niet meer naar de Big 8 zullen gaan, of ze moeten financieel niet anders kunnen, Maar of als zelfstandige of bij een kleine specialistische partij onder dak zijn.

    Het zegt veel over het Imago van de grotere IT leveranciers en vanuit eigen ervaring moet ik zeggen dat het artikel de lading aardig dekt. Wanneer een grote toeleverancier het idee heeft mij te kunnen inhuren voor maximaal een maand met de optie tot verlenging, mag zich met reden eens in de spiegel aankijken en bedenken of die nog wel zo kwalitatief kan opereren in een moeilijke markt.

    De afnemende organisaties mogen zich met reden dan wel eens afvragen of zij al die jaren wel goed werden voorgelicht en wel de kwaliteit hebben gekregen waar men voor heeft betaald. Werkelijke IT besparingen zitten namelijk helemaal niet zo zeer in wie je af laat vloeien maar hoe de IT binnen de organisatie is ingeregeld. Daar is, ondanks de recessie, nog steeds grote winst te behalen al zullen die Big 8 u dit uit winstbejag, of gewoon gebrek aan kennis, u dit niet vertellen.

  • Pingback: Tweets die vermelden Niets mis met imago IT’ers | RecTec -- Topsy.com()

  • Ik kan me helemaal vinden in bovenstaande. Maar dat is niet gek, want ik werk dan ook voor Macaw 😉

    En wij zijn dan ook erg blij met ons imago als Beste Werkgever (volgens Intermediair), zeker omdat dit onderzoek voor een groot deel is gebaseerd op de mening en tevredenheid van onze eigen medewerkers. Dat we vlak na een stevige crisisperiode zo hoog zijn geeindigd in een dit onderzoek, betekent voor ons veel meer dan een hoge score in economisch voortvarende tijden. Dan is het namelijk helemaal zo niet moeilijk om medewerkers “blij te maken”.

    Macaw wil naar haar medewerkers de best mogelijke werkgever zijn, zowel in goede als in slechte tijden. Ook in crisistijd denken we aan de lange termijn en zullen we er alles aan doen om onze medewerkers te behouden en nemen we liever geen drastische (en persoonlijk pijnlijke) maatregelen om op korte termijn onze financiele doelstellingen te halen.
    Ik denk dat dit medewerker georienteerde beleid zich op de lange termijn trouwens toch wel vertaald in succes, ook op financieel gebied.

    Ik spreek de laatste maanden veel kandidaten die graag bij ons komen werken en als ik hun ervaringen van de afgelopen jaren bij hun huidige werkgever hoor, merk je dat andere (met name grotere) partijen een stuk minder zorgvuldig met hun medewerkers om gaan. En dat kortzichtigheid hoogtij viert blijkt uit het feit dat die partijen ook al weer werven en nieuwe collega’s lijken te ‘kopen’. En de loyale medewerkers die al 3 jaar geen salarisverhoging hebben gehad en je door mindere tijden hebben geholpen, krijgen niet de aandacht die ze verdienen en blijven tamelijk gefrustreerd achter. Ik snap dat imageo probleem dan wel.

  • Ik kan me helemaal vinden in bovenstaande. Maar dat is niet gek, want ik werk dan ook voor Macaw 😉

    En wij zijn dan ook erg blij met ons imago als Beste Werkgever (volgens Intermediair), zeker omdat dit onderzoek voor een groot deel is gebaseerd op de mening en tevredenheid van onze eigen medewerkers. Dat we vlak na een stevige crisisperiode zo hoog zijn geeindigd in een dit onderzoek, betekent voor ons veel meer dan een hoge score in economisch voortvarende tijden. Dan is het namelijk helemaal zo niet moeilijk om medewerkers “blij te maken”.

    Macaw wil naar haar medewerkers de best mogelijke werkgever zijn, zowel in goede als in slechte tijden. Ook in crisistijd denken we aan de lange termijn en zullen we er alles aan doen om onze medewerkers te behouden en nemen we liever geen drastische (en persoonlijk pijnlijke) maatregelen om op korte termijn onze financiele doelstellingen te halen.
    Ik denk dat dit medewerker georienteerde beleid zich op de lange termijn trouwens toch wel vertaald in succes, ook op financieel gebied.

    Ik spreek de laatste maanden veel kandidaten die graag bij ons komen werken en als ik hun ervaringen van de afgelopen jaren bij hun huidige werkgever hoor, merk je dat andere (met name grotere) partijen een stuk minder zorgvuldig met hun medewerkers om gaan. En dat kortzichtigheid hoogtij viert blijkt uit het feit dat die partijen ook al weer werven en nieuwe collega’s lijken te ‘kopen’. En de loyale medewerkers die al 3 jaar geen salarisverhoging hebben gehad en je door mindere tijden hebben geholpen, krijgen niet de aandacht die ze verdienen en blijven tamelijk gefrustreerd achter. Ik snap dat imageo probleem dan wel.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën