Eerder schreven we op dit blog al meerdere keren over Farmville. Of je het spel nu leuk vindt of niet (en de meeste zullen antwoorden NIET), het heeft een grote verschuiving teweeg gebracht. Interessant is niet zozeer het spel, maar de technieken van het spel en wat je daar op hele andere gebieden, zoals recruitment, van kan leren.

Farmville had in no time 75.000.000 gebruikers, binnen 9 maanden. Een ongekend record. Echter, het wordt stil in Farmville. Men heeft allerlei dingen geprobeerd om mensen betrokken te houden. Co-op farming (gezamenlijke opdrachten uitvoeren), speciale prijzen, het steeds makkelijker maken om het spel te spelen, maar toch verlieten meer en meer mensen hun boerderij. Dus dacht de maker Zynga, misschien kunnen we leren van het echte leven en vertrekken ze naar de stad. Dus zie daar: Cityville…. In 2 maanden tijd zit Cityville al op een schrikwekkende 84 miljoen gebruikers. Veel meer dan de 58 miljoen die nog hun boerderij bijhouden in Farmville (wat op zijn top ver boden de 100 miljoen zat).

Frontierville

Eerst moet er nog een klein stukje extra geschiedenis bij, voordat ik de lessen die hieruit te trekken zijn kan maken. Namelijk Frontierville, een andere game van Zynga, die als ‘flop’ beschouwd kan worden. De afname van Farmville is namelijk al lang aan de gang dus dacht de maker: laten we er een nieuwe game tegenaan gooien: Frontierville. Goed gedacht, maar de uitwerking klopt niet.

Hoewel Frontierville in 2 maanden naar 20 miljoen gebruikers ging is het toch geen groot succes te noemen. Natuurlijk verbleekt die 20 miljoen bij de ruim 80 miljoen van Cityville, maar de meeste partijen zouden héél blij zijn met 20 miljoen gebruikers. Echter is men heel snel weer uit Frontierville vertrokken. De fout die men, in mijn optiek, gemaakt hebben is dat men heeft gedacht vanuit hun eigen perspectief en niet dat van de gebruikers.

Frontierville moest je namelijk nóg vaker inloggen om echt succesvol te zijn. Dus meer dan ééns per dag, eigenlijk elke paar uur. Heel handig voor de producent, want hoe vaker men op de site is des te meer je aan advertenties kan verkopen. Echter is de gemiddelde gamer een casual gamer en die vind een keer per dag vaak al genoeg of teveel en die wil ook een paar dagen kunnen overslaan. Frontierville is dus een snelle door gestorven.

De lessen

Toch zijn al deze ontwikkelingen heel erg interessant en kunnen we hier een aantal algemene lessen uit trekken volgens mij. Lessen die niet enkel op gaming van toepassing zijn, maar op het managen van een community. Een community van studenten die je wilt boeien en werven bijvoorbeeld of een community van alumni.

  • Bouw op een bestaand platform

Ik heb het al 100 keer gezegd en zal het nogmaals zeggen. Begin niet je eigen platform. Bouw wat je wilt bouwen op bestaande platformen als Hyves en Facebook en maak inschrijven met 1 klik (allow) mogelijk. Additionele informatie heb je niet nodig in de community, vraag die dan ook niet.

  • Denk vanuit de gebruiker, niet de organisatie

Een open deur, maar zelfs een communitymanagement bedrijf als Zynga ging met Frontierville dus de mist in. Men dacht vanuit hun eigen belang (zoveel mogelijk bezoek) en niet vanuit dat van da gamers. Je helemaal verplaatsen in de gebruiker en je eigen belang ondergeschikt maken is de enige manier om een echt goede community te bouwen.

  • Vernieuw binnen de community

Farmville is door alle innovaties en nieuwe mogelijkheden zeker een jaar, misschien wel twee jaar, langer zeer populair geweest. Nieuwe mogelijkheden, laagdrempelig, maar nieuw en leuk zijn nodig om actief te blijven. Een platform is nooit af, een community moet actief blijven doordat er nieuwe dingen gebeuren. Dat kunnen technisch nieuwe dingen zijn, inhoudelijk nieuwe dingen of gewoonweg nieuwe mensen en meningen.

  • Vecht niet tegen de bierkaai en bouw nieuwe communities rondom andere onderwerpen

Toch blijkt het bijna altijd onmogelijk om een community levendig te houden. Zelf heb ik het nu al tientallen keren gezien hoe een community, hoe sterk dan ook, afsterft. Of het nu één van de actieve muziekfora achter een band is, een community rondom gadgets of een spel. Veel mensen hebben het op een gegeven moment wel gezien. Het is dan goed om gewoon iets nieuws, bijna hetzelfde, maar net anders te beginnen. Veel mensen zijn dan ineens wel weer enthousiast. Een bekende gaming regel is: easy to learn, hard to master. Echter, als je master bent moet je op zoek naar iets nieuws, want er is bijna niemand die naar ‘übermaster’ of ‘godlike status’ wil.

Veel organisaties houden heel erg lang vast aan hun bestaande platform, product of dienst. Het was toch succesvol? Vanwege de enorm lage overstapkosten (vaak nul in geld, maar nu ook in tijd) is men niet meer geneigd om bij je te blijven als het niet leuk meer is. Die tijd is voorbij. Zelf met iets geheel nieuws komen, een andere community rondom een ander onderwerp, kan daarbij de oplossing zijn. Steeds meer zullen we alles als een project moeten zien en een goed project heeft een begin, maar ook een eind.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


256 views | Reageer (5 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Het verschuiven van een community | RecTec -- Topsy.com()

  • Anne

    mooie inzichten. er is nog een soort gebruiker.
    de gebruiker die switched tussen farmville, frontierville, happy aquarium, cafe world, treasure isle, cityville, social city, happy pets, country story, mighty pirates, it girl en wat er nog meer voorbij komt.

    al de gebruikers nodigen elkaar nl steeds weer uit voor nieuwe games, omdat ze die leden nodig hebben voor hun spel, maar ook weten dat ze spelen.

  • Ik ben het met je eens dat een aantal aspecten van online games als Farmville zijn te projecteren op communities (al dan niet opgericht vanuit een bedrijf). Games hebben in tegenstelling tot communities echter van nature een beperkte levensduur. Hoewel het beloningsaspect goed is uitgedokterd – grotere gamingpartijen hebben psychologen in dienst die dat beloningsaspect helemaal optimaliseren om mensen zoveel mogelijk aan het spelen te houden – gaat het voor veel deelnemers op een gegeven moment toch repetatief worden. Vergeet daarbij niet dat de social games op Facebook een member-get-member-functionaliteit hebben, waarbij veel mensen worden uitgenodigd omdat anderen baat bij hebben bij extra “neighbours”. Die hebben zelf niet altijd evenveel zin in zo’n spel en zijn vrij snel weer weg. Dat effect heb je in communities vaak niet.

    Dat bedrijven niet lukraak hun eigen communities moeten opzetten ben ik met je eens. Het wiel wordt maar al te vaak opnieuw uitgevonden om er maar mee te kunnen pronken op mieters hippe recepties, zonder dat er nagedacht is over het doel, de vraag vanuit en nut voor de doelgroep en de resources die nodig zijn om het van de grond te krijgen. Ik heb dat helaas van dichtbij meegemaakt en dat is gewoon zonde van de tijd, geld en moeite die je erin steekt. En dan heb ik het nog niet eens over de troosteloze anti-branding die gemoeid gaat met een uitgestorven community of over het aanzien dat de afdeling die het project draagt, ermee verliest binnen het bedrijf.

    Inderdaad is het gebruik maken van bestaande platformen als Facebook en Hyves voor de meeste bedrijven beter geschikt. Het verbaast me overigens dat beide platformen daar nog niet echt een businessmodel op hebben ontwikkeld. Hyves biedt wel branded Hyves met een beetje meer functionaliteit, maar veel verder is het in de 6 jaar na oprichting niet gekomen.

    Ik vindt Frontierville met een piek van 37 miljoen gebruikers, zie http://blogs.sfweekly.com/thesnitch/2010/10/zynga_frontierville.php, overigens geen mislukking. Het lijkt me alleszins verdedigbaar dat Zynga zich niet uitsluitend richt op de gemiddelde gamer, maar ook spellen ontwikkelt voor mensen die de hele dag door willen inloggen, of voor hen die slechts eens in de week iets willen doen.

  • Hoi Anders,

    Zoals gebruikelijk een scherpe en goede aanvulling. Je hebt gelijk, games hebben van nature een beperkte levensduur, hoewel ik me dan afvraag, is dat voor communities ook niet zo? Er zijn games (uitzonderingen) die bijna onbeperkt lijken door te gaan, is het niet zo dat de communities die dat doen ook misschien wel de uitzonderingen zijn?

    Verder heb je helemaal gelijk natuurlijk, ook wat Frontierville betreft. Ja, het is met 37 miljoen gamers geen slechte game hoor, alleen ook niet het succes van Farmville of Cityville, dat wilde ik zeggen. En inderdaad, een ander deel van de doelgroep, true, niets tegen in te brengen.

  • Ik weet het niet. Ik ken communities die zijn uitgestorven omdat platformen in onbruik zijn geraakt. Hele IRC-chatkanalen zijn verdwenen, alsmede hele gemeenschappen op usenet. Het zal ook wel voorkomen dat een artiest of product in onbruik raakt. Buiten die oorzaken ben ik echter geneigd te zeggen dat communities die het niet volhouden, ofwel kunstmatig opgezette gebakken lucht zijn (dwz snelle ledenwerving via campagnes zonder een levensvatbaar achterliggend plan), ofwel kampen met een gebrekkig beheer/community management. Beide factoren zijn te voorkomen.

    Het hangt er misschien ook wel een beetje van af wat je verstaat onder een “community”. Ik ken veel communities die rondom forums opgebouwd zijn (fok.nl, tweakers.net, bokt.nl, higherlevel.nl) die al jarenlang onverminderd populair zijn. Een goed moderatiesysteem lijkt daarbij het toverwoord. Communities die niet op user generated content draaien maar afhankelijk zijn van content uit een kleine koker (denk bv aan GeenStijl-achterban) zijn natuurlijk meteen gezien zodra die voedermachine ophoudt.

    Dat is iets waar veel bedrijven de mist in gaan. Te vaak wordt gedacht “laten we een forum opzetten, dan hebben we een community”. Nonsens natuurlijk. Een community ontstaat zelden vanuit de top-down gedachte. Als het al levensvatbaar is, kost het enorm veel inspanning om het vliegwiel op gang te krijgen.

    Ik denk dat de reputatie van een merk daar een grote rol in speelt. Dell, Apple en Google zullen veel minder moeite hebben om een nieuwe community op te zetten dan bv Microsoft. Ook buiten social media om werken al jarenlang goed aan hun “lovability” en dat scheelt een hoop op het het moment dat ze consumenten bij hun merk willen betrekken.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën