Vorige week schreef ik een stuk: wat als je ATS omvalt? Eén van de grootste risico’s die je organisatie heeft bij een faillissement van je leverancier is dat je van de ene op de andere dag je gegevens kwijt bent. Immers, de hosting provider trekt de stekker eruit en aangezien bijna alle systemen middels SaaS (Software As A Service) worden aangeboden kan je nergens meer bij.

Dit geldt natuurlijk ook bij een faillissement van de hosting provider van je leverancier, maar dat is vaak van zeer tijdelijke aard (het overzetten van een host is veel makkelijker immers, kost een paar dagen als men nog niets geregeld had, maar dan is het opgelost). Ik heb dus een vraag gestuurd naar alle ATS leveranciers die mij bekend zijn in Nederland met de vraag: heeft u iets geregeld voor uw klanten als u failliet gaat? Gevolgd door nog enkele andere vragen.

De benaderde organisaties in dit onderzoek zijn (in alfabetische volgorde): Carerix, CATSone, Connexys, Hireserve, Jobpartners, Jobsrepublic, Match-id, Otys, PeopleXS, Recruity, StepStone, Tangram, Wisenose en Yellowyard.

De partijen hadden ruim een week om te reageren, toch hebben enkelen niets van zich laten horen, te weten: Jobpartners, Match-id, Otys, Recruity en Yellowyard. Zonder informatie kan ik uiteraard niets over deze partijen zeggen, dus deze zullen verder niet meer genoemd worden.

StepStone Solutions (waar ook MrTed onder valt) heeft wel gereageerd, maar met de reactie dat dit onder geheimhouding valt (vraag mij niet hoe je dat kan denken) en een reactie op een vraag die ik niet gesteld heb (namelijk dat ze hun hosting partijen met zorg uitzoeken).

Regelingen bij faillissement

De vraag aan de verschillende leveranciers was dus wat men geregeld had in het geval, uiteraard niet te verwachten, geval van een faillissement. Uiteraard (ondanks mijn verzoek dit niet te doen, wie het hardst roept, wie het meest te verbergen heeft denk ik altijd maar) reageerde de meeste dat er financieel niets mis was met hen en een breed spectrum van uiteenlopende redenen dat hun niets kon overkomen.

Interessant was ook dat veel partijen begonnen te praten over de maatregelen die men getroffen had bij een faillissement van hun hosting partij. Dat was niet de vraag, maar natuurlijk ook interessant. Dit zit bij de meeste partijen wel snor, maar zoals gezegd kan dit een klein probleem opleveren (enkele dagen zonder ATS is iets anders dan je hele ATS weg).

De reacties dan.

Carerix is de enige partij in de markt die zijn software als SaaS aanbiedt en daadwerkelijk een oplossing heeft voor haar klanten bij een faillissement! Men heeft een contingency provider die in het geval van een surseance of faillissement de systemen 12 maanden operationeel houdt.

PeopleXS heeft aangegeven wel met een oplossing bezig te zijn om ook na faillissement nog enige tijd in de lucht te zijn. Ik ken de basis van deze oplossing en kan zeggen dat ook dit een echte oplossing gaat bieden. Echter is mij dit in vertrouwen verteld en wil PeopleXS daar verder nog niets over kwijt omdat dit nog niet operationeel is, dus kan ik er niet over uitweiden.

Tangram en Wisenose geven aan dat ze hun software niet als SaaS aanbieden. Dat is niet helemaal correct, beide bieden het namelijk wel aan als SaaS, maar niet verplicht. Tangram levert in-house oplossingen en Wisenose biedt de klant zelf aan het bij hun eigen provider te stallen. Indien hiervoor gekozen wordt is er dus geen probleem, indien men wel kiest voor de SaaS oplossing is dat er wel. Ook moet hierbij aangegeven worden dat beide ook geen kopieën dus maken van de databases van klanten, dus klanten zijn zelf verantwoordelijk voor hun eigen back-ups.

Hireserve geeft aan hun hosting twee maanden vooruit te betalen, dus in theorie heeft een partij twee maanden de tijd om iets te regelen bij een faillissement. Echter geven ze ook heel eerlijk aan dat een faillissement normaal vooraf gaat door je rekeningen al een tijdje niet te betalen, dus is dit ook niet echt een zekerheid. Bij Hireserve is het, net als bij Tangram en Wisenose, ook mogelijk het zelf te hosten.

Alle andere partijen, op CATSone na, hebben de mogelijkheid tot een escrow oplossing. Dan staat de broncode bij een notaris die vrij komt bij een faillissement. Zoals in de reacties op het eerste artikel is dit een schijnzekerheid die stamt uit de tijd van voor SaaS. Immers lost dit geen acuut probleem op (je software is down, je hebt ineens broncode) en is het maar de vraag in hoeverre je alles zomaar aan de praat krijgt. Vergelijk het met een auto, je krijgt ineens alle losse onderdelen… succes! Alle partijen geven tevens aan dat dit een extra optie is (waar de klant extra voor moet betalen dus), waar maar zeer weinig klanten gebruik van maken.

Conclusie: Als het gaat om de continuïteit, dus kunnen blijven werken als je leverancier failliet gaat, zit je bij Carerix goed. Tangram en Wisenose heb je ook geen korte termijn issues mee als je niet voor hun SaaS oplossing gekozen hebt. Over enkele maanden komt daar als het goed is PeopleXS bij. De anderen hebben (nog) niets voor u geregeld. Hierbij moet natuurlijk wel nadrukkelijk aangegeven worden dat je dan geen acuut probleem hebt, je bent als klant wel spontaan je gebruikersondersteuning en updates kwijt en je moet dus wel snel op zoek naar een nieuwe leverancier.

Intellectueel eigendom

De tweede vraag ging om het intellectueel eigendom. Hoe voorkom je dat een curator je sollicitant data verkoopt aan je grootste concurrent?

Alle partijen geven aan dat nadrukkelijk in hun overeenkomsten is opgenomen dat de procesdata (of hoe dit verwoord is) eigendom is van de klant. Aangezien de curator gehouden is aan afspraken is dit risico volgens hen dus niet aanwezig. Ik ben geen jurist en volgens mij klopt dat, daarnaast ga ik er van uit dat men dit goed door een jurist heeft laten uitzoeken.

Conclusie: dit lijkt geen issue te zijn.

Open standaard

Tot slot had ik nog de vraag gesteld waarom hun standaarden niet open zijn. Tot mijn grote verbazing bleek dat geen enkele ATS leverancier weet wat een open standaard is!

Ze praten allemaal over het implementeren van een andere standaard, zoals HR-XML of Hresume. Ook praat men over de mogelijkheden om te exporteren naar een open standaard zoals CSV of het bouwen op open source (zoals MySQL). Er worden zelfs dingen gezegd over het gebruik van gratis database software (wat dat te maken heeft met een open standaard gaat mij volledig voorbij).

Een open standaard heeft niet per definitie iets te maken met een algemene standaard. Je kan ook als leverancier je eigen standaard openen. Dat kan door in een onafhankelijke stichting vast te leggen hoe je bestandsopslag is geregeld en op deze manier iedereen daar toegang toe te verlenen, gecombineerd met het eventueel overdragen van patenten die betrekking hebben op je opslag standaard. Op deze manier breng je je eigen standaard (dus hoe is je data opgeslagen) uit je eigen organisatie en stel je deze beschikbaar aan derden om te gebruiken. Daarmee is je standaard dus open, wat niet wil zeggen dat één standaard door meer partijen gebruikt hoeft te worden.

Ook zeer interessant is het feit dat alle partijen klagen over de manier van aanleveren van de ander. De oogkleppen die men hierbij op heeft zijn gewoon grappig. Praktisch iedereen claimt dat de manier waarop ze data aanleveren (als XML feed, CSV bestand, etc) zonder twijfel de makkelijkste manier is om het bij de concurrent in te lezen. Niemand die daarbij blijkbaar doorheeft dat hun manier van werken niet de manier is waarop de klant graag werkt.

Natuurlijk geven alle partijen aan altijd ten volle mee te werken bij een migratie naar een nieuw systeem. Toch verbazingwekkend hoeveel klachten je van partijen hoort over de medewerking van de concurrenten in een migratietraject.

Conclusie: het begrip open standaard lijkt totaal onbekend in deze markt. Tevens is er een grote discrepantie tussen wat alle partijen zeggen en wat de collega’s ervaren. Op dit gebied is nog een wereld te winnen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.553 views | Reageer (7 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Risico’s bij faillissement van je ATS leverancier | RecTec -- Topsy.com()

  • K Luidens

    Dank Bas, leuke reeks is dit (aan het worden)!

  • Arno

    In aanvulling op de continuïteit van SAAS zal een curator alles op alles proberen te stellen de hosting draaiend te houden omdat daarmee de waarde van het bedrijf (door haar klanten) hoger is en hij/zij de klanten kan ‘verkopen’ aan een concurrent.
    Verder is er (al sinds 2007) een wetsaanpassing in voorbereiding die – net als nutsbedrijven – de curator in staat stelt ICT aanbieders te verplichten de dienst draaiend te houden zolang het faillissement wordt afgewikkeld. Deze aanpassing blijkt erg veel haken en ogen te hebben, maar door de huidige crisis is de noodzaak voor wettelijke maatregelen wel urgenter geworden.
    Zie ook http://www.curatoren.nl/fo/nieuws.php?id=2987

  • Arno,

    Dank voor deze nuttige aanvulling. Ik kan me inderdaad voorstellen dat de curator alles zal doen om de host in de lucht te houden. Die wetsaanpassing kende ik niet, maar als je host de stekker eruit trekt (als hij b.v. één van de klagende partijen is) ben je natuurlijk snel de pineut als klant.

    Ik moet zeggen dat ik de oplossing van Carerix wel een hele nette vindt, net als overigens die waar PeopleXS aan werkt (maar daarover heeft men me beloofd binnen 2 maanden meer).

    Ik ben benieuwd of n.a.v. deze blog meer partijen gaan kijken naar een contingency oplossing.

  • Martin Bel

    Bas, volgens mij mis ik Flexservice en Easyflex nog in je rijtje. Dat zijn toch wel partijen die hier genoemd zouden moeten worden?

  • Goed punt, inderdaad niet meegenomen, stonden niet op recruitmentsystemen.nl (vandaar). Nu zijn het op zich geen echte ATS’en wat ik begrepen heb, hun focus ligt meer op het verwerken van het uitzenden toch? Kandidaat management doen ze er een beetje bij begreep ik. Net zoiets als Unit4. Die heb ik expliciet ook niet benaderd omdat die gebruik maken van de PeopleXS software.

  • Klopt, zijn systemen voor de uitzendbranche. Veel van je opmerkingen gaan daar uiteraard ook voor op. Uiteindelijk geldt dit voor elke bedrijfskritisch systeem.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën