Afgelopen week is de nieuwe Werken bij Eiffel site live gegaan, of eigenlijk het nieuwe werken bij deel van de Eiffel site, want men heeft niet gekozen voor een aparte site.

Nu was Eiffel genomineerd voor Digitaal-Werven vorig jaar, man had dus een degelijk uitgangspunt. De kritiek van de jury was dat het een inhoudelijk goede site was, maar weinig gevoel uitsprak en met functietitels als ‘senior professional’ erg intern gefocussed was. Zoals Bart Looije (van Eiffel) op Twitter aangeeft: geheel bedacht en uitgevoerd door Eiffelaars zelf. Van Concept tot fotografie tot bouw. Nu kan dat heel goed gaan (zie Klap) en heel slecht (zie Sogeti en Cap Gemini). Ik ben dus benieuwd naar het resultaat en of de interne focus nog steeds zo nadrukkelijk aanwezig is.

Er is dus gekozen voor een apart deel op de normale site. Dat is niet goed of slecht, dat is gewoon een keuze. Wel opvallend is dat als ik op het werkenbij stuk zit en klik op home, ik niet naar de homepage van Eiffel zelf kom. De enige mogelijkheid om terug te gaan naar de Eiffel pagina zit helemaal rechtsonderin verstopt, wat het hele nut van het integreren in je bestaande URL volgens mij, usability technisch in ieder geval, teniet doet. Misschien dat het vanuit SEO perspectief gedaan is, ik vind het apart en niet slim.

De homepage zelf geeft een iets ander beeld dan de Eiffel pagina zelf. Meer beelden, meer visuals, maar geen directe call to action. Wat wil men dat ik bekijk? De visual is groot en lijkt me te willen verwijzen naar de ‘over Eiffelaars’. Verder heeft men wel duidelijk de vacatures vermeld, een filmpje van ‘Eiffel in 3 minuten’ en de recruiters (die op dinsdagmiddag om 11 uur allemaal offline zijn).

Laat ik eerst het filmpje maar bekijken. Eiffel in 3 minuten (bijna 2 minuten zelfs, het filmpje zelf duur 2,30 waarvan bijna 20 seconden op het eind enkel het logo in beeld is). Hoewel het dus zeer kort is, komt het over al zeer langdradig. De voice over is saai en spreekt l.a.n.g.z.a.a.m. Het verhaal is leuk uitgebeeld met tekeningen, maar het raakt mij persoonlijk niet. Ik heb nog steeds geen idee wat ze nu doen, er zit een referentie in richting topsport, maar hoe die handen en voeten krijgt is mij geheel onduidelijk. Conclusie over het filmpje: leuk idee, matig uitgewerkt.

Eiffelaars

Laten we dan eens kijken naar dat waar de grote visual ons naar toe stuurt: de Eiffelaars. Meerdere keren weer een referentie naar de topsport. Onder andere Ranomi Kromowijojo komt daarin voor, onze toekomstig olympisch kampioen Zwemmen (toch?). Eens kijken wat die te vertellen heeft.

De tekst hiernaast (volg Ranomi op Twitter) wordt aangevuld met haar laatste Tweets. Leuk gedaan, maar wat heeft deze vrouw nu met Eiffel te maken? Ze staat bij ‘Eiffelaars’, maar werkt ze er? En wat doet ze dan? Sponsoren ze haar? Ik kom er niet achter.

Laten we dan eens een andere ‘gewone’ Eiffelaar pakken. Gertjan Delhaas.

Kijk, dat is dan weer heel leuk gedaan. De visual is nu de persoon zelf (ga ik vanuit tenminste). Dus je hebt meteen een foto.

Daarnaast is heel kort en krachtig iets geschreven over een onderwerp en zijn de vier onderwerpen waarover hij verteld gesplitst. Je hebt dus niet het gevoel van ‘lap tekst’ en kan heel snel er doorheen lezen en zelf bepalen of je verder wilt lezen.

Wel aparte (en slecht) vind ik dat de knoppen naast het profiel zijn om dit bericht ‘te delen’. Bij de Linkedin button verwacht ik dat ik naar zijn Linkedin profiel zou gaan, bij de Twitter button zijn Twitter account (niet dat ik dit ga Tweeten). Ik mis in deze dus alle mogelijkheden om Gertjan ‘op te zoeken’ buiten de site. Bestaat hij echt? Wat is zijn achtergrond? Of is het allemaal fake? De integratie met Social Media (op een goede manier) zit dus niet in de site. Ook heeft men expliciet gebruik gemaakt van tekst en niet van film. Beide is natuurlijk mooier, maar zo kan je dingen blijven toevoegen natuurlijk.

Over Eiffel

Het ‘over Eiffel’ geeft wederom dezelfde inhoudsloze boodschap waarbij ik nog steeds niet weet wat het bedrijf nu doet. Men maakt strategie werkzaam. Vast helder intern, maar ik mis houvast. Wel geeft men een duidelijke historie. Goed gedaan.

Dan het ‘inspired by topsport’. Duidelijk is dat Eiffel hier veel waarde aan hecht, het komt overal terug. Men geeft aan samenwerkingen te hebben met een drietal sportclubs: een hockeyclub, zwemvereniging en basketbalclub, door het hele land heen. Ook is er, ver weg gestopt, een filmpje met Pieter van den Hoogenband. Manager van de topsportcommunity van Eiffel. Wat hij precies doet komt er (wederom) niet in terug, maar hij geeft een referentie aan Eiffel waar je u tegen zegt. Het interview komt ook heel authentiek over, niet ingestudeerd, veel eeh’s, wel sterk. Echter, hier is dus veel, veel meer mee te doen. Als dit zo belangrijk is voor Eiffel, waarom staat er dan zo weinig over? Waarom is de video zo ver weg gestopt? Waarom vind ik geen overzicht van de zaken die Eiffel doet? Waarom enkel halve en vage verwijzingen naar ‘topsporters helpen onze medewerkers en klanten een spiegel voor te houden’. Maak het concreet, doet iets met deze geweldige asset!

Werken bij Eiffel

Het begint met een introducerend verhaaltje over hoe het is om te werken bij Eiffel, waar ik meteen op afknap. Men praat over ondernemerschap, iets wat pertinent niet KAN in loondienst. Ondernemers lopen namelijk risico en kans op groot rendement, in loondienst doe je dat niet dus ben je geen ondernemer. De zin “Eiffel is een organisatie van ondernemers, je hebt de ruimte om naast je opdrachten samen met collega’s initiatieven op te pakken, uit te rollen en mee te denken in de strategie van Eiffel.” geeft ook wel aan dat het dus geen ondernemers zijn, maar hooguit ondernemende mensen. Eigenlijk gewoon normale professionals, alleen zijn er ook veel organisaties die professionals tot loonslaven hebben gebombardeerd. Als ik lees dat het een organisatie van ondernemers is verwacht ik ook dat medewerkers dus aandeelhouder kunnen worden en kunnen participeren. Of dat ze veel investeren in de nieuwe organisaties van medewerkers zodat die ondernemer kunnen worden. Dat is een ondernemende organisatie. Geen woord daarover, afknapper dus.

De arbeidsvoorwaarden zien er aardig uit, maar daar is meer mee te doen. Er zitten 7 klikbare linkjes in die uitkomen bij een drietal omschrijvingen. Wederom komt hier het nodige aan sportactiviteiten terug, dat is dus in ieder gevel consequent gedaan.

Recruiters

Voor we doorgaan naar de vacatures en het solliciteren nog even kijken naar de recruiters.

Erg leuk gedaan, goed weergegeven wie het zijn, wat voor mensen ze zijn, waar hun specialisatie ligt en met contactgegevens (zoals Linkedin en mobiel nummer). De chat lijkt erg klantvriendelijk opgesteld. Gewoon goed gedaan!

Vacatures & Solliciteren

Dan de belangrijkste stap: het solliciteren. Er zitten twee ingangen: vacatures en solliciteren. Eerst eens naar de laatste kijken. Opvallend is trouwens dat je vanuit dit deel van de site ineens een link krijgt naar de opdrachtgevers op de corporate Eiffel site. Ik begrijp waarom ze die link ver weg gestopt hebben, een lelijke tag cloud zonder enige extra informatie. Afknapper.

Terug naar het solliciteren. Een schok gaat door me heen, een formulier van 31 velden waarvan 22 verplicht. Bovenin kan je dan uit 6 vacatures kiezen. Laten we dan toch maar eerst die vacatures bekijken. De young professional: enorme lap tekst waarvan het gros van de informatie ook op de site te vinden is. Verder geen informatie over de recruiters erbij. Bij Jurist AJZ (heldere titel, AJZ, ik weet meteen waar het voor staat) staat wel de recruiter genoemd. Ook is de tekst op een hele andere manier opgebouwd, maar met een enorme usability no-no.

Zoals hiernaast het plaatje laat zien. Direct solliciteren staat niet onderaan en is geen duidelijke knop. Daaronder staat de recruiter nog vermeld, maar als kandidaat verwacht je de knop helemaal onderaan.

Hier is het mail adres trouwens wel klikbaar, op de recruiterssite niet. Apart.

Bij de andere ‘professional’ vacatures zijn de direct solliciteren knoppen niet eens rood, waardoor ze helemaal niet meer opvallen.

Laten we dan eens solliciteren op de functie van account manager. Het eerste dat me opvalt: pagina titel vergeten (untiteled page). Oeps, foutje, niet getest.

Vervolgens valt me op dat ik een héél ander sollicitatiescherm voor me heb dan als ik op het ‘solliciteren’ linkje klik. Volkomen anders opgemaakt omdat ik ook op een iets andere URL zit (eiffel/werkenbijeiffel i.p.v. eiffel/werkenbij). Het lijkt wel op de oude site hier online is gehouden.

Absoluut onacceptabel slecht is dat ik net aangaf dat ik dus solliciteerde op de functie van account manager, maar nu ineens weer een profiel (het heet nu ineens profiel, geen vacature) moet selecteren. Dat had ik toch al gedaan? Waarom neemt men dat niet mee?

Om het dan helemaal bizar te maken zijn er ineens veel meer profielen dan op de site stonden. We gaan van 6 functies naar 12. Waar komen die ineens vandaan.

Ook zijn de links in het oude menu niet goed werkend. Ze komen allemaal op de nieuwe werkenbij site uit, maar vacatures niet op vacatures en recruiters niet bij recruiters. Een stukje oude site online gehouden en niet goed doorverwezen (meteen ook weer een SEO no-no).

Solliciteren

Het solliciteren zelf, nogmaals een veel te lang scherm met heel veel overbodige informatie. Alles staat al in mijn CV, maar die moet ik alsnog achteraf bijvoegen. Linkedin profiel willen ze wel de URL ophalen, maar extractie zit er niet in. CV extractie ook niet.

Ook hebben de CV en de begeleidende brief een maximale bestandsgrootte, er wordt geen melding gemaakt van de formaten die ze kunnen lezen. Een verplicht veld ‘reageert naar aanleiding van’ geeft aan dat ze in ieder geval niet veel aan tracking doen.

Conclusie

De site op zich is goed, met een aantal verbeterpunten. De site is dus gemaakt door mensen van het bedrijf en dat zie je er aan af. Er zit veel jargon in waarvan ik betwijfel of het duidelijk is voor de buitenwereld en een aantal zaken met betrekking tot b.v. de topsport zijn erg slecht uitgewerkt. Waarschijnlijk volkomen helder wat Ranomi voor Eiffel doet intern, maar ik heb geen idee. Net als de pay off en de filmpjes, ik weet nog steeds niet wat Eiffel nu eigenlijk doet.

Verder is de site gewoon eenvoudig en to the point. Goede heldere en veelal bondige informatie, op een netjes gestructureerde manier weergegeven.

Alles gaat echter down the drain op het moment dat je wilt solliciteren. Ineens kom je terug in de oude site. Het proces is zo sollicitant onvriendelijk als je maar kan indenken. Geen enkele nieuwe techniek is gebruikt die het solliciteren prettiger maakt. Een nieuwe site zonder de Linkedin API aan te spreken is iets dat ik persoonlijk al vind dat niet meer kan. Wanneer je echter ‘solliciteren’ klikt bij een vacature en die vervolgens nog een keer moet selecteren is dat echt not done.

De site is iets verbeterd, straalt wat meer uit, maar er is veel te weinig aandacht geweest voor de details en de toch al zwakke plekken die men had. Blijkbaar is enige externe assistentie inroepen soms toch niet onverstandig. Men scoort een voldoende, een magere voldoende, maar of het genoeg is om weer genomineerd te worden voor Digitaal-Werven als er niets verbeterd wordt betwijfel ik. De ambitie die men uitsprak vorig jaar om in 2011 te winnen kom ik in de site niet tegen, dat deel van de topsport mentaliteit mis ik toch echt in deze site.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.206 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën