Dat Tam Tam een zeer vooruitstrevend bureau is als het gaat om hun arbeidsmarktcommunicatie mag bekend zijn. Ze waren niet voor niets het eerste (en enige) MKB bedrijf dat tot op heden naar huis ging met de Digitaal-Werven award voor beste digitale sollicitatie-ervaring. Tam Tam heeft al regelmatig leuke dingen en nu heeft men de mogelijkheid om niet alleen via Facebook contact te houden (met 1.100 fans doen velen dat), maar ook te solliciteren.

De best wel actieve Facebook Fanpage van Tam Tam gaf al een mooi beeld van het bedrijf.

Zo geeft men naast de updates op de ‘wall’ bijvoorbeeld in de foto sectie ook een serie over één van de bedrijfsuitjes. Ook staan er foto’s op van ‘onze mensen’, wie werken er allemaal. Er is een aparte tab ‘leef je droom’ waarin een interview met Paul Manuel (partner) staat dat ik een aantal jaar geleden heb afgenomen. Een bijzonder programma (maar daarover later meer).

Ook heeft men tabs met video’s, de events, de presentaties (slideshare). Men biedt gewoon op Facebook een totale ervaring aan voor iedereen die er mogelijk zou willen werken (of klant wil worden). Daar kunnen veel bedrijven nog iets van leren.

Maar nu heeft men (volgens mij als eerste in Nederland) ook de mogelijkheid direct vanaf Facebook te solliciteren. Nog niet met je profiel (daar staat ook gewoon te weinig informatie in natuurlijk), maar dat ziet er zo uit.

Gewoon een google doc geïntegreerd in de Facebook pagina. Simpel: ja, zeker. Maar soms is het zo simpel toch?

Waarom vind ik dit de moeite waard iets over te zeggen als het zo simpel is? Misschien wel omdat het zo dodelijk eenvoudig is. Maar welke partij doet het nu?

Daarnaast is het 100% kandidaat gecentreerd. Laten we het even doorlopen. Het begint met een foto van de recruiter, haar mail adres en telefoonnummer. Het enige wat nog ontbreek is dat erbij staat dat ze de recruiter is…. Er staat wel bij: vragen, dus waarvoor je contact kan opnemen is wel duidelijk.

Daarna enkel de strikt noodzakelijke velden die verplicht zijn. Naam en e-mail adres. Voldoende om contact op te nemen toch? Mogelijkheden voor een CV bijvoegen (niet verplicht), Linkedin profiel (niet verplicht), motivatie (niet verplicht). Je kan dus laten zien wie je bent en wat je wilt, maar op jouw manier. Perfect om geïnteresseerden op een laagdrempelige manier hun interesse te laten aangeven. Je kan aangeven wat voor soort functie je zou willen, hoeft niet. Tam Tam kennende neemt Nanda dan snel contact op om te kijken of er een match mogelijk is.

Conclusie

Soms is het zo eenvoudig, een Google Doc integreren in Facebook en je kan solliciteren via Facebook. Gewoon op de plek waar men toch al is, waar men net een goed beeld van je bedrijf heeft gekregen. Geen lastige ATS systemen, geen vervelende processen. Het enige wat je moet doen is dat document controleren zodat je snel contact opneemt. Soms is het echt zo eenvoudig om een goede sollicitatie-ervaring te bieden.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


989 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën